Bombardier-fly fra Cimber Air krængede ukontrollabelt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bombardier-fly fra Cimber Air krængede ukontrollabelt

Et to-motorers jetfly fra Cimber Air var 31. januar tæt på at forulykke af årsager, som den norske havarikommission stadig arbejder på at klartlægge.

Ifølge havarikommissionens foreløbige undersøgelse kom flyet, et Canadair CL600-2B19 fra den canadiske flyfabrik Bombardier, ud af kontrol efter en meget stejl start fra Gardermoen lufthavn.

Der var ingen passagerer, men fire besætningsmedlemmer om bord på flyet, der i et moderat snevejr skulle fra Gardermoen til Kastrup.

Måske var en for stejl start fra Gardermoen lufthavn i Norge, der fik dette to-motorers jetfly fra Cimber Air til at begynde at stalle. (Foto: Scanair) Illustration: Scanair

Flyet var af-iset kl. 17.11 og rullede begivenhedsløst ud på startbanen et kvarter senere. Eneste afvigelse fra reglerne var, at vingernes anti-is-system var slået fra. Men om der er en sammenhæng mellem det manglende anti-is-system og det faktum, at flyet krængede ukontrollabelt stejlt mod højre lige efter at være lettet, er endnu ikke afklaret.

I havarikommisisonens undersøgelse indgår detaljerede oplysninger om såvel vejret som rullebane og afisning.

Før flyet begyndte at stall'e, lykkedes det imidlertid piloten, bl.a. ved hjælp af flyets stall protection system, SPS, at rette flyet op.

Samtidig med at ordenen blev genoprettet ombord, blev også anti-is-systemet på vingerne aktiveret. Og da alt var normalt, fortsatte flyet til København, hvor det landede 55 minutter senere.

Den alvorlige hændelse har fået Cimber Air til at briefe samtlige besætninger, ligesom Bombardier har advaret alle Canadair-operatører.

Dokumentation

Foreløbig rapport fra Statens Havarikommisjon

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Enten er det et forkert billede eller også skal mine briller pudses - men det der er ikke en propelmaskine..

  • 0
  • 0

Enten er det et forkert billede eller også skal mine briller pudses - men det der er ikke en propelmaskine..

Der er formentlig intet i vejen med dine briller, journalisten har vist været lidt for sensationssøgende...

Bombardier bygger skam også jets og Cimber opererer dem: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=...

Med til historien hører så også at jets'ne bliver bygget på en anden fabrik end Q400'erne - Jetsne var (så vidt jeg husker) oprindeligt DeHavilland og blev opkøbt af Bombardier.

Så sagt på en anden måde: Det eneste de 2 flytyper har til fælles, er at ejerne hedder Bombardier - konstruktionsmæssigt er de helt forskellige.

Bjørn

PS.
Personligt synes jeg, at det (i lyset af Q400 sagen) gør overskriften lidt "poppet" og sensationssøgende.

  • 0
  • 0

Jeg mente nok jeg havde set det fly før...

Har lige kigget mine billeder igennem fra sidste år og jeg har fløjet med sådan et fly til Skotland..

Tror nok vi kaldte det for en skolebus med vinger, men lige så komfortabelt.. GG

Jeg vidste godt at det ikke var tæt beslægtet med Q400, men at det kun er en halvfætter, var jeg ikke klar over - tak for det

  • 0
  • 0

Med til historien hører så også at jets'ne bliver bygget på en anden fabrik end Q400'erne - Jetsne var (så vidt jeg husker) oprindeligt DeHavilland og blev opkøbt af Bombardier.

Det er den anden vej rundt - Bombardier er bygget op på det i 1986 privatiserede Canadair, som designede omtalte jetfly (Canadair Regional Jet). DeHavilland er ophavsmand til Dash 8 serien, som Q400 hører til, og blev købt af Bombardier fra Boeing i 1992.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten