Bjarke Ingels vil bygge Nordens højeste hus i Nordhavn
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bjarke Ingels vil bygge Nordens højeste hus i Nordhavn

H.C. Andersen Tower HCA Big Nordhavn
Foto: Bjarke Ingels Group

Københavns Nordhavn kan blive hjemsted for Nordens højeste bygning. To projektudviklere har engageret Bjarke Ingels Group til at tegne et højhus på op til 280 meter placeret i en stor forlystelsespark med H.C. Andersen som tema.

»Ideen kom fra John, der var i kunde i Nordeas erhvervsafdeling, som jeg var chef for. En aften sad han i Eiffeltårnet og så ud over byen og tænkte på, om man kunne skabe noget lignende i København,« fortæller Kurt Immanuel Pedersen om sin projektpartner, John Christensen, der er ejer af rengøringskoncernen De 5 stjerner og et ejendomsselskab.

Idémændene vil placere projektet i en del af udvidelsen af Nordhavn, hvor der endnu ikke er lavet detaljerede planer. Ifølge masterplanen fra 2009 skal der bygges både boliger og park i en del af området, men en stor del af det tilsigtede byggeområde skal ifølge masterplanen være vand. En fremrykning af den planlagte forlængelse af metroen er også en forudsætning, for at projektet kan realiseres, så der skal omfattende politisk opbakning til, hvis højhuset skal løfte sig over jorden. Foto: Bjarke Ingels Group

Kurt Immanuel Pedersen arbejdede på det tidspunkt for Nordeas afdeling for erhvervskundedirektør, og de to iværksættere havde flere ideer oppe at vende.

»I starten overvejede vi, om man kunne opføre et lignende monument i Danmark, men hurtigt begyndte jeg at se på højhuse. Jeg analyserede 51 højhusprojekter rundt omkring i verden for at finde ud af, hvad der skal til at gøre dem til successer. Hurtigt stod det klart, at hvis vi skal have råd til at bruge en del af tårnet til udsigtsplatform, skal du have noget andet, som kan generere indtægter, og så udviklede ideen sig til også at inkludere en forlystelsespark.«

Mere metro, park og almene boliger

I november 2014 tog parterne for alvor fat. Siden har de og de projektparter, der siden kom til, turneret blandt københavnske lokalpolitikere, brancheorganisationer, fagforeninger og pensionsselskaber for at sælge ideen, få input til projektets udforming og samle opbakning.

»Vi har lyttet til, hvad de forskellige parter mener, at projektet skal kunne opfylde for at blive realiseret. Det betyder, at vi eksempelvis har tænkt en fremrykning af metroen ind i projektet, som både løser et transportproblem for krydstogtgæsterne, der i dag er nødt til at tage busser ind til byen, og for vores gæster. Desuden er der plads til en supercykelsti under den hævede metrobane,« opremser Kurt Immanuel Pedersen.

Byggeriet vil ifølge Horesta desuden skabe tusindvis af arbejdspladser både i byggefasen og efterfølgende, og der vil i samarbejde med KAB blive bygget almene boliger – også til udsatte unge.

Volumenstudiet viser, hvordan projektparterne forestiller sig det knap 100.000 etagemeter store tårn indrettet. En særlig overvejelse er, hvordan man arkitektonisk og landskabsarkitektonisk kan forhindre, at vinden, som tårnet vil presse ned mod gadeplan, bliver til gene for parkgæsterne og andre i lokalområdet. Ifølge projektpartnerne kan tårnet udstyres med konstruktioner, der vil afbøje vinden, og den træbeplantede og kuperede park vil tilsammen gøre det muligt at bevæge sig rundt uden at få blæst candyfloss og kasketter af. Foto: Bjarke Ingels Group

Læs også: Kommunalpolitikere dropper lovet offentlig adgang til spektakulær højhusbro

Politisk opbakning er der brug for, hvis Københavns Rådhus skal nikke til, at der kan arbejdes videre med projektet. Projektpartnerne foreslår nemlig at bygge i et område af Nordhavn, der efter planen først skulle bebygges meget senere. Og den nuværende plan siger, at der ikke må bygges højere end 24 meter – noget i underkanten af projektets behov, medgiver Kurt Immanuel Pedersen.

»Højden tillader, at vi kan lade en større del af arealet være offentlig park og forlystelsespark. Man kan selvfølgelig pille nogle ting ud, men hvis man reducerer volumen eller højden eller siger, at tårnet skal være smallere, påvirker det den økonomiske model.«

Teknikborgmester: Ingen gang på jord

Umiddelbart har teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enh) været skeptisk over for de højtflyvende ideer.

»Efter hvad jeg har fået præsenteret indtil videre, har jeg svært ved at se, at det her projekt har gang på jord, både hvad angår form, højde og drøjde. Desuden er det placeret i såkaldt perspektivområder i kommuneplanen, som først er udviklet om mange år,« har han forklaret til Berlingske Tidende.

Sigter på 2025

Men Kurt Immanuel Pedersen tror på projektet.

»Jeg ville ikke have arbejdet med det her i knap tre år, hvis vi ikke havde så stærkt et team, en gennemregnet økonomisk model og på, at der var politisk opbakning til projektet.«

Ifølge Kurt Immanuel Pedersen skal de københavnske byrådspolitikere i de kommende to måneder tage stilling til drøftelsessagen om projektet. Projektpartnerne har nemlig travlt, selv om byggeriet efter planen først skal stå klar i 2025-2027.

Læs også: Containerterminal bliver i København

»En lokalplan kan tidligst være klar i første halvår af 2019, og derefter vil det tage fem-syv år at projektere og bygge tårnet og parkerne. Desuden kræver det også en del andre politiske beslutninger – eksempelvis om en fremrykning af forlængelsen af Nordhavnsmetroen med to ekstra stationer, og at Nordhavnstunnelen faktisk bliver bygget til den planlagte tid, så man kan håndterer al den trafik, som projektet, containerterminalen og andre projekter vil give til den tid. Så selv om det kan virke, som om 2025 er langt væk, så synes jeg det faktisk ikke.«

Kommentarer (20)

Et meget spændende projekt.
Var det så ikke en god ide at forlænge metroen videre under trekroner fortet og videre til Margretheholm.

  • 4
  • 0

Vi skal ikke ødelægge København, som Sverige ødelagde Deres byer, fra 1960erne.
Byg højhuse/skyskrabere i de kommuner, der allerede har højhuse. Og IKKE i København.
København har mange turister, netop fordi man ikke har ødelagt skylinen med højhuse/skyskrabere.

  • 16
  • 9