Og ing.dk (bakket op af Teknologiens mediehus) fortsætter det store og stigende energiforbrug til reklamer og links etc..... MEN ih hvor er VI grønne.
Ak. Splinten i din broders øje, bjælken i dit eget!
I 2019 købte danskerne flere nye biler end nogensinde før. Mens vi købte færre af de mindre og mere klimavenlige modeller i forhold til året før, steg antallet af de tunge, høje SUV’er og biler i large-segmentet. Elbiler og plugin-hybridbiler ligger fortsat på et lavt niveau.
Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
»De nye biler er generelt blevet større i de senere år, når man ser på motoreffekt og egenvægt, ligesom der i sammenhæng hermed ses en stigende CO2-udledning, selv om bilerne er blevet mere energieffektive,« skriver Danmarks Statistik.
Samme tendens gør sig gældende på verdensplan, hvor salget af SUV’er nu udgør 40 pct. af salget af nye biler og truer med at underminere omstillingen af personbiler til grøn teknologi.
I alt blev der i Danmark solgt 225.600 nye biler, hvilket er 3,3 pct. flere end i 2018. Både i antal såvel som kroner var investeringerne dermed rekordhøje.
De private bilkøbere brugte 23,2 mia. kr. svarende til 103.500 nye biler, mens erhvervene købte for 34,0 mia. kr. og 122.200 nye biler.
»Stigningen kan især henføres til større andele af biler i segmenterne large og SUV,« skriver Danmarks Statistik.
Selv om de nye biler i Danmark kører 1,6 pct. længere på literen og motorstørrelsen er faldet 1 pct., så er deres samlede CO2-udledning efter den nye brændstofnorm WLTP steget med 3,6 pct. i forhold til 2018.
Udviklingen fortsætter dermed de senere års tendens og bevæger sig længere væk fra EU’s mål for bilers udledning.
Motoreffekten på de nye biler var 7,7 pct. større, og egenvægten var 1,8 pct. større i 2019 i forhold til 2018.
Elbilernes andel af alle nye personbiler kom i 2019 op på 2,4 pct. I alt blev der registreret 5.500 elbiler, så bestanden af elbiler i dag er ca. 15.500.
Der kom 3.900 nye plugin-hybridbiler på de danske veje, hvilket svarer til 1,7 pct. af alle nye personbiler, og bestanden rundede 9.800 ved årsskiftet.
»Andelene af elbiler og plugin-hybrider stiger, men niveauet er lavt,« skriver Danmarks Statistik.
45 pct. af af de nye biler i 2019 blev registreret til leasing, og det er ifølge Danmarks Statistik både det største antal og den største andel, der nogensinde er registreret.
Selv om privatleasingen er en anelse lavere end det forrige højdepunkt i 2016, så udgør erhvervsleasing 78 pct. af de nye biler i erhvervene og sætter dermed rekord for såvel andel som antal.
Og ing.dk (bakket op af Teknologiens mediehus) fortsætter det store og stigende energiforbrug til reklamer og links etc..... MEN ih hvor er VI grønne.
Ak. Splinten i din broders øje, bjælken i dit eget!
Den helt store sællert i 2019 var Nissan QASHQAI, som dybest set er en mellemklassebil, men som har fået påklæbet det popsmarte SUV prædikat.
At mange motorjournalister, herunder 'nørens egen, har pustet på bålet, og nærmest nedgjort biler som ikke mindst har 200 hk, gør så heller ikke sagen bedre.
Nissan QASHQAI, som dybest set er en mellemklassebil, men som har fået påklæbet det popsmarte SUV prædikat.
Nissan kalder selv sin bil for SUV eller compact crossover SUV og med et forbrug på 12km/l benzin eller 16km/l illustrerer fint problemet med disse populære, lidt klumpede køretøjer med stort frontareal og højt brændstofforbrug.
At mange motorjournalister, herunder 'nørens egen, har pustet på bålet, og nærmest nedgjort biler som ikke mindst har 200 hk, gør så heller ikke sagen bedre.
Hej Christian
Har du et godt eksempel på, at vi nedgøre biler med under 200 hk?
Og Ingeniørens kampagne fortsætter: Danskerne skal og må køre i små og gamle biler! Vi må ikke ligne de andre europæere, slet ikke dem fra nabolandene. I stedet for at se på det større billede skal der nørdes rundt i små bevægelser mellem bilkategorierne med henblik på at udskamme fx dem der udskifter en osende gammel Up! med en Qashqai (argh, en SUV) med rigtigt bagsæde.
Prøv at lægge den tyske, franske, svenske og britiske salgssstatistik hen over graferne i artiklen. Det vil hjælpe til at afsløre hvor ubetydeligt Danmark er og hvor ynkelig en bilstandard der hersker i Danmark. Ved siden af kan man så lave en statistik der viser, at samme ynkelige bilstandard ikke mindsker det samlede energiforbrug eller udslip. Hvis det så bare var tilfældet.
Problemet er vel bare at vi skal have nogle El-SUV'er, der er til at betale og nogle mountain-cars baner, så man kan få afprøvet sin drenge-/mandedrøm, så man ikke behøver at køre race på motorvejene. Og glem ikke at :'' med El skal CO2 fordrives'' Og hvor skal al den El komme fra? Den kommer selvfølgelig fra nogle store vindmøller.
Nye biler oser værrer end de gamle!
Andet steds her på ingeniøren, blev en udemærket artikel bragt der tydelig viste at nye biler udsender langt flere micropartikler end de gamle osende biler.
Disse micropartikler hidrører fra brændstodindsprøjtning, under meget højt tryk, som gør bilerne mere brændstof økonomiske og øger effekten i motoren.
Bagsiden er at disse micropartikler trænger gennem lungerne og ud i blodbanen, langt nemmere end de store sodpartikler fra de gamle motorer.
Micropartiklerne består af PAHer, uforbrændt brændstof og sod, og de giver kredsløbsforstyrelser i form af kroniske betændelse i hjertemuskulaturen, lunger og skader Lever og Nyrer. De ny biler er mao ikke et hak renere og sundere end de tidligere modeller.
Forureningen fra trafik slår lige så mange ihjel på verdensplan, som trafikulykker.
Plastik og gummi fra bildæk, er ikke nær så skadelige til sammenligning.
En del gamle biler bliver skrottede, så hvordan er billedet for den totale bilpark og dens CO2/km set fra år til år. En anden statistik ville være hvor meget brændstof der bruges af den eksisterende bilpark. Det kunne give et helt andet billed.
Hej.
NIssan Qashqai nævnes i denne debat-tråd. Den var og er en utrolig populær bil blandt de danske bilkøbere. Ifølge Bilrevyen 2020 er Nissan Qashqai og elbilen Kia E Niro nøjagtig samme størrelse. De er begge SUV eller crossovers.
Men mens flere eller alle udgaverne af Nissan Qashqai kører utrolig få km på en liter brændstof, er Kia E Niro en almindelig elbil.
Så man bør efter min mening gøre Nissan Qashqai dyrere via flere afgifter, da den har en dårlig brændstoføkonomi i flere eller alle dens udgaver. Og så kan politikerne overveje om man bør gøre Kia E Niro 50.000 kr billigere ved at give en grøn check eller en grøn pengeseddel på 50.000 kr ved køb af en ny elbil.
https://fdm.dk/motor/biltest/kia-e-niro-pr...
Venlig hilsen Jan hervig Nielsen
Enig på mange måder. Kia har desværre lang leveringstid selv ved nuværende efterspørgsel. Kan næsten ikke vente til Berlin kommer til at sprøjte tyskproducerede Model Y ud i markedet, men vi skal nok ikke vente, at Gigafactory 4 kommer lige så hurtig op som Gigafactory 3 gjorde i Kina...
Kan næsten ikke vente til Berlin kommer til at sprøjte tyskproducerede Model Y ud i markedet, men vi skal nok ikke vente, at Gigafactory 4 kommer lige så hurtig op som Gigafactory 3 gjorde i Kina...
Den tyske folkesjæl kan næsten ikke holde til at fejle i dette vigtige øjeblik. Hele verdens øjne vil være rettet mod dem. Failure is not an option.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard