Boeing udvikler varmeskjold, der gradvist brænder op

Boeing går nu i gang med at bygge verdens største såkaldt ablative varmeskjold til Nasa. Skjoldet skal fremstilles af fenol-imprægneret kulstof.

Skjoldet kaldes ablativt, fordi overfladen gradvist slides og brændes af og dermed optager gnidningsenergien, når fartøjet passerer gennem atmosfæren.

Boeing har døbt materialet Pica, og det er i spil til at beklæde rumfærgernes afløser, Orion-fartøjet, som fra 2015 skal rejse til Den Internationale Rumstation og fra 2020 skal fragte astronauter til Månen.

Varmeskjoldet er bygget til at modstå at genindtræde i Jordens atmosfære efter missioner til Månen. Ifølge Boeing kommer rumfartøjer ind i atmosfæren med langt højere hastighed, når de vender hjem fra Månen, end når de har besøgt rumstationen. Derfor bliver der skabt op til fem så høj varme.

Varmeskjoldet er integreret af talrige Pica-komponenter. Hvert stykke er betragteligt større end typiske kakler anvendt til rumfartøjer. Ifølge Boeing reducerer det kompleksiteten af de enkelte komponenter.

Boeing vandt kontrakten, som har en værdi af 71 millioner kroner, efter at have demonstreret det nye varmeskjold på Nasas Ames Research Centre sidste år. Nu er varmeskjoldet transporteret til Kennedy Space Centre i Florida til yderligere inspektion.

Dokumentation

Boeings pressemeddelelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kunne være sjovt at vide, hvorfor man ikke genbruger nogle af de ting/teknologier som man udviklede til rumrejserne til Månen i 60'erne.

De har jo vist sig at virke op til flere gange på de tidligere Månen rejser!... :OD og derved kun man spare en del penge på udvikling

Jeg er dog selv af den opfattelse at det er bedre og sjovere/mere spændende at udvikle noget ny teknologi, så vi får fremskridt, men stadig...

  • 0
  • 0

Enig!

NASA begik en enormt kostbar kæmpebrøler ved at udvikle, og satse på fumfærgerne.

I stedet burde man have vidreudviklet Saturn V, eller andre engangsraketter.

  • Det er jo dét man nu vil afløse færgerne med.
  • 0
  • 0

Det kunne være sjovt at vide, hvorfor man ikke genbruger nogle af de ting/teknologier som man udviklede til rumrejserne til Månen i 60'erne.

Jeg kan ikke huske hvad de brugte på måne modulerne, men de er givetvis for tunge. Hvis man kan lave lettere materialer med samme varme isolering så er udviklingsomkostningerne hurtigt tjent hjem igen.

Russerne brugte kork i starten. Det virker også ganske glimrende, men er alt for tungt.

  • 0
  • 0

Kære venner,

Bortset fra at det omtalte varmeskjold er marginalt større end det Apollo´s komando modul brugte er der ikke noget nyt her. Carbon phenolic er det konservative valg af materiale og er nøjagtigt lige så tungt eller let som det altid har været. Massen af varmeskjoldet er stort set proportionalt med den varme det skal fjerne, og den ( varmen ) med hastigheden hvor reintry starter i 2. potens.

Opgaven er i princippet triviel, det kunne man i såmænd sagtens 1968.

Der er sikkert nogle der har den opfattelse at udviklingen på alle felter lige som tiden skrider "frem" jævnt Det er dog selt ikke korekt, nogen gange går den direkte tilbage - og i sidste ende kan det være svært at definere hvad "frem" er. Concorden fløj næsten dobbelt så højt, og dobblet så hurtigt som andre trafikfly - men var måske ikke et fremskidt pga. brændstofforbruget.

Angående bemandet rumfart har vi nu haft næsten fire årtier med teknologisk regression, og intet tyder på det vil stoppe. Enkelte, som Burt Rutan og hans Space Ship One har turdet lære os noget nyt - de gode ideer opstår åbentbart nemmere i en forblæst udørk i mohaveørkenen end på NASA´s bonede gulve...

Ares V - bliver sikker - sikker på ikke at lære os noget nyt, men vil måske også koste færre astronauter livet.

  • 0
  • 0

Øhm?:

"The thermal conductivity of a TPS material is proportional to the material's density. Carbon phenolic is a very effective ablative material but also has high density which is undesirable."

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten