Billeder ryster professor: IC4-togene forfalder på italiensk fabrik

Professor Karl Brian Nielsen, leder af Institut for Produktion ved Aalborg Universitet, er rystet over IC4-togenes tilstand på Ansaldobredas fabrik i italienske Pistoia.

Selv om togene langt fra er færdigmonterede, giver de allerede indtryk af fremskredent forfald, fastslår han.

»Jeg troede bare, at der var tale om dårlig projektstyring fra DSB's side, men det burde slet ikke være muligt at få håndværkere til at lave sådan noget klamp. Ingen fabrik med respekt for sig selv ville kunne levere arbejde af så ringe kvalitet,« fastslår Karl Brian Nielsen.

»Det er lidt rystende, at fabrikkens kvalitetssikring svigter, men også at DSB som bygherre ikke har haft mere styr på den udviklingsproces, som de har kastet sig ud i,« siger Karl Brian Nielsen om det italienske produktionsarbejde, som DSB har fulgt med en organisation til over 100 millioner kroner.

Nej, et nyproduceret tog skal ikke se sådan ud

Billederne af danskernes kommende intercitytog stammer fra Danmarks Radios magasin Penge. Som det eneste medie fik en fotograf fra magasinet lov til at besøge Ansaldobredas fabrik i Toscanas hovedstad. I overværelse af repræsentanter for DSB og Ansaldobreda måtte han filme togene, både ude- og indefra, men måtte ikke interviewe ansatte hos Ansaldobreda eller andre, der ville kunne bidrage med en forklaring på, hvad kameraet afslørede.

Danmarks Radio har ladet Ingeniøren vise alle DRs billeder til Karl Brian Nielsen, så han kan besvare spørgsmålet: Skal et nyproduceret tog se sådan ud?

»Nej, det skal det ikke. Tværtimod er det chokerende, at der er så mange gennembrud af lak og rustbeskyttelse, og at metallet også er begyndt at erodere. Det, jeg kan se på de udvalgte billeder, er et fremskredent forfald. Jeg er dybt bekymret for, hvordan tog, som allerede nu befinder sig i den tilstand, vil klare sig i Danmark, hvor det bliver udsat for et væsentligt barskere klima end i Italien med store fugt- og temperaturudsving,« siger Karl Brian Nielsen.

Det bliver både langvarigt og dyrt at reparere togene

Hverken Ansaldobreda eller DSB vil oplyse, hvor længe der er gået, siden IC4-togene i Pistoia forlod produktionshallen. Men et kvalificeret gæt siger imellem to og fire år. For produktionseksperten indikerer dét klart, at der er kvalitetsproblemer med rustbeskyttelse, maling, materiale og/eller produktionsprocesserne. Ellers ville så relativt få år ikke give det resultat.

»Nogle af de rustangreb, vi ser her, ville man i bilindustrien først acceptere efter seks-syv år - lakskader efter et år og gennemtæring efter syv. Og forventeligt skulle et togsæt rent korrosionsmæssigt være bedre forebygget end en bil. Endnu ser vi ingen gennemtæring, men den ser ud til at være på vej,« konstaterer Karl Brian Nielsen.

»Det er klart, at en togfabrik skal kunne overfladebehandle professionelt og leve op til normerne for korrosionsbeskyttelse. Men her ser normerne ikke ud til at være overholdt.«

»Muligvis står togene til at redde, men det bliver både dyrt og langvarigt at rehabilitere dem. Det vil i hvert fald tage mellem et halvt og halvandet år,« vurderer Karl Brian Nielsen:

»Men problemet er værre, hvis der er designfejl, og produktet dermed er for dårligt. På grundlag af hvad jeg har set, er jeg usikker på, om den grundlæggende funktionalitet er i orden,« siger Karl Brian Nielsen.

»Hvis min vaskemaskine så sådan ud, ville jeg skifte den ud

Karl Brian Nielsen finder det tankevækkende, både at fabrikken fortsætter med at lægge masser af tid og ressourcer i montagen på et tog, som tydeligvis længe har haft store kvalitetsproblemer, og at DSB ikke fik stoppet projektet.

»Hvis min vaskemaskine så sådan ud, ville jeg skifte den ud,« siger Karl Brian Nielsen om togene, der venter på at blive leveret til DSB.

Produktionsprofessorens anbefaling er klar:

»DSB burde tage sig sammen og komme ud af sine kontrakter med Ansaldobreda.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har flere gange før påpeget, at ministerens havde ansvaret for at DSBs bestyrelse var kompetent og udførte sit arbejde professionelt. Den opgave har hun ikke magtet, og dette må være dråben: Vi må have en minister, der magter sin opgave.

Så farvel til den ministerpost, Carina Christensen (K).

MVH Jan

  • 0
  • 0

Hahaha, nej ikke lige i det øjeblik.. billedet må være taget førend han blev præsenteret for disse billeder.. For han er garanteret noget mere rystet nu ;)

  • 0
  • 0

Jeg har flere gange før påpeget, at ministerens havde ansvaret for at DSBs bestyrelse var kompetent og udførte sit arbejde professionelt. Den opgave har hun ikke magtet, og dette må være dråben: Vi må have en minister, der magter sin opgave.

Så farvel til den ministerpost, Carina Christensen (K).

MVH Jan

Uden ellers at ville tage CC i forsvar, hvor længe er det så lige hun har bestyret den til en hver tid siddende regerings lavprioritetsministerpost?

Og hvor længe er det lige at DSBs ledelse har sejlet?

Og hvor længe er det lige at IC4 projektet har været undervejs?

Og tror du selv på at fyring af en minister vil ændre en tøddel?

/Christian

  • 0
  • 0

Er det ikke pragtfuldt hvordan et dårligt ledet og forsinket projekt, kan bruges som løftestang for flere penge. Hurra for den danske model.

  • 0
  • 0

Hahaha, nej ikke lige i det øjeblik.. billedet må være taget førend han blev præsenteret for disse billeder.. For han er garanteret noget mere rystet nu ;)

Han ligner mere en mand, som undrer sig over hvorfor hans nye vaskemaskine ligner et dieseltog. ;-)

  • 0
  • 0

Rystende at se IC 4 - togenes forfald på fabrikken i Italien.....

Nu udtaler Karl Brian Nielsen sig om den visuelle bedømmelse af de togsæt, der henstår på togfabrikken i Italien.

Karl Brian Nielsen udtaler sig ud fra billeder om lakskader, tæringer samt mulige designmæssige svagheder.

Der har tidligere i andre indlæg været udtalt kritik af de motorer, der er installeret i togsættene. Motorerne af mærket IVECO er forældede og vil give en for dårlig brændstoføkonomi samt forurene betydeligt mere end moderne dieselmotorer.

Tillad mig : Når man opbevarer maskinudstyr som et togsæt med motorer (hvis motorerne ER monterede ?) så skal der iagttages mange forholdsregler for at undgå ødelæggelse af vitale dele. LEJER : Er togsættenes vægt aflastet således at hjullejerne IKKE hele tiden står belastede - og derved ødelægges ved punktkorrosion og mikrodeformation ? Under længerevarende henstand er lejerne udsat for ødelæggende belastninger, dersom de ikke bevæges og smørefilmen opretholdes.

Hvad med fjedersystemet, bremsecylindre, forskellige hjælpemaskiner, elastiske tætninger m.m. Alt dette lider ved henstand, hvis der ikke tages gennemgribende hensyn til at hindre skader på alt lige fra motorernes toppakninger til hjullejer.

Hele denne "togsag" udstiller på ynkeligste vis hvorledes inkompetent ledelse har fået overdraget opgaver, som bliver håndteret med et enormt spild til følge for det danske samfund. Og som sædvane -forventeligt uden konsekvenser for de involverede personer.

Men det er vi jo snart vænnet til inden for den offentlige sektor, hvor "manden bag fladskærmen" (djøf - er ?) bestemmer, hvad der er "politisk korrekt".

Og så viger al sund fornuft i alle sammenhænge.

Jeg skal love for, at "sammenhængskraften " har svære kår. For vi andre kan godt se, at Kejseren ikke har bukser på.

Jeg beklager, men jeg tror desværre ikke, at DSB "kan tage sig sammen" Der er en kultur, hvori dette begreb ikke kan erkendes. Og dersom det endelig blev erkendt, så hindrer inkompetencen, at der tages begavede tiltag..... Synd, ikke?

Motorerne har samme og måske større problemer ved henstand i flere år. Det kender militæret meget til.

  • 0
  • 0

Uden ellers at ville tage CC i forsvar, hvor længe er det så lige hun har bestyret den til en hver tid siddende regerings lavprioritetsministerpost?

Og hvor længe er det lige at DSBs ledelse har sejlet?

Og hvor længe er det lige at IC4 projektet har været undervejs?

Og tror du selv på at fyring af en minister vil ændre en tøddel?

/Christian

Hun har sidder der mere end den uge, det burde tage for en minister at fyre bestyrelsen og skifte den ud med en, der kunne arbejde professionelt. Og når hun på den måde ikke har været sit ansvar voksent, må vi have en anden minister. Så enkelt er det i min verden.

MVH Jan

  • 0
  • 0

Der var engang, tilbage i 2004, at Fausto Cutuli, administrerende direktør i Ansaldobreda udtalte i et interview, at "Danmark er det land, som har givet os den største tilfredsstillelse, eftersom samarbejdet med danskerne er yderst behageligt. Danskerne er krævende og strenge, også mere end mange andre, men de er ekstremt professionelle og dialogen er på højt niveau, så det er nemt at finde en løsning på problemerne, også de mest komplekse."

Det er vist gået ned ad bakke siden da, og man har da også skiftet adm. direktør et par gange..

Liset Italien

  • 0
  • 0

Det kan naturligvis være svært at foretage en kvalitativ vurdering på baggrund af en række videofotografier. Når det er sagt, så synes jeg, at billederne på meget fin vis dokumenterer, hvad der har trukket leveringen af togsættene i langdrag: Kabelføringen. Det ser helt galt ud. På baggrund af udtalelser fra flere kilder er det jo netop dette forhold, der i væsentlig grad har forsinket processen. Hvis disse tog i Italien nogensinde kommer til Danmark, skal de opdateres til ny standard, herunder opdatering til ny kabelføring. En proces der alene vil tage ÅR.

  • 0
  • 0

Det kunne være interessant at vide om det er Karl Brian Nielsen eller Ingeniøren der er mester for konstateringen af at metallet er begyndt at erodere.

(Hej Otto - long time no see! - j(s)b48.dk)

Nedenstående link til vores tog fik jeg den 8/3-8. Det ser ud til at virke stadigvæk, men billederne er nok fra før denne dato. Man kan zoome og dreje og gøre ved.

http://maps.live.com/default.aspx?v=2&cp=r... &dir=0&alt=-1000&scene=10547105&encType=1

  • 0
  • 0

togene på disse billeder ikke ser ud til at være pakket ind

Jeg synes nu de ser meget indpakkede, ud! (Kig ordentligt efter!)

  • 0
  • 0

Ja, det er rystende at en professor ikke kan se at erosions angrabet "på" togets undervogn ikke er "på" toget overhovet. Det ses tydeligt på billede nr. 2 efter at der er tale om en midlertidig transport anordning. Og, det der "ser ud" til at være hamret ud er ikke andet end en tyk lakering, hjørnet ser så ud til at have været opvarmet hvorefter erosionen er opstådet, og ja det er selvfølgelig ikke så godt.

For mig at se er det største problem på toget kabel og rørføring.

  • 0
  • 0

Hvor mange af de tog som står der, på billedet (Gmap) over fabriksområdet, tilhører DSB? Er der nogen som har styr på det? Der står godt nok mange tog på området. De der tomme vogne, som billederne på ing.dk gengiver, kan jeg dog ikke få øje på.

Bygger Ansaldo tog til andre lande i denne verden?

Hvordan bliver togsættene godkendt de steder, når man i dagens Danmark ikke kan godkende varen?

Mvh.

  • 0
  • 0

Rigtige gode nyheder!

Ifølge magasinet Penge, så er de forudbetalte 3 milliarder kr for IC4 togene frossen fast på en konto som AnsaldoBreda ikke har adgang til endnu, og der står de så og trækker renter. Der er ifølge magasinet gode muligheder for at DSB kan få ALLE pengene tilbage hvis de rykker kontrakten i stykker pga manglende levering inden for et år.

De forbandede spaghettilortetog er IKKE værd at spilde mere tid på, så lad os få pengene tilbage og bruge dem på electrificering og køb af nyt STANDARD materiel (for en gangs skyld).

Lad os også håbe at AnsaldoBreda går på røven når de ikke kan komme af med nogen af deres IC4 alligevel, og jeg gad godt vide hvad deres samlede produktionsomkostninger til IC4 har været indtil videre?

  • 0
  • 0

[quote]togene på disse billeder ikke ser ud til at være pakket ind

Jeg synes nu de ser meget indpakkede, ud! (Kig ordentligt efter!)[/quote]Du har ret - det er helt utroligt så vellignende stafferinger, vinduer og døre, der er malet på den der grålige plastik som togene er pakket ind ind på billederne i Ingeniøren.

[/ironi]

Bjørn

  • 0
  • 0

Ansaldobredas hjemmeside ligner noget der er løgn. Det er den standard man ville finde hos et lille dansk smedefirma, hvor mester har bedt en eller anden computerbegavet fætter om at lave en side til ham mod at få repareret knallerten...hvordan fanden kan man købe noget hos de mennesker ?

  • 0
  • 0

Sådan et sted som Ansaldobreda har de faktisk brug for en der går imod moderne ledelsformer - for den slags slendrian kan ikke rettes op ved at stryge folk med hårene eller give dem frugtordning og massage. De skulle have en rigtig gal, mavesur tysker der herser og kommanderer dagen lang og fyrer folk på stribe hvis de ikke laver deres arbejde ordentligt. Så kunne der måske rettes op på det...

  • 0
  • 0

Sådan et sted som Ansaldobreda har de faktisk brug for en der går imod moderne ledelsformer - for den slags slendrian kan ikke rettes op ved at stryge folk med hårene eller give dem frugtordning og massage. De skulle have en rigtig gal, mavesur tysker der herser og kommanderer dagen lang og fyrer folk på stribe hvis de ikke laver deres arbejde ordentligt. Så kunne der måske rettes op på det...

Adskillige offentlige danske virksomheder og ISÆR DSB, kunne virkelig trænge til en praumatisk kontrolfreak af en mavesur pølsetysker som direktør.

En sådan type ville ALDRIG have godkendt en ordre hos Ansaldo!

  • 0
  • 0

Adskillige offentlige danske virksomheder og ISÆR DSB, kunne virkelig trænge til en praumatisk kontrolfreak af en mavesur pølsetysker som direktør.

En sådan type ville ALDRIG have godkendt en ordre hos Ansaldo!

Dér er jeg sådan set helt enig; lad os få nogle flere DJØF'ere ind over IC4.

  • 0
  • 0

Hvis man tjekker togene ud via Google Earth, ser indpakningen meget markant ud. De er tydeligvis blevet ompakket på et tidspunkt - ved ikke hvor gamle Microsofts billeder er; GE's er fra 15. oktober 2006.

Endvidere har rygterne det, at der også andre steder i Pistoia skulle være henstillet IC4 togsæt. Dem har jeg dog endnu ikke spottet via GE.

  • 0
  • 0

Dér er jeg sådan set helt enig; lad os få nogle flere DJØF'ere ind over IC4.

Nej, nej, nej! Lad os få samtlige DJØF'ere (og tidl. TDC'ere på ledelsesplan) langt ud af DSB - jeg er i hvert fald ikke stødt på nogen af slagsen, som har forstået, at jernbane på den ene side løser en transportopgave og på den anden side er et fantastisk miljø med lyde, lugte og kræfter, som er vanskelligt beskrivelige med tal, men som rigtige mænd m/k fornemmer uden problmer. Førstenævnte grupper kunne evt. skubbe rundt med de viste vognkasser på en lukket bane.

PS: Det er andetsteds foreslået at Klaus Riskær kunne overtage direktørposten for DSB som straf for ham og til gavn for firmaet. Jeg vil gerne bakke op om forslaget.

  • 0
  • 0

Det har altid undret mig at man valgte Italiensk. Enhver, der har arbejdet på den globale arbejdsplads ville ikke vælge/undgå bygge & maskintekniske Italienske produkter. Kvalitetssikring, organization og leverings problemer har aldrig været deres største force. Men den Danske stats bygetekniske og indkøbs veje/logik har jo altid været uransagelige. Klavs Riskær ville helt sikker ikke købe sådan noget skrammel.

  • 0
  • 0

Hvad får jer til at tro at Claus Riskær ville være en god leder for DSB? Manden er alt for "smart" og er derfor gået på røven med det ene firma efter det andet.

Jeg så hellere at man solgte DSB inklusive alt infrastruktur til Deutche Bahn, og så fik en af deres praumatiske pølsetyskere til at overtage ansvaret istedet for en dansker. Faktisk så jeg helst at man havde solgt DSB til DB for 30 år siden!

Så ville alle skinner og signaler være i topstandard, og alle strækninger være elektricificeret...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten