Boeing 737-800-fly groundes efter flystyrt i Kina: 'Det lader til at falde lige ned som et missil'

Plus21. marts 2022 kl. 18:461
Boeing 737-800-fly groundes efter flystyrt i Kina: 'Det lader til at falde lige ned som et missil'
Illustration: Aero Icarus/Creative Commons.
Efter et passagerfly styrtede til jorden i Sydkina mandag holder China Eastern Airlines alle fly af samme type på jorden indtil grunden til ulykken findes. Indtil man ved mere kan det ikke betale sig at gætte på årsagen, understreger ekspert.
Artiklen er ældre end 30 dage

China Eastern, som er selskabet bag en forulykket Boeing 737-800, har valgt at grounde alle øvrige fly af typen, indtil man ved mere om omstændighederne for ulykken.

Ingeniøren kunne tidligere i dag fortælle, at en af China Easterns Boeing 737-800 er faldet til jorden med 132 personer om bord nær byen Wuzhou. Der er endnu ingen meldinger om døde, og heller ikke bekræftelser på mulige overlevende.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
22. marts 2022 kl. 11:00

Artiklen bruger enormt mange ord på Lion Air og Ethiopian Airlines crashes. Men som artiklen også hinter men ikke siger klart så var problemet med de to ulykker MCAS systemet som slet ikke findes på 737-800. Hele diskussionen af større motorer handler om 737 MAX og slet ikke om 737-700/800/800 (selvom de også fik større motorer end den oprindelige 737 Classic). Med andre ord handler det meste af artiklen om noget helt andet end ulykken og det er slet ikke klart.

Det er muligt at ulykken skyldes at trim systemet på haleplanet tvang flyet til et næsten lodret dyk med crash. Vi ved det ikke. Men selv hvis det er situationen så har det stadigvæk intet med 737 MAX ulykkerne at gøre.

I øvrigt viser ADS-B data at flyet ikke faldt direkte fra 29000 fod men først dykkede meget meget hurtigt fra 29000 fod til ca. 8000 fod. Herefter stabiliseredes højden i ca. 45 sekunder efterfulgt af et lige så hurtigt dyk.

https://twitter.com/flightradar24/status/1505856329994457092