Boeing 737 styrtet ned i det sydlige Kina: 132 passagerer frygtes omkommet

Her ses en 737-800 fra China Eastern Airlines. Flyet har 162 sæder, og blev lanceret af Boeing i 1994. Billedet her er fra 2011. Illustration: Aero Icarus/Creative Commons

Et fly fra China Eastern Airlines på vej fra Kunming til Guangzhou er styrtet, melder de kinesiske flymyndigheder CAAC.

Ifølge det kinesiske statstv CCTV er det endnu uvist hvad der er sket med de 123 passagerer og ni besætningsmedlemmer om bord, ligesom det endnu er uvist hvad der har forårsaget at det seks år gamle 737-800 fly er styrtet ned. Styrtet har angivet startet en skovbrand i området.

Ifølge de kinesiske myndigheder forsvandt forbindelsen over byen Wuzhou. Flyet lettede lokal tid kl.06.11 dansk tid, og så forsvandt forbindelsen kl.07.22 ifølge data fra FlightRadar24.

Flyet fløj først i omkring 8,8 kilometers højde, for så pludseligt at dykke til 928 meters højde med en hastighed på 376 knob, altså 696 km/t, før forbindelsen helt forsvinder.

Et ubekræftet videoklip på sociale medier viser angiveligt hvordan flyet styrter vertikalt ned. Videoen stammer angiveligt fra et overvågningskamera der utilsigtet har optaget styrtet.

Ifølge planen skulle flyet være landet i byen Guangzhou kl.08.05 dansk tid.

Flyet er lettet fra den grønne prik Kunming og skulle være landet ved den røde prik i Guangzhou. Illustration: OpenStreetMap

Læs også: Flyveforbud efter 346 døde: Boeing 737 Max tæt på at vende tilbage i luften

Generationen før 737 MAX

Flyet er af modellem 737-800, som er 737-generationen før det skandaleramte 737 Max, som endte med et flyveforbud i to år efter efter to fatale flystyrt kostede i alt 346 personer livet i oktober 2018 og igen i marts 2019.

Her var det en stribe fejl der primært var centreret omkring sensorsystemet Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), som blev indført på 737 Max for blandt andet at reducere flyets tendens til at løfte næsen ved store angrebsvinkler.

737-800 var ikke omfattet af det samme flyveforbud som 737 MAX, da flyene på en række områder er forskellige.

Læs også: Her er forskellene på det groundede Boeing 737 Max og 737'erne, der stadig flyver

Kinesiske flyselskaber er ikke kendt for at have problemer med flysikkerheden.

Ifølge Reuters, der citerer Aviation Safety Network, er det sidste store flystyrt i Kina tilbage i 2010, hvor 44 ud 96 personer omkom om bord på et Embraer E-190 regionalfly fløjet af Henan Airlines ved indflyvning til Yichun lufthavn med dårligt sigte.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Flyet fløj først i omkring 8,8 kilometers højde, for så pludseligt at dykke til 928 meters højde med en hastighed på 376 knob, altså 696 km/t, før forbindelsen helt forsvinder."

Det er selvfølgelig kun få parametre man kan se på Flightradar24, men man kan godt få lidt mere ud af data, selv om de ikke er 100% konsistente og skal tages med et gran salt.

Rute MU5735 begyndte nedgangen fra 8,8 km langsomt og gradvist, så det tog 1-2 minutter før nedgangsfarten var oppe på 2000 fod pr minut (ca 37 km/h, en normalt lodret hastighed). Det er helt usædvanligt at en nedstigning begynder så forsigtigt. Normalt vil fly der påbegynder nedstigning i løbet af nogle sekunder have etableret en konstant nedgangsfart. Der er altså ikke tale om en normal påbegyndelse af nedgang her.

I 3 km højde er den lodrette hastighed ifølge FR24 øget til 5840 fod pr minut, men det tal er for lavt til at passe med højdeudlæsningerne, som nok er mere pålidelige. Flyet holdt ifølge FR24 sin kurs ned til de 3 km højde. Herefter holder flyet ikke længere en konstant kurs, og der angives en lodret fart på 15000 fod pr minut øgende til 30976 fod pr minut ved sidste registrering i knapt 1 km højde. Det er ekstreme tal, men passer godt med højdeangivelserne, hvilket gør det nogenlunde troværdigt. Det svarer til en lodret hastighed på 566 km/h. Den vandrette komposant af hastigheden er her 696 km/h som nævnt i artiklen, og det giver så en dykvinkel på 39 grader under horisonten, og en resulterende fart på 897 km/h. Her er flyet altså enten helt ude af kontrol, eller der er tale om at flyet er blevet crashet med vilje. Det må være med ca. den fart og den dykvinkel, at flyet få sekunder senere har ramt jorden, hvilket desværre ikke giver håb om overlevende.

  • 11
  • 0

Jeg så både nævnte video fra overvågningskamera samt en optagelse fra et dashcam i en bil som fangede flyet. Det så voldsomt ud og det lignede nærmest at flyet fløj lodret ned, det kan ikke have været sjovt at være ombord i de sidste minutter af den flyvning.

  • 5
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten