Boeing 767 måtte nødlande i Madrid
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Boeing 767 måtte nødlande i Madrid

Illustration: wikimedia

Både motoren og det ene dæk blev sat ud af spillet, da en Boeing 767 fra Air Canada i går aftes lettede fra Barajas Airport i Madrid. Flyet måtte derfor nødlande i samme lufthavn kort tid efter.
Ingen passager kom til skade, da flyet landede og blev modtaget af redningskøretøjer.

Flere internationale medier peger på, at dækket eksploderede under start og sendte stumper ind i motoren. Men ifølge Paul Hulme Harrison, talsmand for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab, er det svært at vurdere, hvad der præcist gik galt:
»Er det fordi der lå noget på banen, som ikke måtte være der? Var det et dårligt dæk? Eller var det motoren der gik i udu og ødelagde dækket? Det ved vi ikke. Hændelsen er ikke en katastrofe. Men det er sådan noget der sker.«

Skulle opbruge brændstoffet

Flyet blev i luften flere timer efter at have fået landingstilladelse. Boeing 767 kan nemlig ikke dumpe brændstof, og piloten er derfor tvunget til at forbruge det inden landing.

For at lande sikkert skal et fly være lettere end ved start. Særligt hvis et hjul er sat ud af funktion, hvor modstandsfladen er nedsat.

Assistance fra jagerfly

Efter at Boeing flyet havde afgivet sin nødmelding, blev piloten assisteret af et f18 jagerfly. Jagerflyets pilot bidrog med informationer om skaderne på hjul og understel, så piloterne i Boeing 767 kunne vurdere, hvordan man burde lande flyet.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten