Bolivia udvider verdens største urbane svævebane
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bolivia udvider verdens største urbane svævebane

De første tre svævebanelinjer i La Paz har fået farverne rød, gul og grøn efter Bolivias flag

Med en placering 3.650 meter over havet er La Paz i Bolivia verdens højest beliggende hovedstad. Her har et kollektivt svævebanesystem nu i halvandet år haft samme funktion, som metro og letbane har i andre storbyer. Bolivias urbane kabelbane er allerede den største af sin slags i verden, og nu bliver den hele tre gange større. Det skriver NewsDaily.com.

Forurenede og iltfattige La Paz har længe kæmpet med et kaotisk offentlig transportsystem af minibusser og taxier. Kombineret med elendige veje og snørklede ruter som følge af de store højdeforskelle er trafikpropper et dagligt problem.

Men finansieret af statens stigende indtægter fra naturgas og minedrift under præsident Evo Morales socialistiske regering er et svævende, lydløst transportsystem nu under opførelse. De første tre linjer mellem La Paz og nabobyen El Alto står allerede klar, og yderligere seks er altså nu på vej.

»Første fase handlede om at forbinde to byer. Den anden fase handler om at etablere et egentligt netværk,« siger talsperson Cesar Dockweiler fra det offentlige trafikselskab Mi Teleferico (spansk for ‘Min Kabelbane’), til NewsDaily. Mi Teleferico er dermed det eneste offentlige trafikselskab i verden, der bruger kabelbane som primær transportform. Billetprisen på de nye ruter bliver så lav som 43 amerikanske cent pr. tur, hvilket angiveligt er nok til over tid at finansiere projektet.

Panoramaudsigt over Andesbjergene

Det elektriske kabelsystem, der opføres af østrigske Doppelmayr, giver i forhold til metro meget transport for pengene. Ifølge Doppelmayr ville en enkel kilometers metroudgravning have kostet 100 millioner dollars i La Paz’ ustabile undergrund. Til sammenligning har de første ti kilometers svævebane kostet 234 mio. dollars, mens de kommende seks linjer og ekstra 20 kilometer lander på 450 millioner dollars.

Hver enkelt af de første tre linjers i alt 443 kabelvogne har plads til 10 passagerer, og kører med 12 sekunders intervaller 17 timer i døgnet. Med den kommende udvidelse bliver netværket i stand til at betjene 27.000 passagerer i timen ifølge Mi Teleferico. Endnu er der ikke udmeldt en officiel slutdato, men ifølge unavngivne kilder kan udvidelsen være klar allerede inden for et års tid.

Alle vogne er udstyret med wifi og panoramavinduer. Sidstnævnte burde være garant for en svimlende udsigt over byen med en af verdens højeste bjergkæder som baggrund.

Privat video viser en tur over La Paz med den eksisterende gule rute

men hvor mange protester er der mon kommet fra lodsejere, hvis haver man kan kigge ned i. Nul privatliv (sikkert med faldende huspriser til følge) til gengæld for et unikt og prisbilligt transportsystem.

  • 0
  • 13

hvis haver man kan kigge ned i

Har du været i La Paz? Haver er ikke ligefrem det de bruger mest plads på... Så jeg tror ikke lige DET bliver et problem. Til gengæld tager det ikke ret meget plads fra boligområderne, det larmer ikke nær så meget som busser, sporvogne og tog og det er langt billigere end at skulle bore tunneller ud til Metro i den hårde klippegrund.

  • 18
  • 0