Bioemballage er klar til butikkerne

To danske plastproducenter tilbyder madvareemballage udført i plast fremstillet af majs. Teknikken er amerikansk og dyr.

"Vi fornemmer, at detailhandlen gerne vil være miljøbevidst, men endnu er der ikke nogen, som er parate til at betale prisen for miljørigtig emballage," siger viceadministrerende direktør Torben Krøyer Bruhn fra Plus Pack i Odense.

Han vurderer, at
prisen i dag er 50 til 100 pct. højere på bio-emballage sammenlignet med almindelig emballage i plast.

Foruden Plus Pack, tilbyder også Færch Plast i Holstebro, en emballage baseret på majs.

Teknikken er udviklet og patenteret af det amerikanske
firma Cargill Dow LLC. Igennem en fermenteringsproces omdannes majs til monomerer, som herefter kan indgå i plastprodukter. Råmaterialet kan forarbejdes på allerede eksisterende plastmaskiner og egenskaberne for den færdige bioplast er på højde med den
slags plast, som allerede i dag anvendes til fødevareemballage.

"Kunderne har ikke stået i kø, men hvis bioplast om et par år udgør ti pct. af vores omsætning, så er vi meget tilfredse," siger Torben Krøyer Bruhn.

Hos Færch Plast håber man også på et
gennembrud. Marketingchef Inge Nørgaard Sørensen siger:

"Vi mener bestemt, at der er et marked, og vi har også mange interesserede kunder i ind- og udland. Vi tror, at prisen over tid kommer ned på samme niveau som øvrige plastmaterialer."

I juni
2003 lancerede en amerikansk butikskæde produkter pakket ind i bioplast og i Italien bruger en supermarkedskæde og en producent af økologisk pasta bioplast til indpakning af friske madvarer.

Det nye plast er biologisk nedbrydeligt, men da hovedparten af
det danske husholdningsaffald alligevel ender i forbrændingsanlæg, består miljøgevinsten først og fremmest i sparet CO2-emission. j