Bispeengbuen skabte debat fra starten

12. september 2017 kl. 14:1712
Bispeengbuen skabte debat fra starten
Illustration: Ingeniørernes Kulturarv.
En flaskehals forsvandt, da motorvejsbroen Bispeengbuen i begyndelsen af 1970’erne kilede sig ind mellem Nørrebro og Frederiksberg. »Men vejanlægget vil utvivlsomt blive stærkt debatteret,« forudså to ingeniører her i bladet.
Artiklen er ældre end 30 dage

Link Illustration: Ingeniørernes Kulturarv.

Ingeniørens tidsmaskine

Link Illustration: MI Grafik.

Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Kulturarv.


Klik på billedet for at læse artiklen fra 8. august 1969

Læs også: Bispeengbuen åbnet (1. 9. 1972)

Læs også: Københavns Sporveje får automatgear

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Aarhus Å overdækkes af hensyn til den moderne trafik

12 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
12
Skrivende og redigerende journalist -
20. september 2017 kl. 15:25
Skrivende og redigerende journalist

Ups, ja - tak for rettelsen!

11
15. september 2017 kl. 22:47

Og det fremgår tydeligt, hvis man ligefrem læser den.

9
13. september 2017 kl. 07:18

Det brændte sammen første gang man tændte det og det har ikke været brugt siden...

Sludder og vrøvl (eller et forsøg på at være morsom). Det var i drift i de få år op til energikrisen i 1973 og har så ikke været i brug siden. Det er meget muligt at der var startproblemer - det skal jeg ikke kunne sige, men der vil kunne findes artikler fra tiden hvoraf det fremgår at anlægget ikke mere vil bruges på grund af energifråset.

8
12. september 2017 kl. 22:44

Er der nogen der kender årsagen til at el varmen brændte sammen?

Hvad skete der?

7
12. september 2017 kl. 22:42

Er det virkelig rigtigt? Jeg vidste godt nok det med varmekablerne, men ikke at de ikke duer. Jeg mener det ellers kunne være en indtægtskilde for vej-ejeren, hvis man kunne tilbyde at aftage 9 MW til en fornuftigt pris, på de tidspunkter (uanset vejret) hvor man ellers plejer at eksportere strømmen sydover til en endnu højere (negativ) pris. Men det ville afgiftsystemet jo nok sætte en stopper for alligevel :-)

3
12. september 2017 kl. 15:07

Det brændte sammen første gang man tændte det og det har ikke været brugt siden...

2
12. september 2017 kl. 14:53

Kære Ingeniøren,

fedt at I linker til Jeres historiske artikel. Desværre skal den nok lige scannes på ny, da den ene af siderne mangler en del af skriften inklusive margen.

1
12. september 2017 kl. 14:50

Det har jeg alligevel ikke hørt om før. Er det noget, der stadig er i brug, eller døde det med energikrisen?

(der står, at der er 22.000kvm med indlagt 9MW varmekabler)