Bilsyn står fast: Åbne filtre viser ingen reduktion af partikelforurening
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bilsyn står fast: Åbne filtre viser ingen reduktion af partikelforurening

Tidligere på ugen pegede Teknologisk Institut på, at bilsynshallerne ikke kan måle funktionen af åbne partikelfiltre. Men Applus Bilsyn står fast ved deres målemetode og kan konstatere at biler med åbne partikelfiltre ikke udleder målbart færre partikler end biler uden filtre.

»Ud fra vores tidlige observationer på 150 biler, er der ingen forskel at se. Det kan skyldes at bilerne er defekte eller at filtrene er det. Det vil jeg ikke gisne om,« fastslår Arne Willerslev-Legrand, direktør for bilsynsvirksomheden.

Det er synshallernes såkaldte opacitetsmåling af udstødningsgasserne, der har været under beskydning. Den er ifølge Teknologisk Institut ikke præcis nok til at måle forskel på, om en dieselbil har monteret et åbent partikelfilter eller ej.

Læs også: Blowout fra åbent partikelfilter

De 30 procents reduktion, der kommer fra filtret, er ganske enkelt mindre end målingernes usikkerhed, påpeger Teknologisk Institut over for Ingeniøren.

»Udslippene fra de lukkede filtre er meget små, men dem forventes vi at kunne måle med vores opacitetsmålinger. Udslippet fra åbne filtre er langt større, så selvfølgelig kan vi også måle dem,« siger Arne Willerslev-Legrand.

Men hvorfor påstår eksperter fra Teknologisk Institut så noget andet?

»Det kan de jo diskutere med trafikstyrelsen, som har foreskrevet målemetoden. Vi har ikke hos Applus måleudstyr til at foretage en godkendelse som i Tyskland, men det skal vi heller ikke have. Jeg har udtalt mig om hvad vores målinger viste, ikke hvorfor vi ikke kunne se forskel,« understreger direktøren.

Han vil ikke tolke på resultaterne, men blot konkludere at han ikke kan måle forskel på røgen fra dieselbiler med og uden partikelfilter.

»Når man ikke kan måle noget kan det være enten på grund af bilen eller filtret. Nogle af de biler, der får monteret filtre, er ikke i orden i forvejen. Du kan jo godt sætte et filter på en defekt bil sådan som systemet er indrettet i dag,« påpeger direktøren.

Der er i dag ikke forskel på, hvor meget en bil må sode før og efter, den har monteret et åbent partikelfilter. I begge tilfælde ser man på bilens typegodkendelse og kontrollerer, at bilen ikke forurener mere, end den er godkendt til.

»Jeg kan jo slet ikke forstå, at bilen må svine lige så meget bagefter filtret er monteret. Det giver ikke mening,« fortsætter Arne Willerslev-Legrand

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

1000 kroner om året ekstra. Det er lige nok til at staten tjener et par hundrede millioner om året og lidt nok til at folk ikke gider døje med eftermontering.

Var særskatten højere ville der være flere eftermonteringer og dermed mindre indtægter.

  • 0
  • 0

Ja det er muligt ; men har du prøvet at køre bag efter en diesel øse op ad en bakke enten i bil eller på cykel ? nej vel !
Efter min formening burde alle og jeg mener ALLE diesel biler og ikke mindst lastbiler pålægges at få monteret filter inden dette års udgang. Nej jer er ikke alergiker og ja, jeg har monteret filter på min diesel øse, i Tyskland vel at mærke til halv pris; men så fik jeg tilgengæld også lige monteret en ny katalysator til samme pris. Det er der det stopre problem er. auto branchen vel tjene noget ud over det normalt anstændige på at montere filtre !
Lad os få en ordentlig kvalitet i diskussionen og så få noget rent "luft", i stedet for alt det politisering.

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke meget om partikelfiltre, men i elektronikkens verden, måler man "signalet" både før og efter filteret for at se effekten af filteret, når man ikke kender "kilden".
Kunne man gøre noget tilsvarende ved måling biler med monteret partikelfilter?

  • 0
  • 0

Så fat det dog.

Det har intet med partikler at gøre, men skattekroner, til den altid sultne statskasse.
Grunden til at de "utætte" filtre accepteres, er så senere kan man lave endnu en afgift, for ikke at køre med bedre filtre.

Hvis politikerne vil gøre noget aktivt, kunne man stater med at specifiere ved udlicitering af bustrafik at udstødning skal være i venstre side, eller opad, ikke lige ud i hovedet på cylisterne.

Nåeh nej ingen skatte kroner i det.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten