Rundt omkring på reolerne i mange danske virksomheder står flotte ringbind med velmente strategier og knivskarpe analyser - lutter god vilje, som aldrig nåede længere.
For da analyserne var diskuteret igennem, og papirarbejdet overstået, løb organisationen tør for det allervigtigste: evnen til at tage analysen på ordet og føre planerne ud i livet. Organisationen manglede handlekraft.
Den evne er stadig flere virksomheder gået på jagt efter. Bogen "Handlekraft", der udkom i foråret, kommer nu i tredje oplag herhjemme og er på vej i en amerikansk udgave.
Forfatterne er Stig Kjerulf, erhvervspsykolog og adm. direktør i Kjerulf & Partnere, og Tune Hein, organisationskonsulent og partner i Hein, Degn & Sjø, og i bogen skiller de populært sagt handlekraftens motor ad.
På den måde kan de vise, hvordan en virksomhed kan drænes for handlekraft af f.eks. en bureaukratisk organisation, en chef uden mod eller ansvarsforskrækkede medarbejdere.
Ifølge Stig Kjerulf skyldes bogens succes, at der er sket en udvikling på ledelsesområdet, hvor man hidtil har fokuseret på at udvikle strategier og analysere, hvorfor man ikke yder nok.
»Vi har haft alt for mange for- og bagudrettede analyser, men har ikke brugt så meget energi på bare at gøre tingene. Men det gælder jo først og fremmest om at få sat strategierne i bevægelse. I bogen går vi derfor ind i det lille uudforskede rum mellem plan og handling og ser på, hvad der tænder og stopper handlekraften.«
Den indsigt er et væsentligt skridt på vejen mod handlekraftige organisationer, mener Tune Hein:
»Handlekraft er på mange måder en flaskehals for succes, fordi alle har større potentiale og gerne vil mere udvikling, end de kan få igennem i deres organisation.«
Henrik Rasmussen, adm. direktør i SAP Nordic, omsatte i 2004 planer til handling, da han fusionerede fire selskaber. Han mener, at globaliseringen nødvendiggør større handlekraft.
»Vi er i et globalt marked, hvor vi sammenlignes med resten af verden. Derfor må vi op i et højere tempo og agere anderledes. Det kræver handlekraft,« siger Henrik Rasmussen.
Når alt kommer til alt, er der ikke noget underligt i interessen for handlekraft, for den er altafgørende i enhver organisation, siger Steen Hildebrandt, professor på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.
»Egentlig er det ret banalt. Selve hensigten med enhver organisation er at løse opgaver eller producere noget, hvad enten det er hospitaler, skattekontorer eller en industrivirksomhed,« siger han.
