BMW samler sine elbiler med håndkraft
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

BMW samler sine elbiler med håndkraft

Illustration: Bjørn Godske

Dr. Johannes Voglberger er ikke meget for at diskutere, hvor mange eksemplarer af modellerne i3 og i8, BMW er i stand til at producere. Han er ansvarlig for produktionen af elbiler på BMW’s fabrik i Leipzig og vil hellere forklare, at den fleksible produktion i dag nemt kan ramme mellem 20.000 og 35.000 styk i3 uden de store problemer:

»Vi kan sagtens følge med, hvis efterspørgslen stiger,« siger han, og det er der en god forklaring på:

Elbilerne udgør kun en mindre del af fabriksgulvet på fabrikken, hvor BMW først og fremmest producerer modellerne i 1-serien og 2-serien samt familiebilen Active Tourer.

Renset for robotter

Men hvor produktionen i de andre haller er plastret til med robotter på de over 2,5 kilometer lange produktionsbånd, så er produk­tionen af i3 og i8 næsten renset for robotter.

Her er heller ingen lysende svejse­gnister eller store metalruller, hvor karrosseridele trykkes ud. Her er det mennesker, som flytter rundt på plastdele og kulfiber. Der skrues dele på plads, og ledninger forbindes, men det meste gøres ved håndkraft.

»Det er langt mere fleksibelt, end hvis vi havde automatiseret. Så ville vi være bundet af robotterne og automatiseringen. Hvis vi finder ud af, at vi skal gøre det på en anden måde, så kan vi nu flytte rundt på produktionen på en weekend,« forklarer Johannes Voglberger.

Det meste samles med håndkraft. Det gør produktionen fleksibel og nem at omstille. Enkelte robotter bruges til f.eks. montering af tag og forrude. Illustration: Bjørn Godske

Eneste sted i samlingen af i3’eren, hvor robotter er afgørende, er der, hvor kabinen og undervognen med alle batterierne og elmotoren limes sammen.

Og så ville den venlige guide på turen også gerne fremhæve en enkelt lille robot, der viste sig at være fra Danske Universal Robots:

»Dette er den allernyeste teknologi inden for robotter,« blev der stolt forklaret.

Kæmpe grøn satsning fra BMW

De to biler, i3 og i8, er BMW’s grønne udstillingsvindue. Hvor i8’eren først og fremmest viser, hvad der er muligt med en kombination af el og benzin pakket ind i design, toppræstationer, miljøvenlige materialer og produktionsprocesser, så er i3 BMW’s bud på en elbil til ‘almindelige mennesker’ – med det forbehold, at en i3 i Danmark i 2016 koster 321.000 kroner, så det er så som så med det folkelige.

BMW vil dog gerne lægge flere lag på historien end bare fortællingen om, at det også er muligt at købe en lille BMW, som kører på ren el, og en sports-BMW, der kører på en kombination af el og benzin.

»Ved at bruge plast og kulfiber har det været muligt at reducere energiforbruget til metalformning og lakering med 70 procent og vandforbruget med 50 procent,« siger Johannes Voglberger.

Vindmøller uden for fabrikken

Og som kompensation for, at produktionen af en i3 i alt bruger mere energi end der går til at producere en normal BMW, så er der installeret fire store vindmøller lige uden for fabrikken, som producerer den ekstra energi, der er brug for. Også produktionen af kulfiber, der er ret energikrævende, får forsyninger fra et lokalt vandkraftværk på fabrikken i USA.

BMW-koncernen har netop fejret 100-års jubilæum, og så langt når man ikke uden at være helt med på den nyeste teknologi. Men omvæltningerne i disse år er måske større, end BMW nogensinde tidligere har oplevet. Det gælder for almindelige biler, men måske især for elbiler. 100 års erfaringer har nemlig gjort BMW ret gode til at designe effektive produktionsprocesser rundt om det fysiske bil, forklarer Johannes Voglberger – men i dag er hele datasiden mindst lige så vigtig:

»Der er i dag sket et stort skift i forhold til mængden af data i en bil, og en af vores store udfordringer er at kunne kombinere hardware, altså selve bilen, og software. Det gælder både internt i bilen og i forhold til kommunikation med omverdenen,« forklarer han og understreger, at Internet of Things også er kommet til bilerne.

BMW’s satsning på elbiler blev annonceret i 2007, og den første i3-model blev vist i 2011. Men verden har ikke stået stille siden da, og det kan derfor godt undre, at BMW ikke har udvidet det elektriske model­program.

Erfaringer gavner andre modeller

På teknologisiden har flere andre modeller for længst overhalet både i3 og i8. Tesla kan køre ekstremt langt på en opladning og er nærmest selvkørende. Renault Zoe slår i3 på både rækkevidden og prisen, og Nissan har solgt over 230.000 af deres Leaf, mens BMW kun kan prale med godt 50.000 styk i3.

Men selvom der ikke kommer en ny elbil lige med det første – måske først i 2018, hvor BMW planlægger at sende en konkurrent til den kommende Tesla 3 på markedet pakket ind som en 3-serie – så har mange af erfaringerne fra i3 og i8 i dag sneget sig ind i koncernens andre modeller. Det gælder både batteriteknologi i plug-in-hybridmodellerne og materialeteknologi som kulfiberforstærket plast, der i dag kan findes i mange af de nye luksusbiler.

På fabrikken i Leipzig vil ingen dog kommentere på kommende elbiler – det lader man hovedkvarteret i München tage sig af.

Ingeniøren var inviteret til Leipzig af BMW.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Med de lave styktal er det vel OK, at specialkomponenter som kulfibre og batterier kommer fra andre lande. Men så kommer de aldrig til at kunne konkurrere med Tesla Model 3, hvor alt laves in-house af Tesla selv i langt større skala. Men tilbage til BMW: mon de inkluderer, at i3 ikke kan ruste og må forventes at holde længere end en jern-BMW, når de nævner: " kompensation for, at produktionen af en i3 i alt bruger mere energi end der går til at producere en normal BMW, så er der installeret fire store vindmøller lige uden for fabrikken, som producerer den ekstra energi, der er brug for. "?

  • 3
  • 0

Nej men man "glemmer" så behændigt at tale alt for meget om transporten der er forbundet med bygningen af bilerne..

Når du kan købe en flaske vin fra chile i dit lokale supermarked til en fornuftig pris, så skyldes det at transport idag er meget billig. Mindre en en krone af prisen er transportomkostning.
At tranport er så billig skyldes først og fremmest at godstransport per skib idag er meget energiøkonomisk i stil med at skibene er blevet så store. Man sparer langt mere energi ved at fremstille varen hvor den kan fremstilles mest energiøkonomisk og på anden måde bæredygtigt og så fragte varen "den halve verden rundt", end ved at fremstille lokalt hvis man ikke lokalt er i spidsen med energiøkonomien.

Det kan godt være at det er frelst at prædike lokal produktion, men man skader ofte miljøet mest ved den lokale nære produktion.

  • 8
  • 0

Jeg har været på tur i Autostadt Wolfsburg en gang, hvor der lige var skudt produktionen af Golf IV i gang. De fortalte at automatiseringsgraden var støt tiltagende fra Golf I til Golf III, men havde aftaget lidt til Golf IV, fordi det kostede omtrent det samme og robotter køber ingen biler. Biler til medarbejdere er jo et kæmpe forretning i Tyskland, solgt videre til os andre som "Jahreswagen".

  • 1
  • 0

Når du kan købe en flaske vin fra chile i dit lokale supermarked til en fornuftig pris, så skyldes det at transport idag er meget billig. Mindre en en krone af prisen er transportomkostning.
At tranport er så billig skyldes først og fremmest at godstransport per skib idag er meget energiøkonomisk i stil med at skibene er blevet så store. Man sparer langt mere energi ved at fremstille varen hvor den kan fremstilles mest energiøkonomisk og på anden måde bæredygtigt og så fragte varen "den halve verden rundt", end ved at fremstille lokalt hvis man ikke lokalt er i spidsen med energiøkonomien.

Det kan godt være at det er frelst at prædike lokal produktion, men man skader ofte miljøet mest ved den lokale nære produktion.

Som udgangspunkt enig men:

Det kan sagtens være den mest bæredygtige måde at lave produktionen, det er bare sjovt hvor meget fokus BMW selv har hvor bæredygtige de er på deres produktionssteder og ikke på transporten imellem disse steder. Herudover er journalisten desværre ikke kvik nok til at spørge om det. Men nu er man jo også inviteret af BMW så man må vel hellere opføre sig ordentligt,

I øvrigt kan man godt tvivl på hvor energieffektive disse kæmpe containerskibe rent faktiske er. Det som shipping branchen, med Mærsk i front, har glemt ved deres kæmpe satsning på kæmpe skibe er at hele denne kapacitet til alle disse TEU også kræver at der rent faktisk er nok TEU at flytte. Det er det som vi er ved at se konsekvenserne af nu med fragtrater som er lavere end omkostningerne og store rederier der går konkurs.

Et kæmpe containerskib er ikke særligt energieffektivt hvis det har erstattet et der var halt så stort med stadigt sejler rundt med samme antal containere.

  • 0
  • 0

Tak for den venlige karakterisering af journalisten :-)

Spørgsmålet blev faktisk rejst og som der står i artiklen, så har BMW bygget fire vindmøller for at kunne kompensere for al ekstra energi, der bliver anvendt i forhold til en traditionelt fremstillet bil. Dette inkluderer også transporten fra USA.

Det betyder, at elbilerne ikke er årsag til mere CO2-udledning, men heller ikke mindre, i fremstillingsprocessen. Der er så selvfølgelig spørgsmålet omkring partikler og andet fra skibstransport.

  • 0
  • 0

I øvrigt kan man godt tvivl på hvor energieffektive disse kæmpe containerskibe rent faktiske er. Det som shipping branchen, med Mærsk i front, har glemt ved deres kæmpe satsning på kæmpe skibe er at hele denne kapacitet til alle disse TEU også kræver at der rent faktisk er nok TEU at flytte. Det er det som vi er ved at se konsekvenserne af nu med fragtrater som er lavere end omkostningerne

Tværtimod; lave fragtrater presser skibene til at læsse endnu flere containere på hvert skib for at nå op på et lille overskud, eller i det mindste begrænse underskuddet. Skibet koster næsten det samme at drive frem uanset om det er tomt eller fyldt.

Rederierne løser også problemet ved at bruge "slow steaming"; de sætter farten ned så de bruger mindre brændstof og får lavere årskapacitet. Det betyder også at nogle skibe må parkeres eller ophugges, og det vil jo være de hhv. næstdyreste og dyreste i drift, og dermed ofte også de mindst miljøvenlige.

  • 0
  • 0

Hej.

NU snakkes der om vindmøller. Jeg er en stor tilhænger af vindmøller, da de jo er relativ klima-venlige. Men måske er de ikke helt så bæredygtige, som jeg og mange andre har troet. Hvis følgende artikel fra Videnskab.dk passer, kan utrolig meget af en vindmølle nemlig ikke genbruges. Og der er åbenbart også problemer med bæredygtigheden af solceller. Linket til denne spændende artikel fra efteråret 2016 er her

http://videnskab.dk/teknologi-innovation/t...

Som sagt er jeg meget positiv m.h.t. vindmøller. Jeg er lige så positiv m.h.t. solceller. Men artiklen fra Videnskab.dk er med til at overbevise mig om, at det er godt at spare på energien. Så mange benzin- og dieselbiler bør erstattes med elbiler. Og måske bør man som en kunde i fremtiden droppe elbilerne med de største batterier, dersom de er tunge og istedet vælge en lettere elbil med et mindre batteri. Set i lyset af dette vil jeg som privatperson hellere have en VW e Golf end en stor og tung Tesla S.

Med hensyn til transport af varer kloden rundt kommer jeg til at tænke på dengang jeg tog den 3½ årige uddannelse til ernærings- og husholdningsøkonom. Dengang så vi en undersøgelse som viste, at man nogle gange brugte mindre energi at transportere ting fra planter fra de "varme lande" end at dyrke dem i drivhus herhjemme. Det var kun om sommeren at man brugte mindre energi i Danmark end ved transport fra varme lande.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten