Billetbøvl i hovedstaden: Klippekort til S-tog giver bøde i metroen

Billetbøvl i hovedstaden: Klippekort til S-tog giver bøde i metroen

OPDATERET SMS-klippekort fra DSB S-tog giver passagerer bøde på 750 kroner i metroen. Helt hen i vejret, at S-tog og metro ikke kan samarbejde, mener Forbrugerrådet.

Mens politikere og trafikeksperter i årevis har efterlyst én samlet platform til rejseinformation og billetkøb i hovedstaden, er DSB S-tog gået den modsatte vej og har introduceret en billettype, der kun kan bruges i S-togene.

Det møder kritik fra Forbrugerrådet, der ikke mener, at man bør introducere nye billettyper, så længe de ikke kan benyttes i alle dele af hovedstadens kollektive trafik.

Rådet mener, at forskellige billettyper skaber forvirring og irritation hos nogle passagerer, som pludselig er blevet afvist i bussen eller er blevet mødt med en klækkelig kontrolafgift i metroen.

Læs også: Se 'kongerigerne' i den kollektive trafik

For nylig var Forbrugerrådets ekspert i kollektiv trafik, Lise Bjørg Pedersen, med til at behandle en sag om billetbøvl i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.

Her havde en S-togs-passager fået en bøde på 750 kr. i metroen, fordi hun var overbevist om, at hendes S-togs-billet også gjaldt i metroen.

Det gjorde den bare ikke.

For billetten var et såkaldt S-more sms-klippekort, som udelukkende gælder for kørsel i de røde S-tog.

S-more har i dag skiftet navn til DSB Plus som DSB's loyalitetsprogram, hvor man optjener point, hver gang man klipper en zone på et mobilklippekort. Når man har optjent 400 point, modtager man sms-klippekortet, som altså er en gratis billet.

Ankenævnet gav ikke passageren medhold i klagen, da det fremgik af sms-teksten, at billetten kun var gyldig i S-tog.

Genvej til Nørreport kostede 750 kroner

Et andet eksempel fra ankenævnet handler om en passager, som i Sverige havde købt en togbillet til Nørreport Station i det indre København. Da toget til København var meget forsinket, valgte passageren at hoppe af på stationen i Kastrup Lufthavn og løbe over i metroen, som han håbede ville bringe ham lidt hurtigere til Nørreport og spare omvejen over Hovedbanegården. Også her var resultatet en kontrolafgift på 750 kroner, da billetten ikke var gyldig i metroen.

For Lise Bjørg Pedersen illustrerer hændelserne det helt store problem i Københavns kollektive trafik: det forvirrende kludetæppe af transportselskaber.

»Det er bare ikke særlig smart, at selskaberne har deres egne billetformer, når langt de fleste passagerer opfatter Københavns kollektive trafik som ét sammenhængende system, hvor man selvfølgelig bør kunne køre rundt på den samme billet,« siger Lise Bjørg Pedersen.

Hun mener, at hovedstadsområdets kollektive trafik som et minimum bør kunne tilbyde én samlet platform til køb og afhentning og billetter, og at alle billetter som noget helt naturligt gælder i alle transportformer.

»Sådan er det bare ikke i dag. Hvis man reserverer sin DSB-billet på nettet, vil mange sikkert tro, at man vil kunne afhente den i billetautomaten på den nærmeste metrostation. Det kan man bare ikke, selv om der er adskillige billetautomater på metrostationerne. Igen et eksempel på, at selskaberne ikke lever op til passagerernes forventninger til kollektiv trafik, nemlig at det er ét sammenhængende transportsystem,« siger Lise Bjørg Pedersen.

Hun peger også på eksempler, hvor passagererne i en bus ikke får information om aflysninger og forsinkelser på S-banen, selv om mange buspassagerer bliver sat af ved stationen og skal videre med S-tog. Hun peger også på det velkendte problem, at køreplanerne på tværs af transportmidler slet ikke er koordineret, så passagererne skal vente i lang tid på deres forbindelse.

Situationen ærgrer Metroselskabet.

»Vi forstår da udmærket, at kunderne synes, at det er noget rod. Vi har et godt billetsamarbejde i hovedstaden, og derfor frustrerer det os, at S-tog introducerer en billettype, der giver nogle kunder en dårlig oplevelse med den kollektive trafik,« siger Metroselskabets kundedirektør, Rebekka Nymark.

*Men hvorfor giver I ikke bare DSB's passagerer med gratisbilletter lov til hoppe med i metroen? *

»I Metroselskabet ønsker vi ikke at sælge vores produkt gratis. Den service, vi leverer, skal være så god, at folk rent faktisk vil betale for den,« siger Rebekka Nymark.

Hos DSB understreger underdirektør Anne-Lise Bach Sørensen, at den gratis sms-billet fra DSB Plus er den eneste billettype fra S-tog, der ikke kan bruges i Metroselskabets tog og Movias busser.

»Der er jo tale om fordelsprogram, hvor DSB vælger at præmiere sine loyale kunder med en gratis rejse og hvor vi er meget tydelige med, at billetten kun gælder for S-tog,« siger Anne-Lise Bach Sørensen.

»Men vi er da enige i, at det ville være bedre, hvis billetten også kunne bruges i metro og busser. Vi har også en ambition om, at passagererne skal opfatte det som værende let og effektivt at skifte mellem transportformerne i den kollektive trafik,« tilføjer hun.

DSB: Der er mange parter, der skal blive enige

Underdirektøren håber, at sms-billetterne fra DSB Plus-loyalitetsprogrammet på længere sigt bliver gældende i alle dele af den kollektive trafik.

»De forskellige trafikselskaber i hovedstaden skal alle sammen være enige, hvis gratis billet fra DSB Plus også skal gælde dér. Der er mange parter, som skal tages med på råd, og som skal tage stilling til de økonomiske konsekvenser for deres eget selskab, og her er vi altså endnu ikke nået helt så langt, som vi kunne have håbet,« siger Anne-Lise Bach Sørensen.

»Nu er sms-billetterne begyndt hos os, og efterhånden som det går op for de forskellige selskaber, at ordningen er en stor succes, er det min forventning, at billetterne på længere sigt også bliver gyldige i de andre transportformer,« siger hun.

***Opdateret klokken 17.15 med kommentar fra Metroselskabet. ***

Kommentarer (41)

»De forskellige trafikselskaber i Hovedstaden skal alle sammen være enige, hvis gratis billet fra DSB Plus også skal gælde dér. Der er mange parter, som skal tages med på råd og som skal tage stilling til de økonomiske konsekvenser for deres eget selskab, og her er vi altså endnu ikke nået helt så langt, som vi kunne have håbet,« siger Anne-Lise Bach Sørensen.
/citat

Og hun glemte lige pointen, nemlig at det netop er en konsekvens af, at hovedstadens offentlige transport er delt mellem en masse trafikselskaber.

  • 0
  • 0

Det må være ærgeligt at få en kontrolafgift på en gratisbillet, men da der tydeligt er gjort opmærksomt på gyldigheden falder det vel snarere tilbage på DSB som en dårlig serviceoplevelse og negativ omtale.

At en betalt billet ikke gælder i al offetlig transport er derimod uhørt. Det er ikke almen viden at der skelnes mellem tog/metro, når man har en jernbanebillet.

  • 0
  • 0