Biluheld er farligere for fede mennesker
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Biluheld er farligere for fede mennesker

Om du overlever et biluheld, kan afgøres af dit BMI. For ny amerikansk forskning tyder på, at det er særlig farligt for fede eller stærkt overvægtige mennesker at køre galt.

Faktisk forøges risikoen for at dø med op til 80 procent sammenlignet med almindelige mennesker.

I analysen har de amerikanske forskere kigget på 3.403 bilsammenstød med dødelig udgang hos en eller begge førere af de involverede personbiler. Af de i alt 6.806 bilister, der var involveret i ulykkerne, var de 18 procent svært overvægtige eller fede, mens 33 procent var overvægtige og 46 procent var normalvægtige.

Var BMI helt oppe at ringe på over 40, steg risikoen for at dø i bilulykken altså med 80 procent. Især overvægtige kvinder er i farezonen, for kvinder med et BMI over 35 har dobbelt så høj risiko for at dø i en ulykke som normalvægtige kvinder.

Ifølge forskerne fra miljø- og transportforskningscenteret ved University of California, Berkeley, havde også undervægtige en let forhøjet risiko for at dø, omkring 20 procent.

Undersøgelsen siger intet om risikoen for at blive indblandet i uheld, kun om selve uheldet.

En del af forklaringen på den øgede risiko for overvægtige skal findes i fysikkens love. En tungere krop udsættes for større pres på de vitale organer i et sammenstød.

En anden forklaring er ifølge de amerikanske forskere, at overvægtige i USA kan have større tendens til ikke at bruge sele, samt at de kan være forkert placeret i forhold til bilens airbags.

Læs mere på Berlingske.dk

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så hvis ikke selerne justeres for netop dette, så kommer brugeren i den situation at selen i en uheldssituation får afklemt blodforsyningen til hjernen.

Min mor var "heldig" og overlevede, men med en varig synsforstyrrelse. En ganske lille smule højere fart havde kostet hende livet. Og hun kørte "kun" omkring 50 km/timen, men der kom en bil fra en sidevej som havde overset fuldt stop skiltet.

  • 0
  • 0

Den kinetiske energi=1/2MV², det ved da de fleste der har en smule kendskab til de fysiske love.
Indrømmet, der er ikke så mange af de 18 årige unge mænd der lige har taget kørekort der ved det, men,men!

  • 0
  • 0

Ja, egentlig. Og utroligt hvad de når frem til.

Måske det viser bare, at fede mennesker er dårligere til at køre bil? De kan måske ikke dreje ordenligt på rattet på grund af en stor mave og dårlig kondition? 'Analysen' konkluderer vel ikke andet..

  • 0
  • 0

Måske det viser bare, at fede mennesker er dårligere til at køre bil? De kan måske ikke dreje ordenligt på rattet på grund af en stor mave og dårlig kondition? 'Analysen' konkluderer vel ikke andet..

Jo. Læs artiklen igen:

Undersøgelsen siger intet om risikoen for at blive indblandet i uheld, kun om selve uheldet.

  • 0
  • 0

[quote]Måske det viser bare, at fede mennesker er dårligere til at køre bil? De kan måske ikke dreje ordenligt på rattet på grund af en stor mave og dårlig kondition? 'Analysen' konkluderer vel ikke andet..

Jo. Læs artiklen igen:

Undersøgelsen siger intet om risikoen for at blive indblandet i uheld, kun om selve uheldet.

[/quote]

Det er jo nonsen. Hvordan kan man lave en undersøgelse, som viser at de fleste fede mennesker dør ved ulykker - uden at undersøge, at de fleste mennesker, som dør ved ulykker, er fede?

  • 0
  • 0

Det er en udbredt myte at folk med stor indbygget "airbag" bremses blødere i sammenstød end folk med lavere vægt. Så der er bestemt grund til at lave undersøgelsen. USA har langt bedre statistisk grundlag end Danmark, men mon ikke konklusionen kan overføres.

Denne undersøgelse er et indledende skridt. Næste skridt kan være at filtrere dem uden sikkerhedssele fra og se hvordan dødeligheden ændres.
Der er masser af normalvægtige i USA som også kører uden sikkerhedssele.

  • 0
  • 0

Undersøgelsen siger intet om risikoen for at blive indblandet i uheld, kun om selve uheldet.

Igen noget ævl. Undersøgelsen siger jo netop, at risikoen for at være indblandet i et uheld med fatal udgang, korrelerer med vægten på personen. Så, jo - den siger jo netop noget om risikoen for at blive indblandet uheld.

Men, den siger ikke umiddelbart noget om >frekvensen< for uheld relativ til førerens vægt.

Ja, det er bare ord - og det er netop dét man er ansat til at finde ud af som journalist!

Op og stå

  • 0
  • 0

På en eller anden måde må tolkningen af tallene jo også afhænge af hvor mange fede der er i befolkningen som helhed (Hvis 100% var svært overvægtige ville 100% af de døde være overvægtige). Passer de 18%, 33% og 46% ikke meget godt med fordelingen i den Amerikanske befolkning som helhed?
:_)

  • 0
  • 0

Næste skridt kan være at filtrere dem uden sikkerhedssele fra og se hvordan dødeligheden ændres.

Jeg ser lige at der ikke er variation på selebrug: "We found no meaningful variation across levels of vehicle type, collision type or seat belt use."

Det ser ud til at det er rigtigt at der ikke er kigget på om den forhøjede dødsfrekvens kan skyldes dårligere manøvreevner og/eller dårligere evne til at holde fast i livet lige efter uheldet.
Men det efterspørger undersøgelsen også, og det er så næste skridt.
Jeg tror nu ikke det ændrer meget.

Rapporten koster £24 for 1 dag på http://emj.bmj.com/content/early/2013/01/1...

  • 0
  • 0

Mit umiddelbare bud vil være, at når man er undervægtig kommer det typisk af at man spiser for lidt eller forkert, hvorfor knogler og andet ophæng er markant svækket. Det er de færreste som naturligt har en BMI under 18,5 (undervægtig).

  • 0
  • 0

Hvis tallene skulle overføres til danske forhold ville man være nødt til at inddrage et par forhold. Kald mig bare fordomsfuld; jeg har ikke nogen kilde at henvise til.

  1. Der ses en sammenhæng mellem indtægt og hvor ny, stor og sikker bil man har råd til.

  2. Der ses en sammenhæng mellem indtægtsstørrelse og uddannelsesniveau.

  3. Der ses en sammenhæng mellem uddannelsesniveau og evnen til at passe på sig sig mht f.eks. røg, alkohol og fedme.

Så måske har de overvægtige bare ikke råd til ordentlige biler? De undervægtiges overdødelighed kan måske også forklares med ovenstående fordom.

Jeg ved ikke om det kan overføres til amerikanske forhold. Og selvfølgelig har vægten i sig selv da stor betydning.

  • 0
  • 0

Tak til Emil - man kan skynde sig at hente den før udgiverne bliver sure og beder om at få den fjernet.

Nu blev jeg lige en tand mere forvirret - vægtgrænsen mellem "overweight" (overvægtig) og "obese" (svært overvægtig) er BMI=30, altså den samme i disse to amerikanske undersøgelser, og så er der :
* 35.7% "obese" generelt i 2010 http://www.cdc.gov/nchs/data/databriefs/db... (mindst 20 år, obese=BMI>30), Rice er enig
* men kun 18% "obese" i biluheld ifølge Rice (mindst 16 år, obese=BMI>30 ).
Betyder det at under halvdelen af de svært overvægtige kører bil, men når de gør har de højere risiko? Eller hvordan skal det læses?

Dog udgøres endnu flere af ukendt vægt/højde, så det kan ændre tallene.

Undersøgelsen har tjekket for alkohol, men ikke stoffer. Det kunne være en del af de undervægtige mænds årsag til forhøjet dødsrisiko.

Desuden siger Berlingske at "en stor del af den øgede risiko for overvægtige ligger i, at de har større tendens til ikke at bruge sele", men abstracten siger jo at "We found no meaningful variation across levels of vehicle type, collision type or seat belt use."
Jeg kunne ikke se noget i rapporten om at overvægtige sjældnere bruger sele.
Egentlig sært at kun 53% oplevede airbag selvom kollisionen var frontal.

  • 0
  • 0

E=mc2 (energien er lig med massen gange hastigheden i anden potens.

Når man er federe (tykkere) så er den en større vægt der skal nedbremses, og er man kvinde så er man gennemsnitligt knapt så høje som mænd og da bilernes seler oftest er indstillet til mandens højde, så vil den for mange kvinder sidde for højt og dermed er halspulsåren i større risiko for at blive afklemt. Det kan være dødeligt.

  • 0
  • 0

E=mc2 (energien er lig med massen gange hastigheden i anden potens.

Mon ikke du mener e = ½MV2 (som også nævnt i et tidligere indlæg) - hvis den fede chaufførs vægt skal omsættes til energi i følge e=mc2 vil jeg helst ikke være i nærheden af (på samme planet som) uheldet ;o)

I øvrigt er argumentet om større energi i en federe krop vel ikke særligt holdbart - der er også en federe krop til at optage energien, når den skal bremses ned igen ??

mvh Flemming

  • 0
  • 1

knoglerne som afgør brudstyrken vokser ikke med massen af resten af kroppen. Og selvom en ølvom ligner en hovedpude under blusen forplanter skaderne sig vel fint gennem fedvæv i forhold til en mindre spændt vom.

En hel anden ting er ... er det farligere at påkøre en kraftigt fed fodgænger / cyklist ;-)

  • 0
  • 0

Der er vel intet nævnt om de afdøde personer selv kørte bilen?

Jo, det gjorde de. Se Emils link.

Noget andet; de undervægtige har kun forhøjet risiko hvis de er mænd - undervægtige kvinder havde ikke forhøjet risiko.

  • 0
  • 0

Hen over det forhold at selerne ligesom hos min mor - var indstillet til min fars højde - og derfor ramte hende på halsen ved den voldsomme opbremsning fordi hun blev torpederet af en bilist fra en sidevej som ikke hoverholdt Fuldt Stop.
Inden I fortsat teoretiserer, så prøv at tjekke på dette forhold.

  • 0
  • 0

Hen over det forhold at selerne ligesom hos min mor - var indstillet til min fars højde

Hvad har det at gøre med tykkelse?

Det er korrekt at overvægtige kvinder har højere risiko end tilsvarende overvægtige mænd (især for BMI 35-39.9), men det ændrer ikke ved rapportens grundlæggende konklusion: det er farligere at være overvægtig.

Rapporten undersøgte for "lap only, shoulder only and improper belt use" hver især og fandt ingen væsentlig forskel i parametre. Om selehøjde så var registreret som "improper belt use" står hen i det uvisse, men det er der sikkert andre undersøgelser der kan oplyse.

  • 0
  • 0

Din families oplevelse er trist, men hvad er din pointe i forbindelse med denne undersøgelse?

Prøv at finde undersøgelser om selehøjde og skadevirkning, det hjælper nok. Jeg er enig i at det har meget at sige, hvilket 35-39 BMI-kønsforskellen også tyder på.

  • 0
  • 0

Ja, men hvad har det med tykkelsen at gøre? Rapporten handler om BMI, som indeholder både højde og vægt, og der er en klar sammenhæng.
Der er ingen grund til at antage at tykke mennesker stiller selen højere end tynde - tværtimod; så ville den få lidt sværere ved at nå.

Som sagt, prøv at finde undersøgelser om selehøjde og skadevirkning - det vil sikkert også vise en tydelig sammenhæng.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten