Bjarke Ingels vil bygge Nordens højeste hus i Nordhavn
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bjarke Ingels vil bygge Nordens højeste hus i Nordhavn

Illustration: Bjarke Ingels Group

Københavns Nordhavn kan blive hjemsted for Nordens højeste bygning. To projektudviklere har engageret Bjarke Ingels Group til at tegne et højhus på op til 280 meter placeret i en stor forlystelsespark med H.C. Andersen som tema.

»Ideen kom fra John, der var i kunde i Nordeas erhvervsafdeling, som jeg var chef for. En aften sad han i Eiffeltårnet og så ud over byen og tænkte på, om man kunne skabe noget lignende i København,« fortæller Kurt Immanuel Pedersen om sin projektpartner, John Christensen, der er ejer af rengøringskoncernen De 5 stjerner og et ejendomsselskab.

Idémændene vil placere projektet i en del af udvidelsen af Nordhavn, hvor der endnu ikke er lavet detaljerede planer. Ifølge masterplanen fra 2009 skal der bygges både boliger og park i en del af området, men en stor del af det tilsigtede byggeområde skal ifølge masterplanen være vand. En fremrykning af den planlagte forlængelse af metroen er også en forudsætning, for at projektet kan realiseres, så der skal omfattende politisk opbakning til, hvis højhuset skal løfte sig over jorden. Illustration: Bjarke Ingels Group

Kurt Immanuel Pedersen arbejdede på det tidspunkt for Nordeas afdeling for erhvervskundedirektør, og de to iværksættere havde flere ideer oppe at vende.

»I starten overvejede vi, om man kunne opføre et lignende monument i Danmark, men hurtigt begyndte jeg at se på højhuse. Jeg analyserede 51 højhusprojekter rundt omkring i verden for at finde ud af, hvad der skal til at gøre dem til successer. Hurtigt stod det klart, at hvis vi skal have råd til at bruge en del af tårnet til udsigtsplatform, skal du have noget andet, som kan generere indtægter, og så udviklede ideen sig til også at inkludere en forlystelsespark.«

Mere metro, park og almene boliger

I november 2014 tog parterne for alvor fat. Siden har de og de projektparter, der siden kom til, turneret blandt københavnske lokalpolitikere, brancheorganisationer, fagforeninger og pensionsselskaber for at sælge ideen, få input til projektets udforming og samle opbakning.

»Vi har lyttet til, hvad de forskellige parter mener, at projektet skal kunne opfylde for at blive realiseret. Det betyder, at vi eksempelvis har tænkt en fremrykning af metroen ind i projektet, som både løser et transportproblem for krydstogtgæsterne, der i dag er nødt til at tage busser ind til byen, og for vores gæster. Desuden er der plads til en supercykelsti under den hævede metrobane,« opremser Kurt Immanuel Pedersen.

Byggeriet vil ifølge Horesta desuden skabe tusindvis af arbejdspladser både i byggefasen og efterfølgende, og der vil i samarbejde med KAB blive bygget almene boliger – også til udsatte unge.

Volumenstudiet viser, hvordan projektparterne forestiller sig det knap 100.000 etagemeter store tårn indrettet. En særlig overvejelse er, hvordan man arkitektonisk og landskabsarkitektonisk kan forhindre, at vinden, som tårnet vil presse ned mod gadeplan, bliver til gene for parkgæsterne og andre i lokalområdet. Ifølge projektpartnerne kan tårnet udstyres med konstruktioner, der vil afbøje vinden, og den træbeplantede og kuperede park vil tilsammen gøre det muligt at bevæge sig rundt uden at få blæst candyfloss og kasketter af. Illustration: Bjarke Ingels Group

Læs også: Kommunalpolitikere dropper lovet offentlig adgang til spektakulær højhusbro

Politisk opbakning er der brug for, hvis Københavns Rådhus skal nikke til, at der kan arbejdes videre med projektet. Projektpartnerne foreslår nemlig at bygge i et område af Nordhavn, der efter planen først skulle bebygges meget senere. Og den nuværende plan siger, at der ikke må bygges højere end 24 meter – noget i underkanten af projektets behov, medgiver Kurt Immanuel Pedersen.

»Højden tillader, at vi kan lade en større del af arealet være offentlig park og forlystelsespark. Man kan selvfølgelig pille nogle ting ud, men hvis man reducerer volumen eller højden eller siger, at tårnet skal være smallere, påvirker det den økonomiske model.«

Teknikborgmester: Ingen gang på jord

Umiddelbart har teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enh) været skeptisk over for de højtflyvende ideer.

»Efter hvad jeg har fået præsenteret indtil videre, har jeg svært ved at se, at det her projekt har gang på jord, både hvad angår form, højde og drøjde. Desuden er det placeret i såkaldt perspektivområder i kommuneplanen, som først er udviklet om mange år,« har han forklaret til Berlingske Tidende.

Sigter på 2025

Men Kurt Immanuel Pedersen tror på projektet.

»Jeg ville ikke have arbejdet med det her i knap tre år, hvis vi ikke havde så stærkt et team, en gennemregnet økonomisk model og på, at der var politisk opbakning til projektet.«

Ifølge Kurt Immanuel Pedersen skal de københavnske byrådspolitikere i de kommende to måneder tage stilling til drøftelsessagen om projektet. Projektpartnerne har nemlig travlt, selv om byggeriet efter planen først skal stå klar i 2025-2027.

Læs også: Containerterminal bliver i København

»En lokalplan kan tidligst være klar i første halvår af 2019, og derefter vil det tage fem-syv år at projektere og bygge tårnet og parkerne. Desuden kræver det også en del andre politiske beslutninger – eksempelvis om en fremrykning af forlængelsen af Nordhavnsmetroen med to ekstra stationer, og at Nordhavnstunnelen faktisk bliver bygget til den planlagte tid, så man kan håndterer al den trafik, som projektet, containerterminalen og andre projekter vil give til den tid. Så selv om det kan virke, som om 2025 er langt væk, så synes jeg det faktisk ikke.«

Emner : Højhuse
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Et meget spændende projekt.
Var det så ikke en god ide at forlænge metroen videre under trekroner fortet og videre til Margretheholm.

  • 4
  • 0

Vi skal ikke ødelægge København, som Sverige ødelagde Deres byer, fra 1960erne.
Byg højhuse/skyskrabere i de kommuner, der allerede har højhuse. Og IKKE i København.
København har mange turister, netop fordi man ikke har ødelagt skylinen med højhuse/skyskrabere.

  • 16
  • 9

... og når alle ser ud til at ville godkende ideen, opstår der helt uventet nødvendige årsager til at al flødeskummer blir skrabet af, men byggeriet bliver alligevel godkendt. Tilbage står en mastodont lukket om sig selv og sine dyre beboere, hvor kun få er fastboende mens pletter af byggesjusk siver frem i det dyre hus. Men klodsen give noget tilbage til sine naboer: tung skygge, kastevinde og en ødelagt udsigt.

  • 15
  • 4

Hvorfor blander han sig?
Der er blot nogle regler der skal overholdes, og han skal hverken støtte eller modarbejde projektet, og heller ikke putte penge i det, medmindre det helt er hans egne. Og så bør han afstå fra behandling af sagen.

  • 5
  • 9

Det inddæmmede område af Nordhavn udgør under 1% af Københavns kommunes areal. Hvis der ikke er plads til nytænkning der, skal mit elskede København ikke have lov at kalde sig et metropol.

  • 6
  • 7

Øhm. Fordi han er medlem af borgerrepræsentationen og skal være med til at beslutte kommunalplanrammer og lokalplaner.

Vil du have at det skal være bygherren der skal være planmyndighed?

  • 17
  • 0

Man vil nu stuve endnu flere mennesker sammen på et sted hvor der ikke er transport muligheder hele vejen rundt. Alle disse mennesker skal så igennem byen for at arbejde og medvirke til endnu mere trafik og kaos. Det er da helt utroligt innovativt.. men typisk for KBH alt skal ud mod Øresund og så klager man bagefter transport problemer som man så vil have staten til at betale for at løse. Byg nu et sted hvor der er til at komme til og fra istedet så man netop undgår at forværre de nuværende trafik problemer.

  • 10
  • 2

Trafik? Er det ikke det sugerørene skulle vise?
Omtanke? Indarbejdelse af et grønt område samt kulturelt tilbud til byen. Det er der ikke mange projekter der fremviser. Det eneste minus er at der ikke længere er plads inde i byen og de grønne områder forsvundet. Bare det grønne og kultur ikke bare bliver taget som gidsel for at få den generelle byggetilladelse(som krav om tinglysning).

  • 0
  • 1

Jeg troede engentlig at der i arkitektuddannelsen var et obligatorisk fag: "Kunsten at lave et monument af sig selv, uden at tegne høje bygninger."

John Larsson

  • 5
  • 0

"Der er blot nogle regler der skal overholdes" og derfor blander han sig :)
Regel nummer et: intet byggeri højere end 25 meter i området
Regel nummer to: der er ingen byplan for området.

Guderne skal vide at Morten Kabell ikke er min livret, men jeg er enig med ham i dette og som der står i sangen "Langt højere bjerge" ....ved jorden at blive, det tjener os bedst!

Det er en dårlig udnyttelse af området og bygge materialer. Byg istedet et parkeringshus til de kommende beboeres behov. Der er trods alt grænser for hvad man skal bruge H.C. Andersens navn til.

Hvis man vil have udkig over byen er der adskillige steder hvor sådant er muligt. På Bellahøjvejs 34 meter over havet kan man sagtens se skylinen af København og tager man elevatoren 40 meter op i et af højhusene kan man også se Sverige. Det samme kan man fra tårnene i Zoo, på Carlsberg rundetårn og Rådhuset, samt ikke at forglemme de høje hoteller på Amager.
Så argumentet med udsigt er ugyldigt

  • 7
  • 3

Et eventyrsland for børn og voksne, caféer og rekreative områder krydret med almennyttige boliger - jeg er overbevist om Morten Kabell ville være vild med idéen hvis den havde været hans egen og skulle bygges for skatteydernes penge.

Vi taler om en bar mark, 5-6 kilometer fra Københavns historiske centrum.

Området har ingen historisk betydning og ligger langt fra bygninger med historisk eller bevaringsværdig værdi.

Her ankommer hvert år 850.000 turister med krydstogsskibe.

Området har intet som helst at byde på, hverken for turister eller andre, og minder mest om Vestjylland.

Her vil en mand for private penge opføre en eventyrpark til turister og andre, og krydre det hele med 20% almene boliger.

HVOR ER KRANERNE? - KOM I GANG MED AT BYGGE!

  • 1
  • 1

Det undrer mig at kineserne vil kopierer europæisk kultur når de selv er så rig på samme. Hvad de opfører er alligevel kun en plastikkopi.

Det er en lækkerbisken at opleve mangfoldigheden af kultur Kina kan byde på. Der er rigeligt til et helt liv og så har man alligevel kun oplevet en brøkdel.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten