Billig laserscanner kan fremme selvkørende biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Billig laserscanner kan fremme selvkørende biler

Nogen husker måske de første selvkørende biler, som kørte rundt i den amerikanske ørken med ekstremt meget udstyr monteret på taget.

Her var laserscanneren en helt centralt komponent for at kunne opbygge et 3D-billede af bilens omgivelser. Men en laserscanner har også altid været en meget dyrt komponent. Den scanner, der sidder på Googles selvkørende bil, koster angiveligt 80.000 dollars, og selv de billigste modeller kommer sjældent under 10.000 dollars.

Læs også: Apple bygger selvkørende bil

En af de store barrierer, både når det gælder pris, energiforbrug og volumen for en laserscanner, er de spejle, laseren bruger til at sprede strålen ud i omgivelserne med forskellige bølgelængder. Spejlene skal bevæges meget præcist, og det kræver dyre komponenter plus en ekstra energikilde.

Men nu har forskere University of California udviklet en laserscanner, som er i stand til at bevæge spejlet alene ved hjælpe af energien i selve laseren. Forskningen er netop blevet offentliggjort i Scientific Reports:

Scanneren består af en laserkilde og en bevægeligt spejl. Bølgelængden styres, ved at spejlet vibrerer. Illustration: University of California

»Vi behøver ikke er ekstern energikilde. Laseren kan ændre spejlets position automatisk,« siger hovedforfatteren Weijian Wang til Wired

Læs også: 3D-scanner på vej ind i mobiltelefoner

Dermed bliver det også muligt at gøre laserscanneren meget mindre end i dag. Faktisk regner forskerne med at, det hele kan klemmes ned i nogle få hundrede 'kubikmikrometer'.

Men fraværet af et elektrisk styret spejl vil også give større præcision. Forskerne regner med, at bølgelængden kan ændres hvert mikrosekund i modsætning til i dag, hvor de hurtigste laserscannere ændre bølgelængde hvert 10’ende millisekund.

Læs også: Laserscanning vinder terræn hos rådgivere og arkitekter

Men måske er det slet ikke inden for selvkørende biler, at de nye laserscanner vil blive udbredt først. Der spekuleres i, at den type scannere i højere grad vil blive brugt af robotter eller måske indbygget i en almindelig mobiltelefon.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For mig ser det ud som om artiklen rummer den fejltagelse, at laseren skulle rotere. Jeg tror, at det det der sker er, at laserens fysiske dimensioner ændres af selve lyset, således at dens frekvens ændres. Derved "sweeper" laseren gennem en række frekvenser når dimensionerne af laserhulrummet svinger mekanisk.
(Jeg har stort set kun læst abstracted fra den oprindelige artikel, men her nævnes, så vidt jeg forstår, ikke noget om roterende laserstråler). :)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten