Onsdag formiddag præsenterede Regeringen en ny plan for fremtidens infrastruktur til et pressemøde i Transportministeriet.
Det er Regeringen og Dansk Folkeparti, der er blevet enige om at investere over 110 milliarder kroner i nye trafikprojekter, blandt andet i etableringen af en tredje Limfjordsforbindelse, udvidelse af flere motorveje og en togforbindelse mellem Billund og Vejle. Ifølge aftaleparterne vil de forskellige byggeprojekter blive sat i gang i perioden 2021 til 2030, hvis den bliver vedtaget.
Mere asfalt på vej
Regeringen og Dansk Folkeparti vil med den nye aftale investere i at udvide og forlænge motorveje flere forskellige steder i landet. Ifølge transportminister Ole Birk Olesen, er der særligt behov for forbedrede motorvejsforbindelser omkring de større byer, der i de kommende år kun vil blive mere trafikerede.
Udover at etablere endnu en Limfjordsforbindelse ved Aalborg, vil aftaleparterne i løbet af 2020’erne blandt andet udvide E45, give midler til en ny midtjysk motorvej mellem Haderslev og Give, forlænge motorvejsstrækningerne i Nordsjælland og øge kapaciteten på motorring 3 ved København.
Togskinner fra Vejle til Billund erstatter Dansk Folkepartis Togfond-aftale
Udover de store investeringer i motorveje, så vil aftaleparterne også investere i en jernbaneforbindelse fra Billund til Vejle. Formålet med denne del af aftalen er særligt at gøre det lettere at komme til Billund Lufthavn med offentlig transport. Denne del af aftalen forventes igangsat i 2023, og der er prioriteret 926 millioner kroner til at anlægge togstrækningen.
Dansk Folkeparti har tilsluttet sig denne aftale med Regeringen, fremfor at fastholde aftalen om Togfondens anden fase, der blev vedtaget under Thorning-regeringen og bl.a. skulle sikre lyntog, der kunne få passagererne fra København til Aarhus på en time.
Herunder partiernes eget overblik over projekterne
Projekterne er beskrevet i detaljer hos Transportministeriet.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Nyt fra statsministeren...
"..Jeg synes, at det er afgørende politisk, at der er finansiering, når vi diskuterer infrastruktur til at få lavet de forandringer og de udvidelser af vores infrastruktur, der er behov for og gerne gøre det grønnere end det, den tidligere regering magtede, da man lavede infrastruktur på det tidspunkt. Men jeg vil nødigt være den, der som statsminister sidder og bestemmer om en linjeføring skal gå det ene eller det andet sted ..."
Siger Mette F om den 3. Limfjordforbindelse
Kilde https://www.tv2nord.dk/aalborg/den-3-limfjordsforbindelse-alternativet-oensker-ny-undersoegelse
Det handler nok mere om hvilken kasse som betaler. Nu kaster man statspenge efter jernbaner, samtidigt med at man klemmer regionernes budgetter, så busserne nedlægges.Idag kører busserne ca 2 gange i timen. Mon toget også vil gøre det?
Har ofte kørt med bussen ml Vejle og Billund, det fungerer upåklageligt.
Zanzibar i 1990, Daladala på tovene. De kørte i forskellige retninger, ud af byen(Stonetown), når de var fyldt op. Det tog normalt mindre end et kvarter. De samlede folk op og satte os af, der hvor vi ønsked, på ruten. Hakuna matata, billigt og effektivt: https://www.alamy.com/stock-photo-tanzania-zanzibar-stone-town-colourful-country-buses-known-as-daladala-26890244.html
Dertil kommer: Ny Midtjyske Motorvej, Haderslev-Give1 Fase 1 (2023) 5,8-7,5 Mia Kr. Som føres tæt på Billund. Jeg spørger bare hvordan det giver mening? https://www.regeringen.dk/media/6531/aftale-om-et-sammenhaengende-danmark-investeringsplan-2030.pdf
Hvad med elektificeringen af jernbanerne? Samt, hvor bliver fokus på CO2, NOx m.m.m. i forhold til transport? Eller hænger de investeringer ikke sammen, transport og miljø, i det store hele? Samt signalsystemer for tog og på vejene, med henblik på smidigere afvikling i trafikken og tog på sporene, til fordel for lavere emisioner og lavere transporttider?
1.200 Mill Kr/30 Km = 40 Mill Kr/Km. Idag kører busserne ca 2 gange i timen. Mon toget også vil gøre det? Har ofte kørt med bussen ml Vejle og Billund, det fungerer upåklageligt. Dertil kommer at busserne vel skal fortsætte, for at betjene byerne på strækningen: https://www.google.com/maps/dir/Vejle/Billund+Lufthavn+%2F+Billund+Airport,+7190+Billund/@55.6989223,9.2696368,12z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x464c825188b5ada1:0xcc294fc2313d5510!2m2!1d9.536354!2d55.7113112!1m5!1m1!1s0x464b7114033a29c5:0xa82412cb628082a!2m2!1d9.1469049!2d55.746535!3e0Jeg kan ikke se fordelene ved de´t projekt, udover anlægget i sig selv.
Fordi der findes en hage ved at holde fokus på Sjælland!
Hagen hedder.: Skal vi få alle jydder og fynboer til at flytte til Sjælland. Med andre ord sagt, skal vi være rasediskremanerende overfor alt der sker uden for Sjælland og Ørene? Med andre ord har vi respekt for hinanden, da må vi også kunne respekter ting og sager samt anlægs projekter uanset værdien i kroner og øre til Fyn og Jylland, trods det kan virke langt væk fra Ringsted og Kysbanen.
Som eksempel Vejle by har tit og ofte problemer grundet uheld på broen. Bevis i år 2014 var der en gennemsnit på 73.300 biler i døgnet. Det er stort set det samme tal du finde kan på Lynby Motorvejen, blot befolknings tallet er himmelvis til forskel.
Men financieringen af Limfjordsforbindelsen burde komme fra brugerbetaling, ligesom Dronning Marys bro.
motorveje er der næppe den store brug for, en ny kombineret forbindelse burde være nok.
Men det er vel også netop dét, planen indeholder?
Du skal nok hellere se hvor mange der skal fra Sjælland til Amager, de tre spor der er er 110% overbelaste, det tager nemt 15 min at køre 3km om morgenen, 10 om eftermidddagen. Og det skal jævnlig at der er uheld. Jeg anerkender skam at der kan være behov for en ekstra bro i Aalborg, men de fleste røde streger er omkring Kbh. Der bor i øvrigt 55000 i Lyngby, i hele Aalborg bor der 200000 , motorveje er der næppe den store brug for, en ny kombineret forbindelse burde være nok.
Det gælder da også os i Kbh, og vi er da mange flere end i Ålborg, der er temmelig langt fra Lyngby til Amager i bil.
Mon ikke der (uden jeg har tjekket op på det) er flere, der skal syd om Aalborg end fra Lyngby til Amager? Fordi en by er stor, betyder det jo ikke, at alle nødvendigvis lige skal en eller anden bestemt vej. I øvrigt har I flere alternativer, hvis en strækning bryder sammen. Kig lige på kortet over Aalborg igen og kom med et bud på, hvad der sker, hvis tunnellen lukkes i en længere perioder.
@CV Det gælder da også os i Kbh, og vi er da mange flere end i Ålborg, der er temmelig langt fra Lyngby til Amager i bil.
Men der er jo ikke selvkørende biler idag, vi er ikke engang tæt på selvkørende biler, det vi har idag som kører på vejene, det er assisterende biler, du skal jo stadig være der til at overtage kørslen hvis bilen bliver forvirret, også er det ikke smart at kører mange biler med få meter mellemrum med høj fart hvis de alle smider autopiloten samtidig. Der vil komme en dag, hvor du kan stige ind i din bil på bagsædet, og kører hele vejen til arbejde og den parkere for dig, og kan gøre det i alt vejr uden du har gjort noget som helst, men det er ikke om 10-15 år, og selv når vi når dertil, vil det tage yderligere 15-20 år før 80-90% af den samlede bilpark er udskiftet, og man kan begynde og udnytte potentialet for alvor..Samtidig vil selvkørende biler kunne køre 3 biler parallelt pr vognbane med få meters mellemrum ( i høj hastighed) med de besparelser det vil få på udbygningen af vejnettet.</p>
<p>Er det for fantasifuld til at det bliver virkelighed inden for 10-15 år ? NEJ , mener jeg !
Derfor synes jeg egentlig det var bedre at udvide den eksisterende motorvej i den østlige ende, nu den er der og allerede har skåret byen over. Men jeg kiggede lidt i Vejdirektoratets indstilling, og de fremhæver at en vestlig forbindelse kan give mindre trafik ind gennem broen og midtbyen, og mindre midtbystrafik berører selvfølgelig flere end villaejerne i den vestlige del af byen.
Har du prøvet at stille det op mod den kendsgerning, at os NV for Lindholm - som det er nu - enten skal helt øst om Aalborg eller gennem byen over broen for at komme i fx City Syd eller bare sydpå? Tror også den vestlige forbindelse vil gøre, at du kan trække en del ferietrafik mod Vesterhavet og lastbiler mod færgen i Hirtshals fra trafikken i tunnellen.
Skulle man fordoble pengene til cyklister fra 1 sølle mia til 2 mia.
Til de der har givet toms dawn . Vil du se lidt mere om selvkørende biler så prøv youtube.
Her er blot en af af de mange wideos der omhandler emnet.
https://www.youtube.com/watch?v=e-_ZowyXoS4&t=330s
Vi er på vej til at spilde rigtig mange mia kr på infrastruktur som ikke er hensigtsmæssigt om relativ få år. Jeg savner i den grad at både Regeringen og den Rød/Grønne fløj bliver klar over hvor stor indflydelse / ændring der kommer ske med selvkørende biler. Det får mega konsekvenser for hvordan den offentlige transport vil være og den infrastruktur der bliver behov for i forhold til biler.
Selvkørende biler bliver fremtidens taxa der køre hele tiden . Der vil komme mange forskellige modeller / størrelser som tilpasses vores konkret behov på et given tidspunkt. Fra kabine El Cykler 2.0 til familiebiler ala Tesla Model X . Sandsynligvis vil rigtig mange vælge slet ikke at eje en bil. Det kan sagten få den konsekvens folk i byerne vil fravælge offentlig transport som vi kender det i dag.
Samtidig vil selvkørende biler kunne køre 3 biler parallelt pr vognbane med få meters mellemrum ( i høj hastighed) med de besparelser det vil få på udbygningen af vejnettet.
Er det for fantasifuld til at det bliver virkelighed inden for 10-15 år ? NEJ , mener jeg ! Prøv blot at tænke på Nokia 3110 som endte i "graven" da smartphones kom så sent som i 2008 .
Trafikstyrelsen og hvem der ellers har ansvar for at se ud i fremtiden er blinde på det ene øje og kan knap se med det andet ;o)
Hele transportsektoren ændrer sig frem mod 2050 - alle biler og lastbiler kører på el, brint eller naturgas (udvundet af biogas med tilsætning af brint - Topsøe/Ålborg Uni). Der bliver færre biler på vejene og en stor del afproduktionen som nu foregår i fjerne lande bliver hjemmeproduceret på store 3D anlæg. Jernbaneudvidelserne er for uambisiøse - selvfølgelig skal vi have TGV fra Stokholm til Hamborg og videre - her må EU kraftigt på banen (så at sige) - indenlandske tog mellem de større byer skal op på 180-250 km/t. Planlæg nu fremtiden på fremtidens præmisser, ikke på 1950-60'ernes præmisser.
Husk: fjernelse af trafikpropper flytter bare propperne - det er en skrue uden ende!
Ærgeligt vi i Randers må undvære en forbindelse mere over fjorden når nu den endda var en af dem som var allermest rentabel....
https://kraka.org/sites/default/files/public/notat_om_infrastrukturprojekter_1.pdf
https://www.regeringen.dk/media/6531/aftale-om-et-sammenhaengende-danmark-investeringsplan-2030.pdf side 7:"Med Investeringsplan 2030 afsættes yderligere 1,9 mia. kr. i perioden 2021-2030 for at sikre et totaløkonomisk kapitalbevarende vedligehold af statsvejsnettet."
Hvorfor skyde på DSB og BD, når det nu er almindeligt kendt, at de to "firmaer" er detaillestyret af politikerne?
der er forskel på statsveje og kommune veje. Det lyder her som om det er kommunen du skal tael med... pærer og bananer...Nu vil man lave endnu mere vej som ikke bliver vedligeholdt.
Når man ser på hvordan DSB og Banedanmark tidligere har forvaltet offentlige midler, så er det mig ubegribeligt, hvordan nogen kan finde på at bevilge 6 mia i den retning.
- IC4
- Normal drift på kystbanen har aldrig eksisteret
- Signalanlæg til Ringsted
- Ringsted st.
- etc
Hvad med at få vedligeholdt dem vi har forvejen? Sidste år fik vi smadret vores undervogn, samt to 19" fælge pga utrolig dårlig vedligeholdt veje.
Her i byen hvor vi bor, har man netop lavet nye trafiklys og cykelstier, men har lavet lappe på lappe på vejen. Det kostede endnu en fælg for nogle uger siden, og ingen vil tage ansvaret (læs: erstatte).
Nu vil man lave endnu mere vej som ikke bliver vedligeholdt. Giver ingen mening.
"Det bliver over mit lig" -"Det kan vi godt arrangere i en fart"
Er der nogen tidsplan på den kompostering, bare så politikerne har noget at arbejde medPersonligt håber jeg, at inden jeg bliver til kompost, når at opleve de bynære motorveje i Danmark blive rørlagt.
;o))
Mon ikke det hele på den lange bane alligevel bliver en gevinst for alle?
Jeg kan fortælle at motorvejen i den østlige ende af Aalborg bestemt ikke udelukkende er en gevinst for alle i nærheden.
Derfor synes jeg egentlig det var bedre at udvide den eksisterende motorvej i den østlige ende, nu den er der og allerede har skåret byen over. Men jeg kiggede lidt i Vejdirektoratets indstilling, og de fremhæver at en vestlig forbindelse kan give mindre trafik ind gennem broen og midtbyen, og mindre midtbystrafik berører selvfølgelig flere end villaejerne i den vestlige del af byen.
Personligt håber jeg, at inden jeg bliver til kompost, når at opleve de bynære motorveje i Danmark blive rørlagt.
En hel masse nye veje, grønne veje, fordi vi jo snart har 1 million elbiler på vejene ;)
Og nogen togprojekter som de fleste vist allerede er besluttet og finanseret, hvorfor fremlægger man signalprogrammet og elektrificeringen som for længst er besluttet, nye Eltog til DSB som også er besluttet..
og intet af det kan man regne med, for der bliver ikke besluttet nogen som helst før valget, ikke sat en øre af...
Synes lidt Blå blok skyder med løst krudt i store kanoner...
Som bosiddende i Jammerbugt Kommune (nordvest for Aalborg) giver det simpelthen kun god mening, at man nu kan rykke videre med planerne. Som jeg ser det, er den eneste hage Egholm. Jeg er naturmenneske og kender øen godt, og jeg må altså bare sige, at så ovenud fantastisk er den altså heller ikke. Jeg forudsiger en masse støj og ballade nu, hvor financieringen er på plads. Borgerskabet i Hasseris (vestlig del af Aalborg) kommer igen frem og fremhæver alle Egholms unikke egenskaber som en ædel sag, der dog kun har til formål at undgå en motorvej vest om Aalborg. Mon ikke det hele på den lange bane alligevel bliver en gevinst for alle?
Mange længe ventede tiltag er med i planen, bl. a. en udvidelse af Ring 4 fra M4 (Ballerup) til Hillerødmotorvejen.
Hele planen kan hentes her: https://www.regeringen.dk/media/6531/aftale-om-et-sammenhaengende-danmark-investeringsplan-2030.pdf