Boeing vil sende turister ud i rummet fra 2015

Boeing vil allerede om fem år kunne tilbyde rumturisme fra Florida til Den Internationale Rumstation ISS. Det skal ske med kapslen Crew Space Transportation-100 (CST-100).

I hvert fald har fly- og rumfartsvirksomheden annonceret, at det har slået sig sammen med firmaet Space Adventures i Virginia om at udvikle og markedsføre en rumkapsel, der kan fragte syv passagerer ud i kredsløb i lav bane om Jorden.

Annonceringen sker som led i Obama-administrationens planer om at støtte private initiativer, der kan flyve såvel astronauter og civile ud i rummet, i stedet for at poste pengene i Nasa-raketter.

Læs også: Se Boeings kapsel til rumturisme

Dette har foreløbig betydet en check på godt 100 millioner kroner til Boeing og rumteknologifirmaet Bigelow Aerospace i Las Vegas til at komme i gang. Boeings programchef på området har udtalt, at det slet ikke vil være muligt for Boeing selv at kaste nok penge i så usikkert et projekt.

Nasa vil have fire astronauter med på turene, hvilket efterlader tre tomme sæder i kapslen til turisme, der kan holde forretningen kørende.

Pris: Lige under en kvart milliard

Hvad en tur ud til ISS kommer til at koste, har Boeing ikke offentliggjort, men ifølge The New York Times kan man forvente, at prisen kommer til at ligge på omkring 230 millioner kroner for en tur, hvilket er den pris, det russiske rumagentur tidligere har sat for en sådan tur på en uges tid på ISS. Også her foregik samarbejdet med Space Adventures.

Om hobbyastronauter med en kvart milliard for meget på kontoen kan lægge næste ferie i rummet om blot fem år, afhænger dog af Nasas fremtid som rumagentur.

Præsident Obama vil nemlig hellere lægge de 'små' ture ud i fri konkurrence, så Nasa kan koncentrere sig om de mere vanskelige rejser og i stedet købe sig ind på sæderne. Forslaget er dog p.t. ikke populært i den amerikanske kongres.

Nasas oprindelige planer for nærmeste fremtid lyder nemlig på, at tingene bliver gjort i Nasa-regi med Nasa-astronauter i kapslerne. I så fald står priserne og planerne og falder på, hvad for eksempel Virgin Galactic og SpaceX vil tage for en tur.

Nasa har allerede tegnet kontrakter med de to virksomheder, nemlig førnævnte SpaceX samt Orbital Sciences Corp., som skal fragte forsyninger til ISS.

Se nedenfor Boeings grafiske præsentation af CST-100.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra Boeing
Artikel i New York Times
Artikel i The Washington Post

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Måske de lige skulle gå deres SW igennem for eventuelle uheldige bivirkninger. For nylig var en motor ved at løbe løbsk, og det har næppe været mekanikken. Jeg mener du kan jo bare slukke for brændstoffet ikke.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten