Blå blok vil bygge Kattegat-broer uden tog: Bilisterne kan betale dem på 32 år
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Blå blok vil bygge Kattegat-broer uden tog: Bilisterne kan betale dem på 32 år

Linjeføringen, som den er tegnet i den fulde rapport, der omfatter både jernbaneforbindelse og motorvej. Illustration: Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen

Nye broer over Kattegat er pludselig kommet på dagsordenen igen. De tre regeringspartier og Dansk Folkeparti har bedt Vejdirektoratet om at foretage en mere nøjagtig beregning af, hvad en forbindelse med kun motorvej på en bro fra Røsnæs på Sjælland til Samsø og en anden bro videre fra Samsø til Hov i Jylland vil koste.

Det foreløbige overslag, som Vejdirektoratet har leveret til ministeriet, viser, at prisen løber op i 58 milliarder kroner. Heraf koster broerne 51 milliarder kroner, og motorvejene på land resten.

Pris med jernbane: 124 milliarder

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) satte direktoratet i gang med at regne, da en egentlig rapport om en Kattegatforbindelse med både jernbane og motorvej viste, at en sådan er over dobbelt så dyr. Den koster 124 milliarder kroner.

De to motorvejsbroer bliver henholdsvis 19 og 20 kilometer lange og er altså hver for sig længere end den kommende Femerntunnel, som med 17 km bliver verdens længste sænketunnel. Den kommer til at koste 52 milliarder kroner plus 10 milliarder kroner til at opgradere jernbanen til Rødby.

Læs også: Rapport: Nye beregninger gør Kattegatforbindelsen markant billigere

Hvis prisen på de 58 milliarder kroner holder, så kan bilisterne ifølge Vejdirektoratets beregning betale Kattegatforbindelsen tilbage på 32 år. 31.300 biler vil dagligt tage turen på de nye broer over Kattegat i åbningsåret, forudser Vejdirektoratet med hjælp fra den såkaldte Landstrafikmodel, som DTU har udarbejdet.

Forudsætningen for det regnestykke er, at prisen for at passere de to broer bliver på niveau med, hvad det i dag koster at passere Storebæltsbroen. Beregningerne er desuden gennemført, før regeringen og Dansk Folkeparti besluttede at nedsætte prisen for at køre over Storebæltsforbindelsen med 25 procent.

Mere end hver tredje bil vil forsvinde fra Storebælt

Ifølge de foreløbige beregninger vil Storebæltsforbindelsen miste 37 procent af sin biltrafik, hvis der kommer broer over Kattegat. Til gengæld betyder det ikke meget for antallet af togpassagerer, for ifølge beregningerne flytter danskerne ikke fra bil til tog eller omvendt på grund af de nye forbindelser.

»Det er en gammel drøm at binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen med en fast forbindelse over Kattegat, men det har hidtil forekommet økonomisk urealistisk. Nu viser det sig, at økonomien ser ud til at hænge sammen, hvis man bygger en ren vejforbindelse, så det bør vi undersøge nærmere,« siger Ole Birk Olesen i den pressemeddelelse, som han har udsendt sammen med beregningerne fra Vejdirektoratet.

Han fik landsdækkende sendetid til at lancere ideen om de nye broer over Kattegat i DR's tv-avis onsdag aften. Der sagde han også:

»Realismen i en kombineret vej- og togbanebro er forholdsvis lille. Omvendt er realismen i en ren vejbro meget stor.«

Visualisering af den ene af Kattegatbroerne set fra Sjælland. Illustration: Gottlieb Paludan Architects

DF: Jernbanen har fået sit - vi skal i gang nu

Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i, at de nye broer kan åbne i 2030. Det er dog udelukkende for eksemplets skyld, for ingen har vurderet, om det åbningstidspunkt er realistisk, men det mener Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen.

»Vi skal i gang nu,« siger han til Danmarks Radio og tilføjer, at jernbanen ville koste staten 42 milliarder kroner.

»Jeg har ikke lyst til at tage de penge fra andre infrastrukturprojekter. Og jeg mener ikke, at man kan sige, at togpassagererne bliver taberne i det her spil. Vi opgraderer jernbanen med mange milliarder i de her år. Men i forhold til en Kattegatforbindelse prioriterer vi altså bilisme,« lyder det fra DF-ordføreren.

Meldingen om regeringens begejstring for en Kattegatforbindelse er overraskende, fordi daværende transportminister Hans Chr. Schmidt (V) i 2015 lagde ideen i graven, da det kom frem, at prisen med jernbane dengang var 118 milliarder kroner, altså på samme niveau som de 124 milliarder kroner, den nye rapport viser.

Læs også: Kattegatbro til 118 milliarder kroner bliver lagt på hylden

Hidtil har ingen dog talt om udelukkende at bygge en motorvej, blandt andet fordi et flertal i Folketinget tidligere prioriterede togtrafik af hensyn til miljø og klima.

Radikale: Vi skal have togene med

Som det eneste oppositionsparti har de Radikale foreløbig meldt sig som fortalere for at bygge nye broer over Kattegat, men transportordfører Andreas Steenberg mener, at der også skal være plads til en jernbane.

Det lykkedes ikke at finde udtalelser fra Socialdemokratiet, mens der kun var gået få minutter, fra ministeren onsdag aften tonede frem på landets tv-skærme, til Enhedslisten udsendte en pressemeddelelse med overskriften: »Stop den mand!«.

»Ole Birk Olesen cementerer, at der skal satses ensidigt på biler og veje. Det på trods af, at flere biler og mere vej øger trængslen på vejnettet. Hertil kommer mere støj, flere ulykker, øget klima- og miljøbelastning,« skriver Enhedslisten og spørger:

»Og hvad synes samsingerne om at få en støjende motorvej ind i baghaven?«

Ole Birk Olesen og de blå ordførere har nu sat Vejdirektoratet i gang med, hvad ministeren kalder »en nærmere undersøgelse af potentialet for en ren vejforbindelse over Kattegat«. Den skal være klar til december og indeholde »et opdateret anlægsskøn« og en ny trafikprognose, som tager højde for, at taksterne på Storebæltsforbindelsen er sat ned.

Ingeniøren dykker naturligvis ned i overslag og rapporter i de kommende dage, og læsere er meget velkomne til i debatten at skrive iagttagelser og forslag til, hvad vi skal se nærmere på.

Vejdirektoratets såkaldte skønsmæssige vurdering af en motorvej over Kattegat by Ingenioeren on Scribd

Kattegat Rapport 2018 fra Vejdirektoratet og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen by Ingenioeren on Scribd

Transportministeriets faktaark om en fast forbindelse over Kattegat by Ingenioeren on Scribd

Tror desværre ikke på at Blå Blok seriøst mener det.
De har ikke underskrevet noget som helt som en Notar ville godkende.

  • 16
  • 11

Ressourceøkonomisk er det her en ren krigserklæring.

Blå blok er totalt uden respekt for alt, hvad der har med vore fundamentale livsbetingelser at gøre.

Alt, hvad der kommer her fra, og som pakkes ind i noget, der skulle ligne ansvarlighed i forhold til de mere basale menneskelige eksistensbetingelser, er FAKE NEWS.

Det hedder terror, pakket ind i news speak, selvnegerende succeskriterier.

https://www.google.dk/search?source=hp&ei=...

  • 21
  • 36