Blox vil være hovedstadens nye knudepunkt
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Blox vil være hovedstadens nye knudepunkt

Fra 1772 til 1923 blev der brygget øl, hvor Blox ligger i dag. I 1960 brændte Kongens Bryghus, og der kom legeplads og parkering i stedet. I 2005 overtog Realdania Bryghusgrunden for at skabe et hus og en plads af »exceptionel arkitektonisk kvalitet«, som skulle binde byen og havnen sammen. Blox er bygget hen over Ring 2, hvor der passerer 20.000 biler i døgnet. Illustration: Blox

I dag søndag åbner et af de senere års mest spektakulære byggerier i København, bygningskomplekset Blox. Som et gigantisk gennemsigtigt glaspalads ligger det med facade både mod havnefronten og indre by, hvor bygningen udgør den ene væg i et nyt byrum, Bryghuspladsen.

Den anden væg i byrummet er markeret af Fæstningens Materialgård fra 1740 – et gulkalket bindingsværkshus, der danner et smukt modspil til de enorme firkantede glasblokke, der udgør Blox, stablet oven på hinanden som byggeklodser.

Første spadestik blev taget 16. maj 2013, og lige siden har bygningen delt vandene. Allerede inden den officielle åbning har Blox fået en hård medfart i pressen og er blevet kaldt både en øjebæ og et arkitektonisk misfoster.

Det hollandske arkitektfirma OMA har tegnet en transparent bygning med indkig og udblik og med synlig konstruktion. Ifølge Realdania, der har finansieret Blox, er »anlægssummen større end Skuespilhusets knap 1 mia. kr. og mindre en Operaens 2,3 mia. kroner«. Züblin er hovedentreprenør, Cowi og Arup er rådgivere. Illustration: Blox

Alle interesserede får dog lov at danne sig deres egen mening om byggeriet, for i anledning af indvielsen er der åbent hus søndag mellem 12.00 og 20.00. Og har man ikke et ærinde i København på åbningsdagen, er der ingen grund til at ærgre sig, for der bliver rig mulighed for at komme indenfor. Blox er ikke blot tænkt som en ny bygning i hovedstaden, men også som et byudviklingsprojekt, der skaber nye byrum og binder byen og bydele sammen på nye måder.

Døgnåben passage

En del af bygningen, DAC Passage, der ligger i bygningens kælder, vil fremover være åben døgnet rundt som et nyt bindeled og trafikalt knudepunkt i byen. Det er nemlig tanken, at fodgængere skal bruge huset som en smutvej fra by til havn eller omvendt, mens en ny bro, der står klar til efteråret, skal være et alternativ for cyklister og forgængere, der vil undgå at krydse den nærliggende, men stærkt trafikerede Langebro på vej til og fra Amager.

Mellem Blox og Fæstningens Materialgård (som anes til venstre) er der skabt et nyt torv med legeplads, der er indrettet som et ’bjerg’ med afsatser, rum, net og hoppefelter. På grund af afsatserne/trapperne kan ’legebjerget’ bruges som siddepladser ved filmforevisning eller koncerter i det fri. Hensigten er, at pladsen skal kunne bruges dagen lang. Illustration: Blox

Huset bygger i bogstavelig forstand bro over Ring 2, en af de travle trafikfærdselsårer i hovedstaden. Fodgængere skal dog ikke gå hen over vejen via byggeriet, men ned i DAC Passage, der ligger to etager under gadeplan.

Det gælder for alle med ærinde i bygningen, at man må tage (rulle-)trappen ned i husets underjordiske hovedfærdselsåre, hvor der er indgang til alle afdelinger.

Under Blox ligger et fuldautomatisk parkeringsanlæg til 350 biler. Bilen stilles i en af de seks elevatorkabiner, som kører den ned under jorden, hvor en robot transporterer den til en ledig P-plads. Når man skal bruge bilen igen, sætter man kreditkort i automaten, hvorefter robotten finder bilen og henter den op fra dybet på cirka to minuter. Illustration: Blox

Blox er først og fremmest et nyt hjem for Dansk Arkitektur Center (DAC) og et sted med fokus på arkitektur, byudvikling og bæredygtighed. Vejen op til centrets udstillinger går via trapper med kig til huse, broer og trafik på den ene side og havn, vand og skibe på den anden.

Ideen er, at udstillingsgæsterne ikke blot skal fordybe sig i de skiftende udstillinger, men også reflektere over den måde, arkitektur, byplanlægning og mennesker spiller sammen på i den virkelighed, der ligger lige udenfor, og som huset er en integreret del af.

DAC holder til midt i byggeriet med administration, udstillingslokaler og konferencerum. Men der er også gjort plads til et fitnesscenter, en restaurant og en café. På fjerde og femte sal ligger 22 lejelejligheder alle med stor tagterrasse og enestående udsigt.

Herudover er der blevet plads til en såkaldt ‘urban innovation hub’, BloxHub. Hubben er en nonprofit-­forening med 160 medlemsvirksomheder inden for arkitektur, design og byggeri. Med hubben har de fået et sted, hvor folk fra forskellige virksomheder og med forskellige fagligheder kan samles i perioder for at arbejde med fælles udviklingsprojekter. Endelig kan iværksættere leje sig ind.

Educatorium med udsigt

Hvert år gæster mange skoleklasser DAC, og dem er der tænkt på med et ‘educatorium’, hvor man gennem de enorme panoramavinduer har en storslået udsigt over byens huse og veje, mennesker og trafik. Alt det, arkitektur og byudvikling handler om.

Begynder børnene at sidde uroligt på skamlerne, er det bare at åbne terrassedøren, så er de ude på husets legeplads, der er åben for alle.

Realdania Fonden har finansieret byggeriet og sat som mål, at to millioner mennesker skal igennem Blox hvert år – dog ikke medregnet trafikken på Ring 2.

En decideret skændsel for dansk arkitektur.
Havde den været placeret i en helt ny by, kun med bygninger i glas, stål og beton. Så ok. Men ikke i en by der lever af turister fordi byen har sine murstensbyggerier og middelalderlige vejnet.

  • 9
  • 4

Har arkitekter ikke længere sans for æstetik når en bygning skal designes ind i et eksisterende byrum?
Katastrofalt fejlskud. Meget trist for København ☹

  • 8
  • 5