Boeing 777 grounded efter motorbrand og nødlanding

Illustration: Wikimedia

Lørdag regnede det med vragdele fra et Boeing-777 fly i en række forstæder til Denver.

Flyet havde netop forladt lufthavnen i Denver og var på vej mod Hawaii, da en motor svigtede og dele af motoren rev sig løs.

Det skriver The Guardian.

Flyet nødlandede i lufthavnen i Denver, og ingen af flyets 231 passagerer og 10 besætningsmedlemmer kom noget til. På jorden var der heller ikke nogen, der kom til skade af de faldende vragdele. En passager offentliggjorde efterfølgende en video af den ødelagte og brændende motor.

Ulykken har nu fået Boeing til at opfordre flyselskaber verden over til at indstille flyvningen af de Boeing 777-fly, der har samme motortype som det, der måtte nødlande i Denver, de såkaldte 777-200 og 777-300.

Skete også i Japan

Kort tid efter ulykken meddelte United Airlines, at de indstillede flyvningerne af alle selskabets 24 Boeing 777 fly. Flere andre selskaber fulgte hurtigt trop, heriblandt selskaber i Japan og Sydkorea.

Japan kunne desuden meddele at en lignende hændelse havde fundet sted ved en flyvning fra Naha til Tokyo i december sidste år. Her måtte et fly nødlande efter besætningen havde identificeret en funktionsfejl i venstre motor. Flyet var 26 år gammelt ligesom det fly, der nødlandede i Denver.

Boeing har oplyst, at i alt 69 af flyene var i drift og 59 jordbundne, da hændelsen i Denver fandt sted. Flyene, der nu foreløbigt tages ud af drift, er ældre og mindre energieffektive end nyere modeller, og flere selskaber er derfor allerede ved at udfase flyene.

Ulykke undersøges nærmere

Boeings opfordring kommer efter, at den amerikanske luftfartsmyndighed FAA søndag aften udsendte et nøddirektiv, der krævede øjeblikkelig og dybdegående undersøgelse af de fly, der svarer til det, der nødlandede i Denver.

“Vi har gennemgået alle tilgængelige data i forbindelse med gårsdagens hændelse. Baseret på de oplysninger, konkluderede vi, at der skal foretages hyppigere inspektioner af de ventilatorblade, der er unikke for denne motormodel, som udelukkende bruges på Boeing 777-fly. Dette vil sandsynligvis betyde, at nogle fly vil blive taget ud af drift” siger FAA-administrator Steve Dickson i en offentlig meddelelse fra enheden.

Efterforskningsenheden NTSB, der er ansvarlig for efterforskning af transportulykker i USA, udtalte søndag, at en indledende undersøgelse af motoren fra flyet i Denver viste, at to fanblade havde løsrevet sig. De meddelte desuden, at optagelser fra cockpittet og data fra flyvningen er sendt til analyse i et laboratorium i Washington.

Det er langt fra første gang, at flyproducenten kommer i modvind.

I 2018 og 2019 styrtede to Boeing-fly af typen 737 MAX. Ulykkerne kostede i alt 349 mennesker livet, og flyvningerne af denne type fly har været indstillet i Europa indtil i sidste uge, hvor det første 737 MAX-fly blev benyttet til en kommerciel rejse. De jordbundne 737 MAX-fly har desuden kostet producenten et tocifret milliardbeløb.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er vist maskinoversættelse på spil her :-) Grounded -> jordbunden Fan->ventilator

Grounded: Prøv med 'Sat på jorden', Fan: Fan. Svenskerne bruger ganske vist Fläkt om Fan, men selv tyskerne kalder den for 'Fan' selv om 'mantelgebläse' også kendes.

mvh Jens

  • 10
  • 2

Det ser ut som denne motoren har hule vifteblad laget av titanium (antagelse). Flyene som har hatt problemer har vært gamle og det har ellers vært lite problemer med denne motortypen (PW4000), så en tenker automatisk på materialtretthet som årsak. Store hule vifteblad av titan var ny teknologi på slutten av åttitallet, og det er kanskje først nå en ser teknologiens begrensninger. Hvis dette er riktig, så er det bare å undesøke hvert blad nøye og eventuelt bytte til nytt.

GE har gått foran og lager nå bladene av karbonfiber, Rolls-Royce følger etter (Ultra Fan) og jeg har inntrykk av at karbonfiber blir industristandard (stabilt, lettere å lage og få til spesiell form og langt lavere vekt).

  • 2
  • 0

Samme dag var der i øvrigt en B747 med PW4000 motor, det havde et lignende havari over Maastricht.

Hej Bo.

Har du et link, hvoraf det fremgår, at motorhavariet på den B747over Maastrict også var med en PW4000 motor?

FAA skriver, at motoren kun bruges på B777, men så vidt jeg kan se på Boeing.com er der også lavet B767 og B747-400 med PW4000 motoren. Men FAA skriver også specifikt, at motoren der havarerede på B777 var en PW4077, så det betyder vel at det er nogle lidt anderledes PW40XX motorer, der er sat på de to andre flytyper?

Mvh Axel.

  • 1
  • 0

Har du et link, hvoraf det fremgår, at motorhavariet på den B747over Maastrict også var med en PW4000 motor?

https://aviation-safety.net/wikibase/248036

FAA skriver, at motoren kun bruges på B777, men så vidt jeg kan se på Boeing.com er der også lavet B767 og B747-400 med PW4000 motoren. Men FAA skriver også specifikt, at motoren der havarerede på B777 var en PW4077, så det betyder vel at det er nogle lidt anderledes PW40XX motorer, der er sat på de to andre flytyper?

PW4000 er grundkonstruktionen.

  • PW4077 sider på B777
  • PW4056 sider på B747
  • B767, A330 og MD11 er også leveret med forskellige varianterPW4000

De forskellige betegnelser dækker over hvilke fly de er monteret på. Derudover findes der forskellige varianter til samme fly, men med forskellige ydelser.

At købe et fly, er næsten som at købe en ny bil, med en afkrydsningsliste over forskelligt udstyr og motorer.

  • 4
  • 0

Mitt innlegg 22.2 ca 1400

Det ser ut som denne motoren har hule vifteblad laget av titanium (antagelse). Flyene som har hatt problemer har vært gamle og det har ellers vært lite problemer med denne motortypen (PW4000), så en tenker automatisk på materialtretthet som årsak. Store hule vifteblad av titan var ny teknologi på slutten av åttitallet, og det er kanskje først nå en ser teknologiens begrensninger. Hvis dette er riktig, så er det bare å undesøke hvert blad nøye og eventuelt bytte til nytt.

GE har gått foran og lager nå bladene av karbonfiber, Rolls-Royce følger etter (Ultra Fan) og jeg har inntrykk av at karbonfiber blir industristandard (stabilt, lettere å lage og få til spesiell form og langt lavere vekt).

I dag kan jeg lese: "Efter at have gennemgået de tilgængelige data og overvejet andre sikkerhedsfaktorer har FAA besluttet, at operatører skal udføre en termisk akustisk billede inspektion (TAI) af de store titanium fan-blade, der er placeret foran på hver motor. TAI-teknologien kan registrere revner på de fladerne af de hule fan-blade eller på områder, der ikke kan ses ved en visuel inspektion,« skriver FAA".

Altså FAA kunne ha spurt meg for nøyaktig to døgn siden om ulykkens forklaring! Flyulykker er som oftest langt mer komplekse enn dette tilfellet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten