Bilister i Femerntunnelen bliver overvåget hele vejen

Hvis en bilist om ni-ti år kører ned i Femerntunnelen og undervejs sagtner farten til under 40 km/h, vil det omgående blive detekteret af et kamera som en unormal hændelse, hvorefter systemet vil sende besked til personalet, så det kan undersøge sagen nærmere.

Allerede inden bilen er stoppet, eller en eventuel ulykke er sket, har kontrolcentralen mulighed for at se, hvad der er ved at ske, og kan skride til handling. Hvis bilen blot er kørt tør for benzin og kører ud i nødsporet, sender operatøren en bil ned i tunnelen med benzin.

Med andre ord vil trafikanterne i Femerntunnelen ikke blive overladt til sig selv eller tilfældighederne i ét sekund. Fra ende til anden er tunnelen kameraovervåget og proppet med detektionsinstallationer, der forsøger at spotte enhver unormal situation.

Luftkvalitetsmålere vil omgående opdage, hvis der opstår en mindre brand eller en anden unormal situation, der får forureningsniveauet til at stige, og sætte ventilationssystemet i gang. Og hvis en bilist ringer op fra en af de nødtelefoner, der er placeret hver 50. meter, ved kontrolcentralen præcis, hvor i tunnelen vedkommende befinder sig.

Detektionsinstallationerne er koblet sammen med trafikstyringssystemer, der strækker sig flere kilometer ind på dansk og tysk landjord. Det sikrer, at man opdager trafikuheld, og forebygger, at uheldet danner kø tilbage i tunnelen.

Mere intelligente systemer

Tunnelens kontrolcentral, der bliver indrettet over den danske nedkørsel til tunnelen, er tungt bemandet, og analysen af billeder fra kameraerne er ikke overladt til den menneskelige faktor alene - computere hjælper til med overvågningen.

Selv om Femern A/S' projektdirektør, Steen Lykke, i princippet ved, hvordan trafikken i tunnelen skal overvåges og styres, erkender han, at der er lang vej igen, før eksempelvis detekteringssystemerne er blevet så intelligente, at de kan leve op til hans krav.

Udviklingen på området går stærkt, og overvågningen skal være i top, for at han kan leve op til sit løfte om, at tunnelen bliver mere sikker end et tilsvarende stykke motorvej på landjorden.

»Det er almindelig kendt, at de eksisterende detekteringssystemer har en række uønskede effekter. Selv om de enkelte detektorer i dag er gode og robuste, er udfordringen, at computersystemet ikke altid forstår at analysere summen af alle de signaler, der kommer ind og dermed give et retvisende billede af betydningen af, hvad der foregår. Det er her, værdien af den menneskelige faktor - i form af operatører - kommer ind i billedet, og derfor bliver der også forsket og udviklet massivt i at opnå højere effektivitet og færre fejlalarmer,« fortæller han.

»Den udvikling foregår løbende. Og vi vil forsøge at skubbe i den rigtige retning. Simplicity er vigtig. Vi ved alle, at når der er panik, skal der ikke lægges yderligere information oveni,« siger Steen Lykke.

Erfaringer går verden rundt

Udviklingsarbejdet bygger i høj grad på andres erfaringer, bl.a. i en af Europas længste motorvejstunneler under byen, Södra länken i Stockholm:

Ved en af de små bilbrande, hvor alt ellers gik efter planen - trafikanterne reagerede, som de skulle, bilen udbrændte, og ventilationssystemet blæste røgen ud i den rigtige retning - fik folk besked på at forlade tunnelen. Der burde have stået, at det skulle ske gennem nødudgangen, for en af bilisterne troede, at det skulle ske i bilen, så han kørte ind i røgen og ud.

»I Øresundstunnelen valgte vi ikke at have højttaleranlæg. Det får vi her, for de bidrager i så lang en tunnel med, at man kan fortælle trafikanterne, præcis hvad de skal vide, så de ikke bare er henvist til skiltet information,« fortæller Steen Lykke.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Var det ikke en idé at bytte om på de to tummelrør, så det sydgående bliver øst for det nordgående. Så bliver alle nøddøre og eventuelle nød-tværforbindelser fra nødsporet og ikke fra overhalingsbanen. Eftersom der kun bliver kontrol- og hjælpestation i den ene ende, vil nødkøretøjer få brug for at vende under vejs. Så er det jo smart med en tværforbindelse til højre.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten