I løbet af de kommende uger kommer der en softwareopdatering til Boeing 737 Max, som skal forsøge at rette op på de svagheder, som blev afdækket i forbindelse med Lion Air-ulykken 29. oktober sidste år.
Det skriver flyproducenten selv i en meddelelse publiceret natten til tirsdag dansk tid.
Samtidig er nu helt nøjagtigt en tredjedel af den samlede 737 Max-flåde groundet som et forebyggende tiltag af diverse luftfartsmyndigheder og flyselskaber efter Ethiopian Airlines-ulykken søndag, som kostede 157 mennesker livet.
Læs også: Kina grounder Boeing 737 Max: Ulykkesfly havde ustabil vertikal hastighed
MCAS, manglende forståelse og forkerte data
Boeing skriver, at de efter tabet af Lion Air Flight 610 har arbejdet på at forbedre softwaren i flykontrolsystemet for at gøre et allerede sikkert fly endnu sikrere. Nu varsler flyproducenten, at de snart er klar med en modificeret version af det, som kaldes ‘Maneuvering Characteristics Augmentation System’ (MCAS).
MCAS i kombination med korrumperede sensordata og piloternes manglende forståelse af, hvordan systemet fungerer, er udpeget som en sandsynlig medvirkende årsag til Lion Air-ulykken 29. oktober sidste år, som kostede 189 mennesker livet.
Det er endnu for tidligt at sige, hvad der var den udløsende årsag til ET302-ulykken.
Læs også: Piloter kæmpede med anti-stall-system op til Lion Air-styrt
Flyet i Indonesien havde en defekt AoA-sensor (‘angle of attack’/angrebsvinkel). Hvis flykontrolsystemet modtager fejlagtig information fra AoA-sensoren om stor angrebsvinkel, er der en risiko for, at systemet gentagne gange beder horisontalstabilisatorerne om at pege næsen nedad. Lion Air-flyets computere troede, det var i færd med at stalle og pegede automatisk næsen nedad i kommandoer med ti sekunders varighed.
Ændringen, som nu implementeres, involverer blandt andet AoA-input, uden at det fremgår, om der nu bør indhentes og behandles data fra mere end én sensor som i dag, og skal desuden begrænse stabilisator-trimmens respons i sådanne tilfælde.
Boeing skriver, at de har samarbejdet tæt med de amerikanske luftfartsmyndigheder (FAA) i udviklingen, planlægningen og certificeringen af softwaremodifikationen, og at den vil blive udrullet til den globale 737 Max-flåde inden for de nærmeste uger. Flyproducenten har desuden brugt feedback fra sine 737-brugere i dette arbejde.
Senest i april
Ifølge FAA vil et sådant luftdygtighedsdirektiv (AD) være på plads senest i april.
Det kommer samtidig frem, at luftfartsmyndighederne fortsat mener, at der ikke er grundlag for at gøre yderligere på nuværende tidspunkt, altså efter ET302-ulykken, og at tiltagene fra november fortsat vurderes som tilstrækkelige.
»Undersøgelsen er netop gået i gang, og vi har endnu ikke modtaget nogen fund i den forbindelse, som gør, at vi kan drage nogen konklusioner eller gøre nogen tiltag,« skriver FAA (pdf) i en såkaldt ‘Continued Airworthiness Notification to the International Community’.
I luftdygtighedsdirektivet fra amerikanske og europæiske luftfartsmyndigheder (FAA/Easa) fra november sidste år blev det blandt andet pålagt Max-brugerne at ændre deres manualer, når det gælder procedurer for det, som kaldes ‘runaway horizontal stabilizer trim’, hvor trim-systemet kan justere sig uønsket i op til ti sekunder ad gangen.
Læs også: Spørg Fagfolket: Hvorfor staller et fly?
Boeing 737 Max leveres med CFM’s nye Leap 1B-motorer, hvor ventilatordiameteren er øget med 20 cm sammenlignet med CFM56. Dette, samt motorernes placering, har bidraget til, at Max har en noget anden opførsel i luften end forgængeren, 737 NG. Flyproducenten skriver, at MCAS blev indført på 737 Max blandt andet for at reducere flyets tendens til at hæve næsestillingen ved store angrebsvinkler, og at systemet blev testet i certificeringsprocessen, før 737 Max blev sat i drift.
