Boeings fejlramte Starliner landede blødt på sine airbags i New Mexico

Illustration: Nasa

For første gang landede en amerikansk kapsel til bemandet rumfart sikkert på landjorden søndag kort før kl. 14 dansk tid.

Boeings Starliner-kapsel ramte ifølge både rumfartsorganisationen Nasa og den private leverandør Boeing Bull's eye, da den svævede ned i New Mexicos ørken og pustede sine airbags op under sig.

Forinden var den mest kritiske manøvre, frigivelsen af hovedfaldskærmene i en højde af blot 1,6 km over ørkenen, forløbet som planlagt og have bremset kapslen ned fra de 25 gange lydens hastighed, den styrtede gennem den øverste del af atmosfæren med.

Trods problemer tidligere på missionen fejrer både Nasa og Boeing landingen som en succes.

»Det er derfor, vi gennemfører disse tests - for at lære og forbedre vores systemer,« lyder det fra Jim Bridenstine, som står i spidsen for programmet for Nasa i den officielle pressemeddelelse.

»Starliner-holdets hurtige genopvågnen og evne til at gennemføre mange mål - herunder sikker genindtræden i atmosfæren og landing - er et vidnesburd om, at Boeings medarbejdere har dedikeret år af deres liv til at arbejde mod kommerciel, bemandet rumfart,« lyder det knudrede citat fra Boeings programchef, John Mulholland, i firmaets pressemeddelelse.

Den succesfulde landing fulgte en mission, der bestemt ikke gik som planlagt.

Astronautkapslen CST-100 Starliner skulle have docket til Den Internationale Rumstation lørdag, men sådan gik det ikke.

Kapslens interne ur havde en fejl, som gjorde, at kapslens boostere ikke gik i gang med at hæve kapslen til rette bane, da de skulle. De mindre boostere, som skulle hjælpe med at holde kapslen stabil, affyrede dog, fordi systemet forventede, at hoved-boosterne havde hævet fartøjet, men det viste sig spild af kræfter og brændstof.

Da det gik op for teknikerne på Jorden, at de fuldautomatiserede sekvenser ikke forløb som planlagt, kunne de ikke få kontakt med kapslen i det afgørende øjeblik, hvor de ville ville igangsætte manuelle procedurer. Nasa og Boeing formoder, at kapslen netop da befandt mellem to kommunikationssatellitter og derfor uden for dækning.

Øjeblikket var for langt til, at teknikerne kunne nå at rette op, inden de mindre boostere havde brugt for meget brændstof. Der var derfor ikke tilstrækkeligt meget tilbage i tanken til at løfte kapslen helt op i det kredsløb på 400 kilometer over Jorden, hvor rumstationen befinder sig.

Læs også: Boeings Starliner-kapsel er havnet i forkert kredsløb: Uret fejlede

Ingen fare for astronauterne

I stedet blev landingen i New Mexico testet en uge før tid.

Boeing og Nasa har hele tiden understreget, at der ikke havde været nogen fare for eventuelle astronauter om bord. Tværtimod ville kapslen formentlig sidde på rumstationen nu, da de manøvrer, som teknikerne på Jorden ikke kunne komme til at foretage, hurtigt ville være blevet opdaget og foretaget manuelt om bord i kapslen.

Planen var, at Nasa allerede ville sætte austronauter om bord i Starliner i begyndelsen af det nye år. Både Boeing og Nasa understreger dog nu, at det kræver flere analyser, inden beslutningen om at gennemføre de bemandede opsendelser på samme tidspunkt som planlagt kan træffes.

Gense hele landingen her:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I selv om at hele missionen ikke gik som planlagt så er den stadig en success.

En success fordi man trods alt fik den i kredsløb og derved fik indsamlet meget ny data om den nye kapsel og hvordan dukken i kapsel oplevede turen. Og en success fordi man iselv om noget gik galt ( uret ) så magtede man stadig at få den sikkert ned igen og landede på landjorden som også var en del af missionen for at teste faldskærme/airbag osv. og igen indsamle data om det hele.

Alt i alt der var skønhedsfejl, men en success trods alt. I rumfartens verden kunne det være gået meget værre meget hurtigt ;-)

  • 11
  • 0

Følgende passus fra begyndelsen af artiklen er i hvert fald noget sludder: "Forinden var den mest kritiske manøvre, frigivelsen af hovedfaldskærmene i en højde af blot 1,6 km over ørkenen, forløbet som planlagt og have bremset kapslen ned fra de 25 gange lydens hastighed, den styrtede gennem den øverste del af atmosfæren med."

På videoen ser man tydeligt at hovedfaldskærmene er aktive på den sidste del af turen helt ned til jorden. Først efter landingen "frigives" de, så de ikke trækker kaplen sidelæns hvis det blæser kraftigt. Jeg tror det er varmeskjoldet, der frigives i 1,6 km højde, efter at have udspillet sin rolle.

Det helt særlige ved denne landing er jo at det er første gang at NASA har landet en rumkapsel, beregnet til mennesker, på landjorden, og ikke som i Apollo-dagene i havet. I modsætning til russerne, som altid har landet på landjorden. Tænk at det skulle tage så mange år at finde ud af det ...

  • 5
  • 0

Jo men var det primære objektiv at teste docking? Er de nødt til at gentage eller tør man sende astronauter afsted med uprøvet system?

  • 3
  • 0

@Gert Jensen

Mon ikke forfatteren med "frigivelsen " mener "udløsningen". Jeg er imponeret over, at skærmen holder til at bremse op fra 25 x lydhastighed over 1,6 km :-)

  • 0
  • 0

Lige efter pilotskærmene bliver udløst opgives hastigheden til Mach 0.2 (Mach point two) Tid: 1:06.10

  • 0
  • 0

Hvad jeg har læst mig til, fra. Bl.a, arstechnica, var den realle grund til denne test, at kontrakten med NASA sagde, at 'man' skulle genneføre en successfuld sammenkobling med rumstationen, SAMT at lande igen, og gøre det uskadt. Hvis begge ikke er overholdt, er kontrakten ikke gennemført, og derfor skal der ifølge kontrakten gøres det hele igen, indtil disse to kan tjekkes af samtidigt. Så, beklager, kære ing.dk brugere. Iflg kontrakten er denne flyvning IKKE en succes.

  • 2
  • 0

Nu var mit svar, mest for at svare Baldurs; får boing lov at flyve med astronauter efter denne flyvning? Og dertil er svaret; Nej, iflg kontrakten, da boing ikke har vist forsætningen for at flyve med astronauter iflg denne. (Det er så lidt sindsygt at tænke på at man blot skal vise 'et forsøg der er godt.. Men lad os det ligge...)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten