Blå blok bakker op om udskældt speed pedelec-forsøgsordning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Blå blok bakker op om udskældt speed pedelec-forsøgsordning

Illustration: Vadim Ungureanu, BigStock

Færdselsstyrelsen skulle tirsdag i sidste uge have gennemgået den kommende forsøgsordning for speed pedelecs for transportudvalget. Mødet blev dog aflyst, og transportudvalgets formand, Lennart Damsbo-Andersen (S), bekræfter, at der endnu ikke er skemalagt en ny gennemgang, på trods af at ordningen forventes at træde i kraft 1. juli.

Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten, mener, at politikerne bør reagere på den hårde kritik, som forsøgsordningen har fået fra alle sider.

»Jeg har sagt til transportministeren, at det er nødvendigt med et nyt møde. Når høringssvarene er så massive imod forslaget, så er vi jo nødt til at drøfte det,« siger han.

»Svarene er så entydige i en retning. Der er både skepsis og direkte modstand, så det forekommer mig, at Færdselsstyrelsen burde være mere lydhør, end det ser ud til i deres svar. Det er for nonchalant ikke at gå ind i substansen af kritikken. Det gør de simpelthen ikke. Vi er nødt til fra politisk side at løfte på øjenbrynene og lige kigge efter, om der er noget, der skal ændres,« siger Henning Hyllested.

Han håber, at der stadig er tid til et møde, hvor politikerne kan drøfte forsøgsordningen en sidste gang.

»Vi må få afklaret, om speed pedelecs hører til på cykelstierne, på vejene eller i bytrafikken overhovedet. Vi har stillet spørgsmålene før, men nu har vi jo fået en række svar, som vi måske skulle lytte til,« siger Henning Hyllested.

Læs også: Speed pedelec-forsøg sables ned: Transportminister ser intet galt i det

Kritikere har ikke selv prøvet speed pedelecen

Speed pedelecen er bygget til højere fart end normale cykler, og den nye forsøgsordning vil om få uger gøre det muligt for 15-årige at køre på dem lovligt. Her ses kravene, som de er i dag. Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen

Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti, oplever, at meget af kritikken kommer fra kontorer, der ikke har praktisk erfaring med speed pedelecs.

»Jeg tror, at mange sidder med deres forkromede meninger uden selv at have prøvet det her. Jeg kan ikke få en speed pedelec op på 45 km/t, og det var der faktisk ingen der kunne, da jeg var ude at prøve den,« siger han.

Han mener desuden ikke, at teknologien giver anledning til mere hasarderet kørsel på cykelstierne.

»Når jeg ser, hvordan grønne bude og racercyklerne kører rundt i København allerede, så bliver jeg ikke nervøs for speed pedelecs. Der er allerede masser, der kører som idioter, der kører over for rødt og på fortovet. Det er i virkeligheden en mere relevant debat end at fokusere på speed pedelecen,« siger Kim Christiansen.

Læs også: Speed pedelec-forsøgsordning udskudt: »Det var jo noget bras«

Politikerne har stadig ansvaret

Politikerne har sat sig selv lidt på sidelinjen ved at give Færdselsstyrelsen magt til at lave ordningen på bekendtgørelsesniveau, men det betyder ikke, at de ikke stadigt skal stå på mål for ordningen, mener Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen:

»Selvfølgeligt er der et politisk ansvar. Det er os, der har vedtaget loven, så når vi har givet styrelsen bemyndigelse, så har vi et ansvar for, hvad der foregår,« siger han.

Det ansvar har Kristian Pihl Lorentzen dog ikke svært ved at tage på sig, da han mener, at bemyndigelsen hviler i trygge hænder hos Færdselsstyrelsen.

»Vi har da noteret os høringssvarene, men vi tager afsæt i, at styrelsen har ansvaret for sikkerhed, og det plejer de at varetage på glimrende vis,« siger han.

Kristian Pihl Lorentzen føler som Kim Christiansen heller ikke, at kritikken rammer plet, når flere af høringssvarene argumenterer for, at speed pedelecs vil nedsætte trafiksikkerheden.

»Styrelsen ville jo ikke sætte noget i værk, der er farligt – tværtimod. Den styrelse er sat i verden for at varetage sikkerheden,« siger han.

Mange andre transportmidler på vej

Kim Christiansen forklarer, at det var fornuftigt at lade styrelsen håndtere lovgivningen for de mange nye fartøjer, der konstant bliver udviklet, da politikerne ellers ikke ville få tid til at lovgive om hver enkelt transportmiddel:

»Vi kunne selvfølgeligt alternativt vælge ikke at lovgive på området. Så ville de her speed pedelecs, elløbehjul og hvad der ellers kommer på gaden bare ikke være regulerede, men jeg ville foretrække, at vi trods alt har nogle lovkrav,« siger Kim Christiansen.

Nogle af politikernes krav til Færdselsstyrelsen var, at der på speed pedelecs var krav om både alder og hjelm, hvilket altså i Færdselsstyrelsens høringsnotat bliver fastholdt på 15 år og cykelhjelm.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg håber Kim Christiansen snart bliver trafikminister, så vi kan få fri hastighed på motorvejene og en fordobling af hastighedsgrænsen på alle andre veje. For han har jo argumenterne i orden, når det gælder det uproblematiske i at tillade speedelecs på cykelstien:

"Der er allerede masser, der kører som idioter . . ."

PS: DF'eren er ikke ligefrem en veltrænet sylfide (med mindre de også findes i sværvægtsklassen), så måske er det ikke kun et spørgsmål om cyklen, når han ikke kan få den op på 45 km/t.

  • 12
  • 11

Bare vent til de grønne bude og racercyklerne bliver konverteret til speed pedelecs - så bliver manden rigtig glad:-)

Hvis de kører uhensigtsmæssigt ved egen kraft bliver det næppe bedre af at få motorhjælp.

  • 5
  • 8

taget i betragtning;

  • Ekstrem "OVERBILISME" (en form for livsstil, som underminerer vore livsbetingelser, ødelægger de lokale miljøer især i storbyer m.m).

så er de bekymringer, som kritikken af forsøgsordningen bygger på, komplet latterlige!

Den samlede folkesundhed stiger med mængden af de hurtige elcykler, fordi det er sundt at bevæge sig, usundt at sidde i en stor stinkende fossilædende og klimadræbende CO2sviner.
http://arbejdsforskning.dk/visartikel.asp?...

Det generelle miljø i byerne vinder stort med de hurtige elcyklers fremmarch, dvs. ikke bare menneskenes nærmiljø, men alle andre livsformers.

Den noget overdrevne og påtagede kritik af de hurtige elcykler kommer fra et segment, som ikke kan se sig selv.

Jeg er meget positivt overrasket over, at regeringen tilsyneladende bare kører det her igennem.

  • 9
  • 1

Ikke sikker på det er så enkelt: bliver de udbredte kan effekten jo også blive at en del fravælger cyklen som følge af manglende tryghed. Dvs diskussionen om obligatorisk cykelhjelm om igen

  • 3
  • 5

Ja jeg kører dagligt 35km på cykelsti, og har siden 1997 kørt op til 50km frem og tilbage på arbejde. Nu vil jeg nok køre på kørebanen hvis de 45knallerter bliver talrige. Jeg møder nemlig allerede nu mange som fræser afsted med mere end 35km/h og de er virkelig ubehagelige sammenlignet med racercyklister eller grønne bude.
Det skyldes motorkraften, holder farten når føreren stopper pedalleringen kortvarigt. ( mange behøver kun at træde en gang imellem).
Det skal lige siges at jeg selv har en Bilka elcykel, som jeg bruger i særlige tilfælde til ca 50km om ugen.

  • 0
  • 2

Det gør stor forskel om det er ude på landet med 5-10 km til nærmeste købmand eller fx midt i København i myldretiden, hvor der på nuværende tidspunkt i sommervejret er masser af tæt cykeltrafik.

  • 6
  • 1

@jens friis
Det er netop det farlige ved elcykler at de ikke reagerer på samme måde som en cykel. Hvilket især er tilfældet på speedpedelecs. Som sagt kører jeg lidt på en sco med motoren i forhjulet, og når jeg ikke træder kontinuert stopper den, alligevel fortsætter den pga vægten (gætter jeg på), hvorimod en cykel taber farten meget hurtigere. Det gælder både racere og havelåger.
Jeg har prøvet udgaven med centermotor og den er endnu værre, fordi den overfører kraften til baghjulet via gearet. Hvis den så er typen man kun skal aktivere pedalerne hvert tiende sekundt fordi den kører fuld kraft hele tiden. Den holder 30km/h op og ned modvind og medvind, så føreren har ingen føling som cykel og skal derfor reagere super hurtigt på bremsen i problem situationer.
Derfor hører 45elknallertcyklen hjemme på kørebanen. Iøvrigt ligesom Diesellaen med motor på bagagebæreren også gjorde i 50serne. Men den kender du sikkert ikke.

  • 1
  • 2

Jeg kører selv på en SCO elcykel (25km/t max motorhjælp).

Min oplevelse er at der er en relevant, irriterende og potentielt farlig hysterese på motorkontrollen i forhold til pedalkraft (men heldigvis på denne model ikke i forhold til bremserne).

Med andre ord går der et stykke tid fra jeg begynder at træde i pedalerne til motoren sætter igang. Der går tilsvarende et stykke tid fra jeg holder op med at træde i pedalerne til motoren stopper med at hjælpe.

Motorens hjælp fra lav fart er ikke proportional til pedalkraften og hvad værre er - den er ved lave hastigheder heller ikke proportional med hvor meget "hjælp jeg har sat motoren til at give. Det virker som om justeringsfunktionen for motorhjælp kun relaterer til, hved hvilken fart motoren slår fra - ikke hvor meget den hjælper til - det er altid fuld kraft.

Værst er dog at motoren nogen gange går i gang når jeg er standset eller trækker cyklen. Det er noget jeg kan håndtere ved at trække bremsen, men det er ikke behageligt at opleve at cyklen pludselig forsøger at trække dig ud i et kryds fordi du kom til at skubbe pedalen lidt frem.

Selvfølgelig er min cykel ikke repræsentant for alle el-cykler, men det får mig alligevel til at være bekymret i forhold til cykler med signifikant kraftigere motorer, hvis disse kan opføre sig på tilsvarende måde.

Man kan diskutere om der er forskel på racercykler og speed pedelecs i forhold til farlighed (den gamle "jeg kan sagtens køre lige så hurtigt på min racer). personligt er jeg ikke specielt glad for den slags racer-cykel kørere i forvejen. Mange af dem kører på ulovlige cykler (ingen klokke for det giver jo luftmodstand), men i det mindste er de fleste af dem kun oppe i hastighed på de lange lige stræk.

Men racercyklen har i det mindste 2 fordele i forhold til speed pedelecs når det kommer til farlighed for andre end føreren.

1: Racercyklen vejer meget mindre end en speed pedelec inclusiv batterier.

2: Racercyklen kan ikke pludselig finde på at accelerere uden at føreren aktivt arbejder for det.

  • 2
  • 1

Steen Ole:

Jeg er meget positivt overrasket over, at regeringen tilsyneladende bare kører det her igennem.

Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg synes de mange "nay sayers" for det første skal gøre sig klart, at der er tale om et forsøg - og dernæst lade være med at male fanden på væggen.

Ja, der vil nok blive behov for nogle tilpasninger af såvel regler som infrastruktur, men at få flere ud af bilerne og op på (elektriske eller ej) cykler, kan da kun være positivt - på alle måder?

mvh Flemming

  • 4
  • 0

Jens Friis :

En god elcykel fungerer slet ikke sådan.
Min har Bosch centralmotor, og er en drøm at køre på. Den reagerer fuldstændigt som en klassisk cykel, bare med mulighed for at multiplicere egne kræfter lidt.
Systemet måler og reagerer over 1000 gange i sekundet for at kunne levere den cykelægte virkemåde.

Jeg kan kun give dig ret, jeg har selv en Koga E-XLR8 (Speed Pedelec) med Bosch centermotor... og hvis jeg bare bevæger pedaler rundt... så er der skam ingen hjælp at hente fra motoren, man er nød til selv at tilføje nogle watt i pedalerne for at motoren så hjælper med optil 275% af hvad du træder af watt (dog max. 350 watt)

Så snart jeg stopper med at træde i pedaler så stopper motoren med det samme med at hjælpe, hvis jeg bruger bremserne så stopper motoren med det samme med at hjælpe...

Cyklen har en "Walk assist" knap som får cyklen til at køre uden man behøver at træde i pedalerne, men den hjælp stopper ved ca. 17 km/t.

Når jeg når en hastighed omkring de 42,5 - 43 km/t begynder hjælpen at falde kraftig for helt at forsvinde ved ca. 45 km/t.

For det meste så køre jeg 30 - 35 km/t (jeg bor i en mindre by, og 95% af tiden jeg bruger min Speed Pedelec er ude på landet.

  • 5
  • 0

Steen Ole:

Jeg er meget positivt overrasket over, at regeringen tilsyneladende bare kører det her igennem.

Ja det kommer også bag på mig. Det vil jo fuldstændigt ødelægge deres onde plan angående at blive den sorteste regering ever.
Man kunne nok have set potentialet i denne nye super overlegene transportteknologi noget tidligere, men på den anden side kunne man også frygte at der skulle gå 5 år mere før den blev officielt accepteret.

Så meget grøn teknologi for nul kroner ..tommel op.

  • de trivielle bi effekter som mere plads og kortere køretid til brugere af de super trængslerne teknologier, forbedret folkesundhed både for de bilister der nu har mulighed for at bruge el-cykel men også dem der ikke kan og lider af svær kø-kørsels depression.
    Mindre brug for udvidelse af asfalt og offentligt trafik.
    Alt det for nul kroner.
  • 3
  • 0