Boret tunnel under Femern Bælt skrinlagt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Boret tunnel under Femern Bælt skrinlagt

Boremaskiner kommer aldrig til at gnave sig gennem de 19 kilometer undergrund under Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland.

Det står fast, efter at selskabet Femern A/S, der projekterer den faste forbindelse til Tyskland, sammen med selskabets rådgivere har gennemført en ny screening af blandt andet den borede tunnel.

To konsortier regner på de danske politikeres foretrukne løsninger, en skråstagsbro og en sænketunnel. Ingeniørfirmaerne har imidlertid også fået besked på at gennemgå alternativerne, om end ikke lige så grundigt.

Boret tunnel er for risikabel

Ingeniørfirmaerne er stadig ved at skrive notaterne med de tekniske, miljømæssige og økonomiske argumenter, men beslutningen om at droppe en boret tunnel er allerede truffet.

»Vi kender til en vis detaljeringsgrad geologien i Femern Bælt. Der er alle mulige formationer, bløde som hårde. Og det er ikke livretten for boremaskiner. Det kender vi blandt andet fra Storebælt,« siger kommunikationsdirektør Ajs Dam, Femern A/S.

Han henviser til, at togtunnelen mellem Sjælland og Sprogø, som blev forsinket, blandt andet på grund af indtrængende vand.

»Et andet problem er "boulders" - meget store sten - som boremaskinen ikke kan komme igennem. Så bliver man nødt til at sende dykkere ned på 70 meter vand og banke på dem, indtil de går i stykker,« siger Ajs Dam.

Boret tunnel bedst for havmiljøet

Han oplyser, at screeningen både indeholder beregninger af økonomien i en boret tunnel, miljøforhold, risikoen under selve arbejdet, og risikoen for at tidsplanen skrider.

»Selv om en boret tunnel ud fra et marinøkologisk synspunkt kunne være en kæmpe fordel, så er der andre faktorer, der indikerer, at det samlet set ikke er den bedste løsning,« siger Ajs Dam.

Beslutningen om at droppe en boret tunnel er en våd klud i ansigtet på de tyske modstandere mod den faste forbindelse. Anført af den tyske naturfredningsforening, Nabu (Naturschutzbund Deutschland), argumenterer de for, at en boret tunnel er den mest acceptable løsning, hvis der overhovedet skal lægges asfalt og skinner til Danmark.

Bromodstandere: Nu har vi advaret jer

Formanden for "Aktionsforbundet mod en fast Femern Bælt-forbindelse", Malte Siegert, er klar til at anlægge en retssag, der skal stoppe den faste forbindelse.

»En boret tunnel skal undersøges lige så grundigt som en bro og en sænketunnel,« siger han.

Så sent som på et møde i Tyskland onsdag, der handlede om de kommende miljøundersøgelser af den faste forbindelse, sagde både Malte Siegert og andre bromodstandere, at de vil have en boret tunnel. De mener, at den ifølge tysk lov skal undersøges lige så grundigt som andre muligheder.

Malte Siegert er dog godt klar over, at det ikke er tilfældet.

»Så hvis vi tager sagen i retten, kan vi sige, at vi på forhånd advarede om, at undersøgelserne skulle have været lige så grundige,« siger han.

Malte Siegert mener, at det vil lykkes modstanderne mod den faste forbindelse at overbevise en tysk dommer om, at miljøpåvirkningen fra en sænketunnel og fra en bro er for store til, at de er acceptable, og så er en boret tunnel den eneste, mulige løsning.

Ajs Dam fra Femern A/S medgiver, at behovet for dokumentation over for de tyske myndigheder er anderledes end i Danmark. Alligevel mener han ikke, at der bliver problemer med at droppe en boret tunnel allerede efter den indledende screening.

»Jeg er helt overbevist om, at vi har så detaljeret et beslutningsgrundlag, at det er fuldt ud tilfredsstillende for myndighederne, også i Tyskland,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Øresundtunnelen er en sænketunnel. Mig bekendt har øresundbro og tunnel ikke forringet dyrelivet i denne del af øresund, snarere tværtimod.
Så kan vi ikke få en sænketunnel - og bagefter kan man udnytte "tunnelelementfabrikkentil at lave nye tunneler ved Helsingør/Helsingør under Limfjorden og måske ved Frederikssund foruden en under Københavns Havn. Det må da være billigt med en massefabrikation!

  • 0
  • 0

Øresundtunnelen er en sænketunnel. Mig bekendt har øresundbro og tunnel ikke forringet dyrelivet i denne del af øresund, snarere tværtimod.
Så kan vi ikke få en sænketunnel - og bagefter kan man udnytte "tunnelelementfabrikkentil at lave nye tunneler ved Helsingør/Helsingør under Limfjorden og måske ved Frederikssund foruden en under Københavns Havn. Det må da være billigt med en massefabrikation!

Enig men det ville kræve sammenarbejde og fremsynethed hvilket er mangelvarer nu om dage.
Desuden ville det så betyde at vi ikke skulle spilde penge på høringsrunder, udbudskrige og evalueringer som disse folk jo skal forsørges af :)

  • 0
  • 0

Vi har teknologien til en boret tunnel og dermed beskytte naturen maksimalt, men teknokraterne og bogholderne er som sædvanligt ligeglade. Jeg håber virkelig, at det lykkes for de tyske miljøfolk at stoppe vanviddet, når nu danskerne ikke har formatet til det.
Prøv iøvrigt at kigge på nummerplader på sydmotorvejen. Svenskene fylder rigtig godt op. Med hensyn til den overvejende danske financiering har jeg en klar fornemmelse af, at et eller andet sted sidder der nogen og griner af "Die Dumme Dänen"

  • 0
  • 0

Selv uden at være synsk, kunne enhver jo forudse, det ville ende sådan. Sund & Bælt skulle bare have fundet ”argumenter”, der lød nogenlunde troværdige (for dem, der endnu måtte fæstne lid til den slags). Ingen nyhed
at økonomien ville være eneafgørende for hvilken løsning, der blev valgt.

Ret tankevækkende, at Sund & Bælt ikke kan klare "boulders" - meget store sten. Hvad mon de stiller op i Alperne, i Sverige og Norge, og hvor der ellers er blevet bygget tunneller siden anno dazumal?

Mon Sund & Bælt vil være så venlig at fortælle, hvad de heller ikke kan klare. Det her er givetvis ikke det eneste.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten