natten bliver snart lyst helt op... eller sagt på en anden måde - er det nu nødvendigt
BMW kan som den første bilproducent i verden tilbyde kunderne muligheden for at få laserlys i forlygterne. Foreløbig er det kun en mulighed på producentens nyeste plugin-hybrid i8, og her skal man hoste op med 2,7 millioner kroner for basisudgaven. BMW meddeler endnu ikke noget om, hvad laserlys kommer til at koste oveni.
Med en energibesparelse på 30 procent i forhold til LED-lygter og en rækkevidde på 600 meter mod LED-lygternes 300 meter er fordelene til at forstå.
Systemet er opbygget af tre blå lasere, som er placeret bagerst i lygtehuset. Lyset rammer et sæt spejle tæt på den forreste del af lygtehuset, som fokuserer lyset på en linse fyldt op med fosfor. Når det blå laserlys rammer den gule fosfor, udsendes et klart hvidt lys. Dette hvide lys rammer en reflektor i midten af lygtehuset, som sender det hvide lys fremad.
Det vil med andre ord sige, at det blå laserlys er blevet omdannet til hvidt lys, som er helt ufarligt for mennesker (og dyr), selv hvis man kommer til at kigge direkte ind i lyset.
Faktisk hævder ingeniørerne hos BMW, at laserlyset er mere behageligt at kigge direkte ind i end dagens LED- eller halogenlygter. Farvetemperaturen for laserlygter ligger mellem 5.500 og 6.000 K.
Der skulle heller ikke være nogen risiko for at komme til at kigge direkte ind i laserlyset, hvis biler skulle komme ud for en ulykke. I sådanne tilfælde vil energiforsyningen til laserne straks blive afbrudt.
De nye lygter fylder også meget mindre end almindelige LED-lygter, som ellers er standard til kørelys på alle BMW’s modeller.
Laserlys kan leveres fra udgangen af 2014.
natten bliver snart lyst helt op... eller sagt på en anden måde - er det nu nødvendigt
"De nye lygter fylder også meget mindre end almindelige LED-lygter, som ellers er standard på alle BMW’s modeller."
Det er ikke rigtigt når vi taler om nær- og fjernlys. Standard er halogen eller Xenon.
Kørelyset derimod ("angel-eyes") er med LED.
MvH,
Bent.
eller sagt på en anden måde - er det nu nødvendigt
Selvfølgelig er det nødvendigt, i Tyskland er det en menneskeret at kunne køre 250 km/t på autobahnen efter midnat. ;-)
i Tyskland er det en menneskeret at kunne køre 250 km/t på autobahnen efter midnat.
Og dermed varer lysforureningen ikke så længe. :-)
Hvor langt er BMWs adaptive lys nået med automatisk nedblænding?
Korrekt - er rettet.
Audi leger også med laserlygter, i første omgang i en konceptbil og i årets Le Mans-racer:
http://www.audi.dk/dk/brand/da/company/nyh...
http://www.audi.dk/dk/brand/da/company/nyh...
;o)
Hvor langt er BMWs adaptive lys nået med automatisk nedblænding?
https://www.youtube.com/watch?v=-dvPZ3H1Vm4
Det har været fremme i lang tid - Vi ser det blot ikke på vores breddegrader, da det er ubetaleligt for dødelige...
Enkelte gange kan man blive glad for EU. Lad os få standardiseret :-)
når laserlyset alligevel laves om til hvidt lys, som skal rettes til med en reflektor (fraset den meget beskedne energibesparelse) ?
højere hastighed, flere der bliver blændet, flere ulykker ?
Øjets lysfølsomhed kan ændres med en faktor 100.000 så vidt jeg husker, og alle har oplevet at de efterhånden ser mere når de går en tur i mørket. Hvis man har klar belysning 600 m frem, den retning som man mest kigger under kørsel, så har man langt dårligere syn til siden og bagud, hvor der også kan ske noget.
Og kraftigt lys blænder de modkørende mere end lidt svagere lys.
Kort sagt, en egoistisk og måske endda uheldig løsning for indehaveren af disse laser-lygter.
Husker man at blænde ned, tids nok? Eller skat det også ske automatisk?
Det betyder så at man køre i mørke 300 m i stedet for 150m med almindeligt halogenlys (under forudsætning af at de mødende biler køre lige hurtigt).
Kun 600 meter?
Måneskin rækker længere. Afstanden til månen er 384.400 km, og det da noget bedre end sølle 600 meter (hvor jeg formoder, at lyset stopper og erstattes af mørke).
...kraftigt lys blænder de modkørende mere end lidt svagere lys.
...uheldig løsning for indehaveren af disse laser-lygter.
Hmmm - jaeh. Holder vi os reglen for nærlys - 1% fald - for øje, ser jeg følgende ulempe: Indehaveren af et sådant lygtesæt vil opleve en 'sort mur' ved nedblænding fra 600 meter fjernlys til de 30-40 meters nærlys. Lur mig om der ikke gemmer sig et enkelt uheld eller to bag denne 'sorte mur'. Ligeledes er det tænkeligt at bilisten vil forledes til at holde en højere hastighed end godt er grundet det nu bedre udsyn.
Ingen roser uden torne.
Altsaa, nu vil jeg vaere ked af hvis alt nyt der bliver opfundet partout skal vaere noedvendigt..
Men naar det er sagt, saa taenker jeg om det flytter energitabet et andet sted hen, end det flourescerende materiale. Jeg er ikke sikker paa effektiviteten af deres flourescerende materiale, men hvis vi antager at den er hoej, saa har man vel flyttet tabene til et sted der er nemmere at haandtere?
Jeg ville i hvert fald umiddelbart foretraekke at skulle koele en solid state laser, frem for det aktive areal i en lysdiode. Der virker til at vaere tre flader mere at kunne koele paa.
Og saa er det ret snedigt, synes jeg!
Men hvad taenker folket om det? Forudsaetningen er jo at effektiviteten i det flourescerende materiale er god, og det ikke varmer for voldsomt op.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard