Biobrændstof er bedre end traditionelt flybrændstof
Bæredygtigt biobrændstof klarede sig bedre end traditionelt flybrændstof i række test udført af Boeing og andre fra den internationale flyindustri.
De mange test blev både foretaget i laboratoriet, på jorden og ved flere flyvninger fra 2006 frem til i år. Resultaterne indikerer, at testbrændstoffet baseret på blandt andet alger gjorde det lige så godt eller bedre end mineraloliebaseret Jet A-brændstof.
Testen inkluderede flere typer af kommercielle motortyper og blandinger af op til 50 procent biobrændstoffet Synthetic Paraffinic Kerosene (Bio-SPK), som viste sig at være lige så god eller bedre på alle tekniske parametre som frysepunkt, brændpunkt, densitet og viskositet.
Bio-SPK havde heller ingen utilsigtede effekter på motorer eller andre komponenter og viste sig at indeholde mere energi i forhold til masse end almindeligt brændstof, hvilket måske kan sænke brændstofforbruget.
Flere forskellige selskaber og flyproducenter testede mange forskellige typer af biobrændstof.
Air New Zealands fly testede biobrændstof udvundet af frø fra jatrophaplanten, Continentals fly brugte en blanding af jatropha og algebaseret brændstof, mens et japanske fly fløj på en blanding af jatropha, alger og olie udvundet fra camelinaplanten, der minder om raps.
Næste skridt for de involverede parter bliver at skrive en udvidet rapport til en international komité for flybrændstof. Målet er at få tilladelse til at blande op til 50 procent biobrændstof i flyenes tanke.
