Borgerlige tror på grønne, selvkørende biler - men vil ikke hjælpe på vej
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Borgerlige tror på grønne, selvkørende biler - men vil ikke hjælpe på vej

Ikke flere jernbaneskinner. Det er budskabet fra transportordførerne fra Venstre og LA. I stedet skal der satses på miljøvenlige og selvkørende biler. Men grønne teknologier skal ikke fremmes - de kommer af sig selv, mener de.

»Den jernbane vi allerede har, skal naturligvis bruges og udnyttes bedst mulig. Men når vi ser på fremtidens investeringer, så skal vi se på det langsigtede. Og her er jeg sikker på, at miljøvenlige, selvkørende biler vil gå deres sejrsgang,« siger Kristian Pihl Lorentzen, der er transportordfører for Venstre, til ing.dk.

I dagens udgave af Jyllands-Posten siger han mere direkte, at fremtiden tilhører asfalt frem for skinner, masser af biler og også gerne de såkaldte BRT-busser (Bus Rapid Transport) i specielle kørebaner.

Læs også: Ny regering: Overblik over transportområdet

Men Kristian Pihl Lorentzen understreger også, at regeringspartiet er teknologineutralt og derfor ikke vil pege på en bestemt teknologi. Han tror dog, at grønne biler i løbet af en årrække vil blive et miks af biler på el, brint, gas og traditionelle brændstoffer:

»Jeg er selv lige blevet meget opmuntret, da jeg for nylig kørte en brintbil. Jeg er derfor ikke i tvivl om, at teknologien kommer os i møde. Kunsten bliver ikke at forcere for tidligt, for så vil det koste danske job og konkurrenceevne,« siger han.

Men hvordan kan du sige, at de grønne biler vil gå deres sejrgang, når de nu bliver pålagt afgift som benzinbiler?

»Jeg mener, at vi netop har tilgodeset elbiler ved at lave en bred politisk aftale, der trinvist indfaser dem i registreringsafgiftsystemet - ellers ville de være blevet pålagt 100 procent afgift. Hvis vi kigger langsigtet, er jeg sikker på, at vi får masser af grønne biler inden for de næste par årtier,« siger han.

Læs også: Trafikforsker: Regeringen brænder chancen for en trafikal masterplan

Kristian Pihl Lorentzen erkender, at der er en udfordring med den tunge transport. Men han regner med, at man her stille og roligt vil omlægge til grønne drivmidler som biodiesel og biogas. Han giver dog ikke nogen anvisning på, hvornår eller hvordan det skal ske.

LA vil ikke pege på teknologier

Til Jyllands-Posten siger Villum Christensen, der er transportordfører for Liberal Alliance, at fremtiden i stedet for tog handler om små, billige og mere miljøvenlig biler. Men da ing.dk spørger ind til, hvilke biler han tænker på, afviser han, at det er politikernes opgave at vælge teknologi:

Læs også: Leder: Opgør med utidssvarende toginvesteringer

»Meget af den teknologiske udvikling kommer jo af sig selv, og hvis man tager miljøbrillerne på, så er jeg overbevist om, at vi vil få en langt større miljøgevinst ved at få flere billige biler på vejene, end ved at investere i kollektiv trafik,« siger han.

Han henviser til, at det for eksempel ikke er muligt at beregne, hvorvidt etableringen af en letbane rundt om København ved motorring 3 overhovedet giver en miljøgevinst eller gør noget godt for trængslen.

»Selv om jeg ikke vil pege på en bestemt teknologi, så er jeg overbevist om, at elbiler kommer uanset hvad - nogle gange sker der altså et kvantespring inden for teknologi. Derfor er det også håbløst at give tilskud til en bestemt teknologi. I stedet skal de konkurrere på lige vilkår,« siger han.

Læs også: SERIE: Selvkørende biler kan få trængslen til at stige

Villum Christensen har selv prøvet førerløse biler i Singapore og er bekymret for, at de investeringer, vi er i gang med at foretage i jernbanen, viser sig ikke at være en god idé, hvis der ses 25-50 år ud i fremtiden:

»Til den tid har vi førerløse biler, som kan køre hele tiden, billigt og fleksibelt. Det skal sammenlignes med tog, der kører på faste skinner - kun i én retning - og som er rasende dyre,« siger han.

Men kan du forestille dig, at de førerløse biler bliver benzin- eller dieselbiler, fordi elbiler er for dyre?

»Jeg vil nødig spå om fremtiden og sætte fingeren på en bestemt teknologi. Det synes jeg ikke er vores opgave som politikere,« siger han.

Kommentarer (59)

HURRA! Endelig nogle politikere kan godt kan se, hvad der kommer "i morgen".

Teknologien til selvkørende biler bliver standardudstyr i løbet af det næste årti.

Man kan i dag lease en Nissan Leaf eller en BMW i3 til 3560 kroner inkl. forsikring og service - og så må man køre op til 30.000 km pr. år. 0 kroner i udbetaling. Det er altså ikke afskrækkende.

Det er, hvad man kan lease i dag, og med de faldende priser på batterier, så er der håb for, at priserne falder i takt med at afgifterne faldet.

  • 10
  • 16

Forbavsende, men når selv politikerne kan se det, må tiden være inde til at få lagt Letbanen ved ring 3 helt død.

  • 13
  • 16

Mon ikke meldingen er taktisk, i lyset af dette forårs kommende forhandlinger om udbud af togstrækninger, togfondens investeringer etc.

  • 25
  • 0