Bilproducenter tæt på 2015-mål for CO2-udledning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bilproducenter tæt på 2015-mål for CO2-udledning

Biltrafikken er ansvarlig for en ottendedel af Europas samlede CO2-udledning. Derfor besluttede EU i 2008, at nye biler ikke må udlede mere end 130 g CO2/km i 2015 og 95 g CO2/km i 2021.

I 2013 var gennemsnittet nede på 127 g/km for nye biler - en reduktion på fire procent i forhold til 2012. Dermed er 2015-målet allerede nået to år før tid, til trods for at bilproducenterne, dengang målene blev vedtaget, påstod, at det ikke kunne lade sig gøre. Det skriver miljøorganisationen Transport & Environment i en pressemeddelelse.

Siden målene blev vedtaget i 2008, er udslippet fra nye biler faldet gennemsnitligt 3,7 procent om året. Fra 2000 til 2008, hvor bilproducenterne havde sat frivillige mål for CO2-begrænsningerne, var det gennemsnitlige fremskridt kun på 1,4 procent om året.

I 2013 lå Renault i spidsen for miljøkonkurrencen. Nye Renault'er udledte i gennemsnit knap 115 g CO pr. km, en forbedring på 7,8 procent. Volvo stod dog for den største reduktion med 8 procent på et enkelt år.

Seks af de store producenter har endnu ikke nået 2015-målene: General Motors, Honda, Hyundai, Mazda og Suzuki. Hvis ikke producenterne når 2015-målene til tiden, kan de dog undgå sanktioner, hvis 75 procent af de solgte biler lever op til kravene.

Læs også: Mazda vil gøre benzin lige så ren som el

Tre nicheproducenter, Ferrari, AvtoVAZ og Hyundai Czech, nåede ikke deres 2013-mål. Disse selskaber kan få bøder på 95 euro pr. g CO2/km for hver solgt bil. Ferrari havde et mål på 303 g CO2/km, men nåede kun 'ned' på 323 g CO2/km. Derfor kan selskabet få tildelt en bøde på 3,5 mio. euro, svarende til 26 mio. kr.

2021-målene bliver sværere

Målene for 2021 bliver næppe lige så lette at nå for de fleste af producenterne. Fremskriver man den gennemsnitlige udvikling, vil producenterne, der når 2021-målene før tid, være Volvo og Toyota i 2018, mens Peugeot-Citroën, Renault, Ford og Daimler følger trop i 2020.

VW og Nissan vil nå det til tiden, i 2021, mens Fiat først vil nå det i 2022, Suzuki i 2023, BMW og General Motors i 2024, Hyundai og Mazda i 2025 og Honda i 2027.

Målene er beregnet efter selskabets markedsandele. Det skyldes, at de forskellige producenter har forskellige mål, for at målene skal være fair og ikke belaste en bestemt sektor eller et bestemt mærke.

Generelt klarer europæiske producenter sig bedre med hensyn til at nå målene end de amerikanske og japanske.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og stor set alle nye biler kan ikke opnå deres km/l forbrug ...
Hvor imod 10 år gamle biler mange gange har et bedre km/l forbrug end opgivet...

  • 3
  • 3

Det forklarer de meget små Ferrarier jeg fornyligt har set i Italien - de lignede mest en Fiat 500.

Mvh
Steen

  • 1
  • 0

Det er da udmærket, at bilers CO2 udledning er blevet nedbragt, MEN:

-- Den atmosfæriske luft er vores vigtige livsgrundlag!
Her og nu er det meget mere vigtigt at sætte fokus på bilers og al motoriseret trafiks sundhedsskadelige og miljøskadelige forurening af vores livsvigtige luft. Den motoriserede trafik forurener med sundhedsskadelige partikler og gasser!
Der bør fokuseres, handles og gøres noget ved den motoriserede trafiks forurening af vores livsvigtige luft!

Og: Der bør også sættes fokus på al støjforurening!

Hilsen fra
Louis Nielsen

  • 5
  • 0

Hvad er fidusen ?
Der kommer da ikke udskiftning i bilparken herhjemme, med de priser vi har, og så nedbringer vi da ikke CO2-udledningen fra bilerne.
Men det er da fint at man kan producere mindre "svinende" biler, hvornår kommer det på de store motorer ?

  • 2
  • 3

Regner man også udledningen fra det kulfyret elværk som producerer den strøm bilen kører med ?

Eller er det ok at bilen forurener, bare det ikke kommer ud af udstødningen på bilen selv ?

  • 1
  • 1

Regner man også udledningen fra det kulfyret elværk som producerer den strøm bilen kører med ?

Eller er det ok at bilen forurener, bare det ikke kommer ud af udstødningen på bilen selv ?

  • 1
  • 1

Regner man også udledningen fra det kulfyret elværk som producerer den strøm bilen kører med ?

Eller er det ok at bilen forurener, bare det ikke kommer ud af udstødningen på bilen selv ?

  • 1
  • 1

Regner man også udledningen fra det kulfyret elværk som producerer den strøm bilen kører med ?

Eller er det ok at bilen forurener, bare det ikke kommer ud af udstødningen på bilen selv ?

  • 0
  • 1

Det er sådan set et glimrende spørgsmål. Problemet med el-bilers udledning er at det er noget nær umuligt at sige hvor strømmen kommer fra. Men man kunne selvfølgelig lave et slags middelværdi.

Men det var nu ikke fordi jeg ville have præcise tal på alt, jeg ville blot påpege at vi ofte forsimplet tingene rigtig meget. Det kan også være fint nok, så længe vi ikke glemmer at de er forsimplede. Produktionsudledning og udledning fra strømkilde (for el-biler) er bestemt ikke ligegyldige, og er noget man bør have i baghovedet hele tiden.

  • 1
  • 0

Det er nu ret nemt at sige hvilken udledning der kommer fra el-biler,idet de er marginal forbrugere og bruger af den strøm der produceres af marginal værkerne. Så længe der stadig bruges kul fyring på marginal værkerne, så er det værdierne for kulfyring der skal lægges til grund for el-bilerne.
De har kun en fordel når vi har udelukkende VE i ledningsnettet.

  • 0
  • 0

Hej.

FANTASI-VÆRDIER:

Tomas Larsen. Du skriver ordret: "Og stor set alle nye biler kan ikke opnå deres km/l forbrug ... Hvor imod 10 år gamle biler mange gange har et bedre km/l forbrug end opgivet...".

Det er en utrolig god pointe. Desværre er der jo flere af de nye biler, som ikke kan køre så langt som tabel-værdierne påstår. Så det er "fantasi-værdier".

ELBILERS CO-2-BELASTNING:

Darth Vader :-) alias Jacob Sørensen har nogle væsentlige betragtninger m.h.t. elbiler. Jeg mener, at man skal bruge dansk gennemsnits-strøm CO-2-udledning, når man regner ud, hvor meget elbilers CO-2-belastning er.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul
( og Projekt Trafiksikkerhed )

  • 0
  • 0

Det er nu ret nemt at sige hvilken udledning der kommer fra el-biler,idet de er marginal forbrugere og bruger af den strøm der produceres af marginal værkerne. Så længe der stadig bruges kul fyring på marginal værkerne, så er det værdierne for kulfyring der skal lægges til grund for el-bilerne.
De har kun en fordel når vi har udelukkende VE i ledningsnettet.

Ja , så kan man vel ikke tage mere fejl!
Sådant et indlæg kan kun tilskrives dumhed, eller et ondskab (had til elbiler).
Elbiler bruger fortrinsvis el om natten hvor der er størst andel VE. Elbiler kan rigtigt håndteret blive en meget vigtig hjælp til at få større andel af strømmen fra vindenergi.

Selv uden et intelligent elnet, så er forholdende i Danmark idag sådan, at kigger man helt konkret på en VW-up! fossilbil og sammenligner den med VW-up! i eludgaven, så er CO2 bidraget fra eludgaven kun det halve.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten