I tre måneder har borgerne i Frederikssund Kommune kunnet vælge et alternativ til den gamle og gratis Kronprins Frederiks Bro over Roskilde Fjord.
Men siden åbningen af Kronprinsesse Marys Bro den 30. september har det daglige gennemsnit for den samlede trafik ligget stabilt på omkring 2.500 bilister i døgnet.
Hver gang syv biler kører over den gamle bro, kører kun én over den nye.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Jo, det er vistnok omkring et par km længere (fra Farum til Munkholmbroen) men efter nu 30 passager vil jeg hævde, at det føles meget kortere og behageligere, end at skulle gennem diverse rundkørsler og lyskryds i Frederikssund. Min teori er, at alle dem, der har råbt og skreget om en bro mere, ikke selv har haft planer om at benytte den, men har forventet at "alle de andre" ville bruge den, så de selv kunne få bedre plads på den gamle. Men hvis det kun er mig og nogle få andre, der har valgt den nye, så batter det jo ikke meget...
Artiklen mangler link til de trm rapporter der med et trafiktal på 18.600 dannede grundlag for at Staten endte med at binde 650 milioner i denne bro.
Det er vel heller ikke meningen, at den i al fremtid skal forbinde Ingen Steder med Lars Tyndskids Mark.
Den gang jeg pendlede dagligt mellem Skibby og Nærum, var tidsproblemet med den gamle bro størst så snart da var season for bådstrafik. Det blev altid megakø, så snart broen åbnedes med jævne mellemrum for sejlage. I denne situation ville den nye bro helt klart være en fordel. Men, det er længe siden jeg pendlede. Kan ikke bedømme den daglige trafiksituation nu.
Der tales kun om at man har en god finansiering og om den hænger sammen. Man burde i stedet bekymre sig om hvorvidt broen hjælper folk og får Danmark til at hænge bedre sammen. Den ensidige fokus på økonomiske beretninger er med til at gøre Danmark fattigere.
Ja, men nu er den tunge trafik væk, og toppen er taget af den øvrige trafik. Og så er der måske i virkligheden en meget stor del af trafikken der har ærinde i Frederikssund. Forbindelsen mellem den nye bro og Jægerspris, virker temmelig kringlet, tilsvarende føre vejen fra Hillerød/Farum direkte ind til den gamle bro. Det virker som om man har sat sig mellem to stole, der er jo ingen der køre den vej fra København til Holbæk.Det kommer vel an på de trafikale forhold. Der var jo eftersigende så meget trafik på den gamle bro, at en ny var nødvendig.
helt uenig. Måløv - Kulhuse var markant nemmere og noget hurtigere. Dog 2km længere (42,7 mod 40,5 km). Kræver at man ikke bare følger kystvejen på Jægerspris siden, men kører over Landerslev. ..men skiltningen kunne være bedre (skilte mod Jægerspris den ene vej - og mod København den anden)Den nye bro føles markant længere til Jægerspris fra Herlev
Skulle for nylig fra Lynge til Skibby midt i eftermiddags myldretiden. Her var fordelen ved den nye bro til gengæld meget stor!
Det kommer vel an på de trafikale forhold. Der var jo eftersigende så meget trafik på den gamle bro, at en ny var nødvendig.
Den maksimale forskel er 10 minutter jvfr. Google, men for mange relationer er forskellen meget mindre.
Auktion på eBay, køber betaler fragt.
Ellers er der er vel et par løsninger, den mest kyniske (1) værende at hæve prisen for lastbiler indtil det kompensere for de manglende biler. (2) indføre betaling på den anden bro og endeligt (3) at fjerne betaling og tage det over skat.
Men hvis forskellen virkelig er 15 minutter tid sparet, så kommer folk højst sandsynligt til at bruge broen. Der er massere af betalingsveje ude i verden hvor der eksistere gratis alternativer, men folk betaler gerne lidt for ekstra komfort og sparet tid, det er bare om at vende sig til det.
Ideelt for resten af Danmark vil dog være hvis det ikke lykkedes, og de ender med at gøre den gratis, for hvis det lykkedes at gøre det rentabelt med brugerbetaling, så er der snart kort vej til betalingsvejene.
Om de skal rive den gamle bro ned.
Hvad vil de tage stilling til hvis ikke der passerer 8000 biler i døgnet om fire-fem år? Om det kan svare sig at rive broen ned igen??