»MCAS styrer ikke flyet i normale situationer, men forbedrer flyets ydelse i unormale situationer,« skriver Boeing og tilføjer, at de manualer, der findes i dag (Flight Crew Operations Manual, FCOM) allerede beskriver, hvordan besætningen skal løse situationen, hvis der kommer fejldata fra en AoA-sensor. Piloterne kan altid tilsidesætte systemet med elektrisk eller manuel trim. Derudover henviser Boeing til procedurerne for at håndtere det, som kaldes ‘runaway horizontal stabilizer trim’, som kom i en ‘Operations Manual Bulletin’ (OMB) 6. november.
Læs også: Piloter kæmpede med anti-stall-system op til Lion Air-styrt
150 fly groundet
Mens FAA og Easa afventer information om, hvad der afdækkes i forbindelse med undersøgelsen af ET302, har andre myndigheder og flyselskaber taget kraftigere midler i brug.
Først var der de kinesiske luftfartsmyndigheder (CAAC), som mandag morgen pålagde samtlige kinesiske flyselskaber at grounde deres Boeing 737 Max. Det drejer sig om cirka 100 fly fra 14 flyselskaber. CAAC påpegede, at de har taget beslutningen på baggrund af, at ulykken i Etiopien har visse ligheder med den i Indonesien, hvor helt nye 737 Max-fly havarerede lige efter afgang.
Også Ethiopian Airlines groundede sine resterende fire 737 Max-fly. Selskabet skriver, at de endnu ikke kender årsagen til ulykken, men at det sker som et forebyggende tiltag. De har tidligere oplyst, at der ikke blev fundet fejl under vedligeholdelsestjekket før afgang søndag.
Læs også: Efter flyulykke i Indonesien: Advarsel udsendt til alle piloter på Boeing 737 Max
Også Cayman Airways var tidligt ude med at grounde sine to 737 Max. Senere har Royal Maroc gjort det med sit ene fly, mens de indonesiske luftfartsmyndigheder mandag aften varslede, at alle landets 737 Max skal undersøges, før de igen må flyve. Det gælder ti fly fra Lion Air og et fly fra Garuda.
Derefter fulgte GOL Linhas Aéreas med sine syv fly, Aeromexico med sine seks fly og Aerolíneas Argentinas med fem fly, som alle midlertidigt har taget Max-flyene ud af drift.
Tirsdag morgen dansk tid besluttede Singapores luftfartsmyndigheder også at forbyde alle Boeing 737 Max-fly i sit luftrum. Det vil blandt andet berøre SilkAir og deres seks fly af denne typen.
Læs også: Se Boeing 737 MAX med ny vingespids
Flightradar 24 har foretaget en optælling og er kommet frem til, at omkring 150 fly fra 23 flyselskaber tirsdag morgen er berørt at flyveforbuddet for 737 Max. Det betyder, at lige præcis en tredjedel af den globale flåde er groundet i skrivende stund.
Også Luftfartstilsynet i Norge afventer situationen.
»Når to næsten helt nye fly styrter, kort tid efter at de er taget i brug, er det meget specielt, og over hele verden er der mange, der følger med i, hvad der bliver fundet i havariundersøgelserne. Det gælder også os og Easa,« siger luftfartsdirektør Lars Kobberstad til E24.
Max er fjerde generation af B737, og det første eksemplar rullede ud fra fabrikken i Seattle tirsdag den 8. december 2015. Testflyet Spirit of Renton, opkaldt efter fabrikkens placering, fløj første gang den 29. januar i 2016. Max blev sat i drift hos de første flyselskaber i 2017. Blandt brugerne af de nyeste 737-fly er Norwegian, som indtil nu har modtaget 18 B737 Max 8. Disse er fordelt på Norwegian Air International (9), Norwegian Air Shuttle (6) og Norwegian Air Sweden (3) og flyver fortsat som normalt.
Artiklen er fra tu.no.
