Bombardier tilbyder nu trådløse elektriske tog

Den canadiske fly- og togproducent Bombardier tilbyder nu at levere elektriske sporvogne uden luftledninger eller strømførende skinner. Energien overføres i stedet trådløst til toget.

Princippet er det samme, som bruges til at oplade en elektrisk tandbørste. Kraften overføres igennem en vekselstrømstransformer med en to-delt jernkerne.

I togudgaven betyder det, at transformerens primærvikling er begravet under skinnerne, mens sekunderviklingen sidder på undersiden af togvognene. I praksis skal der være mange sådanne, begravede spoler under skinnerne, da kun den vikling, der befinder sig direkte under toget, er i funktion.

Strømpulserne udglattes i store, såkaldte ultrakapacitorer på togets tag. Kapacitorerne bruges også til at gemme bremseenergi, så energien kan genbruges til acceleration.

Fordelene ved at grave energisystemet ned er mange. Luftledninger er grimme, og de slides og falder ned i hårdt vejr. En gang imellem kommer uvidende folk til skade, fordi de berører kraftledningerne.

Firmaet angiver, at systemet er mindre støjende end traditionelle sporvogne, og der spares op mod 30 procent energi, takket være opladningssystemet. Systemet har været under test i Mannheim siden 2003, og Bombardier demonstrerer i øjeblikket en prototype på systemet, som kaldes Primove, i Bautzen.

Desuden oplyses det i firmaets pressemeddelelse, at det er nemt at eftermontere ledningssystemet under skinnerne. Dertil er det sikkert for fodgængere i krydsende fodgængerfelter, fordi de nedgravede spoler kun er aktive, når toget er lige oven over, og dækker spolerne helt.

Dokumentation

Bombardiers pressemeddelelse
Bombardiers hjemmeside om trådløse tog (med video)
Bombardiers testbane i Tyskland
Smart induktions-demo
Togets datasheet

Emner : Metro
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er jo helt fantastisk med en 30% besparelse i energi, men lyder selve systemet med at begrave de mange spoler ikke som noget der hurtig bliver dyrt?

  • 0
  • 0

En rigtig god nyhed der bør mande os op til at se mere positivt på den nødvendige togdrift i DK. Tænk hvad det vil betyde med mindre Co2 udledning. Mindre støj og os i F.eks. Århus, hvor postarbejderne har været plaget at lugten og røgen af disel. Hvis vi så lige kunne finde ud af at transportere strøm til driften fra solcelle anlæg, vi opstiller i Sahara, til vor himmelstrøj er vi kommet rigtig langt.

  • 0
  • 0

der spares op mod 30 procent energi, takket være opladningssystemet

Tjah, det står der jo i pressemeddelelsen (godt nok på udenlandsk), men besparelsen er allerede realiseret for de fleste moderne sporvognes vedkommende, da bremseenergien returneres via luftledningen/strømskinnen. Altså ikke noget nyt her. Men hvis systemet ikke vejer for meget, kan det da være relevant at (efter)montere på dieselelektriske vogne.

Desuden oplyses det i firmaets pressemeddelelse, at det er nemt at eftermontere ledningssystemet under skinnerne

Ja, det kan vi godt læse, men hvad koster skidtet. Kent, find nogle tal så man kan sammenligne, hvad en km luftledning m/master kontra en km nedgravede spoler koster. Jeg kan godt se, at sidstnævnte er en mere æstetisk løsning, men umiddelbart må spoler være mange gange dyrere end en kobberledning. Jeg har stor respekt for Bombardier og deres produkter, men lidt kritisk forholden sig til deres pressemeddelelser vil være ønskelig.

  • 0
  • 0

En gang imellem kommer uvidende folk til skade, fordi de berører kraftledningerne.

Havde måske brugt ordene "dumme mennesker..."

Kan man ikke bruge samme teknologi til "kabel-busser"? Eller skal man være såpas tæt på underlaget at det i praksis vil være umuligt?

  • 0
  • 0

Når man tænker på hvor tit Stoget ikke kører på grund af ledningsproblemer er prisen på dette system egentligt underordnet.

De offentlige transportmidler leder under deres manglende præcision og pålidelighed....som i lørdags (24-1-2009)hvor al tog drift var standset...på grund af hvad?

  • 0
  • 0

Det må der være en lignende teknik som også bruges i Transrapid maglev tog? De kører jo helt berøringsfrit, og energien bliver tilført igennem sporet. Hvad der so også kunne tyde på at systemet ikke er særlig billig - en af de store argumenter imod Transrapid er jo at dens skinner er fantastisk dyre.

  • 0
  • 0

Transrapid er et maglev tog (magnetic leviation train) hvor toget dels holdes svævende af elektromagneter og drives frem af en linearmotor ( stepmotor der er foldet ud) som ligger i hele sporets længde. Dette system er særdeles kostbart og energikrævende og vil angiveligt kun blive brugt til "imponator" formål.

Det ovennævnte system, tror jeg, er nok en million gange billigere end en Maglev bane.

  • 0
  • 0

Det er jo helt fantastisk med en 30% besparelse i energi, men lyder selve systemet med at begrave de mange spoler ikke som noget der hurtig bliver dyrt?

Det samme argument tog livet af sporvognene i Danmark i 1970'erne. Ud med elektriske sporvogne og ind med osende dieselbusser. Se, det var da et fremskridt, ikke ???. Infrastruktur koster nu engang noget - måske især den miljøvenlige slags. Det billigste ville sikkert være at gå tilbage til hestevogne eller udelukkende at cykle eller gå. Man kunne jo også asfaltere hele byen og give los for bilerne. En mere intelligent løsning peger idag i modsat retning end 1970'ernes nedlæggelser af sporvognslinier og inddragelser af byens torve og pladser til parkeringspladser. Men i Danmark betragtes sporvogne desværre som noget museumsagtigt, mens osende biler med sine over 100+ år på bagen (stadig uden at have løst forureningsproblemet), betragtes som noget der hører uløseligt sammen med et "moderne" samfund. Denne holdning og adfærd mht trafik og infrastruktur synes ellers mest at høre u-lande til og ikke et "moderne" land som Danmark. Lad os få nogle sporvogne - måske frem for flere Metrolinier, som koster mange gange mere pr. kilometer end tilsvarende sporvognslinier ovenover jorden. Og Bombardiers løsning lyder som en yderst tiltalende og intelligent løsning.

  • 0
  • 0

Samme system burde virke fint for elektriske busser. Man kan formodentlig nøjes med at grave det ned i udvalgte busbaner, og lade bussen køre på batteri resten af tiden.

Hvorfor er det ikke den slags København viser frem? Glem de brintbiler.

Til at starte med må man kunne benytte de samme busser der blev ombygget til kombineret el og dieseldrift. Blot er der denne gang ikke noget kompliceret system til at skifte mellem el og diesel - bussen gør det automatisk når der ikke er mere strøm, ligesom alle andre hybridkøretøjer.

  • 0
  • 0

Hertil skal lægges, at det er enormt dyrt at elektrificerer eksisterende jernbanestrækninger; dels fordi det er det. Men også fordi broer skal hæves; nogle kan det; andre må nedrives og helt nye bygges.

Og så pynter luftledninger ikke.

Men som nogle har antydet, vi kunne også køre dieselelektriske; og toget kunne fortsætte til sin destination på en bane, der har for ringe trafik til så stor en investering.

Men det virker næsten for godt til at være sandt: det kan spare 30 % af energien tilligemed; intet bøvl med nedfaldne ledninger etc.

Mer'info!

Tommy

  • 0
  • 0

Måske blev jeg lidt for optimistisk; men det burde da kunne da kunne anvendes til tog; måske ikke.

Men til spoirvogne/letbaner kunne det også være fint.

Æv.

Tommy

  • 0
  • 0

Når man tænker på hvor tit Stoget ikke kører på grund af ledningsproblemer er prisen på dette system egentligt underordnet.

De offentlige transportmidler leder under deres manglende præcision og pålidelighed....som i lørdags (24-1-2009) hvor al tog drift var standset...på grund af hvad?

Jeg pendler hver dag i både Metro og S-tog. Det er meget sjældent at trafikken standses på grund af nedfaldne køreledninger og når der en enkelt gang om året alligevel sker kan man bare tage bussen ad en anden rute.

Standsningen i lørdags skyldes et drabsforsøg på Ishøj hvor en person var blevet skubbet ud foran et indkørende s-tog. Den type hændelse er svære at gardere sig imod uden at indføre fuld perron-afskærmning som det for eksempel er sket på halvdelen af metro-stationerne.

  • 0
  • 0

http://www.nuvideo.nl/economie/22875/tram-...

Nu kan jeg ikke hollandsk, men det lyder som om speakeren siger "30% dyrere" ved 1:00...

Nu kan jeg lidt hollandsk, og speakeren siger, at systemet sparer energi, men "at anskaffelsen er 20-30% dyrere". Egentlig ikke overraskende, og måske kan prisen reduceres lidt, hvis systemet får større udbredelse.

  • 0
  • 0

Jeg er lige kommet hjem fra en tur til Geneve (og CERN) och der har de sporvogne. Dels noget äldre och dels moderne lavgulvvogne (som er helt åbne fra ene ende til anden, med mange "ledder", de ligefrem slingrer sig frem!). De nye er meget stöjsvage. Der er godt nog nogen larm "i svingene" (hjul mod skinner) men det vi der da väre med det kanadiske system også. Jeg synes ikke de ledninger er grimme. De "hörer jo til". Og, som sagt, de "dumme mennesker" der er så tossede at de berörer luftledningerne er ikke noget argument i sagen. En ting der forbavsede mig er da de også i Geneve har trolleybusser (alså de der elektriske). Jeg husker de fantes i Kbhvn i 60-erne. (Findes de stadig?) De har sporvogne også i Helsinki (Finland) både äldre og modernere.

  • 0
  • 0

Det er jo helt fint at påstå, at der er energibasparelser, men besparelserne kommer jo fra de regenerative bremser, og det er vel et spørgsmål om tid før de alligevel indføres.

Det lavere støjniveau er en bonus fra de regenerative bremser, det der støjer er slidte skæve hjul der ikke er runde, men med regenerative bremser føres energien til oplagring i ultra capassitors eller batterier, i stedet for at blive brugt til at gøre hjulene skæve.

Ovenstående kan indføres uanset hvordan køreenergien skaffes, det nye her er kun den trådløse overførsel, her har de øvrige tråde peget på at tabene er for store til at trådløs overførsel kan bruges til el-biler, så må tabene vel også være for store til sporvogne/tog.

Et tog bruger temmelig meget energi, hvis forbruget så skal øges med 15-20% for at modtage energien trådløst, så begynder det at ligne noget uacceptabelt, omvendt betyder det ikke det store med 40% tab i den elektriske tandbørste.

Hvorfor kan jeg ikke i materialet finde tabet for den trådløse overførsel?

  • 0
  • 0

Og, som sagt, de "dumme mennesker" der er så tossede at de berörer luftledningerne er ikke noget argument i sagen.

Det er måske ligefrem en fordel med en vis udrensning i genpølen...

  • 0
  • 0

Hej per jeg kan regne ud, at du ikke bor på strækningen Hellerup - Hillerød

Jeg kører normalt ikke med Stog, men de tre gange jeg i år har skulle bruge det var der problemer med togtrafikkken. Og jeg henter min kone adskillige gange om året hvor togene ikke har kørt længere end til Hellerup eller i bedstefald Holte.

Så jeg tror dig når du siger at du ikke har oplevet, detsamme som vi har det her nordpå.

Til Benny Olsen

Hovedfirmaet Bombardier er Canadisk, men Bombardier er idag et multinationalt selskab og togsektionen er hjemmehørende i Frankrig.

http://goliath.ecnext.com/coms2/product-co...

  • 0
  • 0

Hej per

jeg kan regne ud, at du ikke bor på strækningen Hellerup - Hillerød

Korrekt: Jeg pendler Frederiksberg - Ølsemagle.

Når det årlige køreledningsnedfald indtræffer tager jeg bare en bus på linie 121, 18, 4A, 400S eller 300S afhængigt af hvor "de" får revet strømmen ned og så tager det ikke ret mange minutter længere end det plejer før jeg når min sædvanlige metrostation.

Hellerup - Holte kan ikke være noget større problem for dig. Hvis togene ikke kører kan man i de fleste tilfælde alternativt kombinere Farum-, Kyst- eller Farumbanen med en bus på tværs eller tage en af hurtigbusserne langs motorvejene. Der er masser af redundans i systemet.

Der er ingen tekniske hindringer, men for nogle rejsende kan zone- og abbonnementssystemerne selvfølgelig tænkes at give følge-problemer hvis en S-togsrevisor eller buschauffør viser sig at have misforstået sin opgave. Den type problemer får jeg næppe erfaring med alt den stund at mit abbonnement omfatter "alle zoner". Så er tilværelsen også noget nemmere :-)

  • 0
  • 0

Tog er ikke et direkte problem for mig al den stund at det er min kone der har fornøjelsen. I dag var der også problemer med tog der ikke kørte længere end til Birkerød station. Så Bus til Allerød!

Offentlig transport til mit arbejdssted vil forøge min daglige transport med to timer.

  • 0
  • 0

Det er ikke helt rigtigt, at det intet betyder hvad systemerne koster. Allerede idag, er investeringer i jernbanesektoren så høje, at vi kunne få gratis busbillet, i mange år, for samme pris. Måske skulle vi overveje, hvad det vil koste samfundet at give gratis billet til alle - prisen herfor, bliver snart langt under investering i ledningerne. Og med et så dyrt ledningssystem, er vigtigt der kører mange tog, og er mange passagerer - det opnås bedst, ved at gøre systemet 100% gratis.

En gang imellem kommer uvidende folk til skade, fordi de berører kraftledningerne.

Det er jo ikke noget i vejen for, at have et relæ, som indkobler strømmen til de ledninger der bruges, så der kun er strøm, hvor der er tog. Derved spares også masser af energi, på afladning, på grund af fugt.

Vi kan samtidigt, placere ledningerne i en skinne på jorden, eller på siden af toget, hvis det er billigere end luftledninger. Eventuelt kan skinnen, monteres på kontakter, der trykkes hårdt ind af toget, med et tonstungt tryk.

Dog tror jeg, at luftledninger vil være billigst.

  • 0
  • 0

Et tog bruger temmelig meget energi,

Ja og nej. Det bruger meget energi, men det flytter også mange mennesker med lav rulle- og vindmodstand, så energiforbruget pr. passager er lavt. Det kunne være rart med nogle konkrete tal for effekttabet. Jeg føler mig fortsat ikke overbevist om, at systemet er merprisen værd.

  • 0
  • 0

Det kunne være rart med nogle konkrete tal for effekttabet.

Lige precis. De oplyser kun at de totalt set bruger mindre energi, som er en besparelse der må komme fra de regenerative bremser.

Det som er interessant er tabet på den trådløse overførsel, sammenlignet med tabet ved overførsel fra f.eks en køreledning.

Det er da dejligt at slippe for køreledninger, men er prisen et tab på 15-20% af et forbrug i MW klassen, sammelignet med et tab på måske 1% ved at tappe strømmen fra en køreledning?

Lad os få de rigtige tabstal for energioverførsel til bus/sporvogn/tog i fart.

  • 0
  • 0

Det som er interessant er tabet på den trådløse overførsel, sammenlignet med tabet ved overførsel fra f.eks en køreledning.

Dertil skal du lige inddrage omkostningerne ved at etablere og drive de to systemer over en fornuftig levetid; et forhold som sagtens kan forrykke balancen mellem systemerne.

  • 0
  • 0

Det er ikke helt rigtigt, at det intet betyder hvad systemerne koster. Allerede idag, er investeringer i jernbanesektoren så høje, at vi kunne få gratis busbillet, i mange år, for samme pris. Måske skulle vi overveje, hvad det vil koste samfundet at give gratis billet til alle - prisen herfor, bliver snart langt under investering i ledningerne. Og med et så dyrt ledningssystem, er vigtigt der kører mange tog, og er mange passagerer - det opnås bedst, ved at gøre systemet 100% gratis.

Er du nu så sikker på det?

Busdrift betaler vel under 10% af de omkostninger, de påfører samfundet; så måske er de ikke noget alternativ til jernbanen på "de lange skinner"

  • 0
  • 0

vil det ikke give problemer om vinteren, når der ligger sne og is mellem jernbanesporets to skinner? Strømopfangeren skal jo bevæge sig meget tæt på jorden for effektivt at kunne samle strømmen op. Hvis der så lige liger 3 cm is (hvis det f.eks. har regnet på sne, og bagefter været frostvejr) kan det godt blive kropumuligt.

  • 0
  • 0

Ja, en superkapacitor, som ikke har lækstrøm osv. Jeg tror også at der vil være et vist vedligehold og udskiftning på komponenterne. Har I for øvrigt læst Peter Hamiltons "Reality Dysfunction"? I den SciFi roman (mursten) kan personerne sprænge helt utroligt mange ting i luften, bare med den opbevarede energi... ;-) Railguns, here we come.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten