Blød motorvejsrabat får skylden i lastbilulykke ved Rødby

Blød motorvejsrabat får skylden i lastbilulykke ved Rødby

OPDATERET: Den bløde rabat langs motorvejsstrækningen, hvor lørdagens lastbilulykke ved Rødby skete, får skylden for uheldet.

En litauisk lastbilchauffør forsøgte lørdag morgen at få alle hjul tilbage på motorvejen efter at have bevæget et hjul for langt ud i den bløde rabat.

Netop motorvejsrabatten er centrum i den nuværende forklaring på ulykken ved Rødby, hvor chaufføren mistede herredømmet, kolliderede med motorvejsbroen på Lundegårdsvej og omkom. Det skriver den lokale avis Folketidende.

Faktisk er det ikke første gang, at motorvejsrabatten får opmærksomhed i forbindelse med solouheld i trafikken.

»Så sent som for en måned siden havde vi også en lastbil, der var kommet ud i rabatten,« fortæller Finn Antonisen fra Lolland-Falster Brandvæsen til Folketidende.

Manglende nødspor

Motorvejsstrækningen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn, hvor ulykken skete, mangler nemlig nødspor, som Vejdirektoratet (VD) har planlagt - blandt andet af hensyn til sikkerheden.

I en VVM-redegørelse for et 3 meter bredt nødsporsprojekt mellem Sakskøbing og Rødbyhavn forlyder det, at:

'Manglende nødspor og nødrabatter kan være medvirkende til eneuheld, fordi billister mister herredømmet over deres køretøj, hvis et hjulpar ved høj hastighed kommer ud i de bløde rabatter langs motorvejen.'

Opgraderingsprojektet er en del af forberedelserne til Femern-forbindelsen, men nødsporprojektet er ikke kommet med i anlægsloven.

VD: Rabatten bærer ikke hele skylden

Hos Vejdirektoratet mener man dog ikke, at skylden kan placeres i rabatten.

»Umiddelbart vil vi ikke mene, at man kan give rabatten skylden. Ulykker som denne skyldes, at bilisten ikke kører på vejen. Biler er designet til at køre på kørebanen, og der kan ske ting, hvis man kører uden for den,« argumenterer direktør for drift og anlæg hos Vejdirektoratet Svend Kold Johansen.

Imidlertid kan vejforhold have indflydelse på uheld i visse situationer, siger han. I det omtalte uheld holder Svend Kold Johansen fast i, at Vejdirektoratet ikke har fundet 'tekniske fejl i vejforhold', der skulle have været skyld i ulykken, men direktoratet undersøger sagen.

Andelen af solouheld på den omtalte motorvejsstrækning udgør ifølge Folketidende 57 pct. af alle områdets uheld i perioden 2005-2009.

Vejdirektoratet er gang med at kigge på de tekniske detaljer i brokonstruktionen for at tjekke, om der var en grund til, at to-tre af de bærende piller brast efter sammenstødet. Derudover vil direktoratet også læse politirapporten igennem efter flere detaljer til at kaste lys over ulykken.

Motorvejsbroen er efter uheldet blevet revet ned, og det er endnu uklart, hvornår man begynder at bygge en ny.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Lolland-Falster Brandvæsen, da indsatslederen er på påskeferie.

Kommentarer (29)

Citat:
"Motorvejsstrækningen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn, hvor ulykken skete, mangler nemlig nødspor, som Vejrdirektoratet (VD) har planlagt - blandt andet af hensyn sikkerhed"

Desværre er projektet blevet syltet politisk.

Vejdirektoratets indstilling til Transportministeren er dateret 9. oktober 2012. Her indstilles det, at motorvejen trafiksikres med nødspor på de åbne strækninger og at 2 tilkørselsanlæg ombygges bl.a. med længere ramper.

Kilde:
http://www.vejdirektoratet.dk/da/vejprojek...

Den ombyggede strækning af Skovvejen, den som nu hedder Kalundborgmotorvejen, har heller ikke nødspor, men blød rabat. Det samme gælder Vestmotorvejen mellem Korsør og Slagelse. Dele af Lyngbymotorvejen, Helsingørmotorvejen ved Kokkedal og Hillerødmotorvejen nærmest København har også bløde rabatter i stedet for nødspor.

  • 5
  • 1

Det er naturligtvis tragisk at lastbilschaufføren er død.
At han lige ramte denne bro er dog held i uheld.

Broen fik nemlig med påkørslen sin 4. dødsdom, da den blev totalskadet.

  1. dødsdom:
    Broen har ikke plads til nødspor, så vælger man politisk at opgradere i forbindelse med Femernforbindelsen, skal broen erstattes med en ny, da der står (stod) bropiller hvor nødsporet skulle være.

  2. dødsdom:
    Broen er bygget tilbage i begyndelsen af 1940´erne. I 1941 gik byggeriet af Fugleflugtslinien i gang i forbindelse med samarbejdspolitiken. Broen ved Lundegårdsvej blev bygget men motorvejen kom først i 1960´erne. Broen er (var) så gammel, vedligeholdelsen begynder at blive uforholdsmæssig dyr, og udskiftningen af de gamle broer på denne strækning er allerede begyndt.

  3. dødsdom:
    I forbindelse med Femernforbindelsen er Lundegårdsvej tænkt som adgangsvej til den nye station ved Rødby. Det kræve dog en bredere bro, da trafikken på broen vil stige betragteligt, og der er overvejet busbaner på broen.

  • 10
  • 0

Det er for letkøbt af VD, at konstatere at ulykker som denne skyldes at bilerne ikke er på vejen. Så kan vi vel også undvære autoværn og lignende.
Det var bedre hvis VD analyserede ulykken nærmere inden de kommenterer på denne måde.
Hvis nødspor eller manglede nødspor er vigtigt for at undgå ulykker, må VD handle. Det er nok billigere at lave nødspor end at reducere trafikofre på anden måde.

  • 8
  • 8