Bilister i Barcelona deler information om ledig parkering

30 procent af trafikken i Europas byer kan tilskrives mere eller mindre frustrerede bilister, der cirkulerer rundt i gaderne i deres søgen efter en ledig parkeringsplads.

Jagten på parkeringspladser er en kilde til både frustration og luftforurening, og derfor arbejdes der på flere fronter for at udvikle smarte, intelligente parkeringssystemer, der kan gøre det lettere at finde en ledig parkeringsplads.

Læs også: Ny teknologi skal forkorte jagten på en parkeringsplads

Ét af buddene på en mulig løsning er et system udviklet af blandt andre bilproducenten Seat, som pt. testes i Barcelonas gader, og som blev præsenteret på sidste uges Smart City Expo i samme by. Her kombineres data fra både parkeringspladser og biler med andre informationer fra det offentlige rum.

Data krydsrefereres i central datahub

Den bærende idé bag løsningen er, at billister skal dele parkeringsinformationer med hinanden via appen og en central datahub, iCity.

En af hovedingredienserne er en Seat Ateca, der er udstyret med sensorer på begge sider af bilen fortil og bagtil. Når bilen kører rundt med maksimalt 50 km/timen, registrerer sensorerne, hvis bilen passerer et frit rum i siden af vejen, som er over 4,5 meter langt.

Det kunne jo indikere en ledig parkeringsplads, men for at være sikker på, at sensorerne ikke bare har registreret en fodgængerovergang, en sidegade eller en indkørsel, sendes sensorernes data ind til datahubben iCity – en softwareplatform, som takket være et indbygget API (Application Programmering Interface) kan opsamle og registrere data fra et væld af datakilder som offentlige statistikker og sensorer rundt omkring i byen, eksempelvis om antal fodgængere, luftforurenings- og støjniveauer og vejrdata.

Intelligente parkometre

I iCity krydsrefereres sensordataene med et kort over byen, så man er helt sikker på, at der rent faktisk er tale om en parkeringsplads. Samtidig opsamles der også data fra et andet smart parkeringssystem, WorldSensing FastPrk, hvor stationære sensorer anbragt på de enkelte parkeringsbåse tilsvarende angiver, om en bås er ledig eller ej.

Fra iCity videredistribueres informationen om der ledige parkeringsplads ud til de bilister i området via appen ParkFinder eller telefon-bil-interfacet MirrorLink. Hvis der er flere ledige parkeringspladser på samme lokation, angives placeringen med en grøn cirkel, som indikerer gode muligheder for parkering. Er der kun én ledig bås, og er der gået mere end to minutter siden sidste opdatering fra dén lokation, markeres det med en orange cirkel.

Systemet er stadig ved at blive testet på et begrænset antal biler, men ifølge Seat kunne man forestille sig, at iCity-platformen i fremtiden også bliver fodret med realtidsdata fra parkometrene rundt omkring i byen, så iCity også kunne inddrage parametre såsom antal ledige parkeringpladser på dén og dén lokalitet og for hvor længe der er blevet betalt for den enkelte bås.

Tysk radar skanner Berlins parkeringspladser

Det er ikke kun i Barcelona, at man tester morgendagens smarte parkeringsløsninger.

I Berlin har man gennem en periode afprøvet et andet system udviklet af Siemens. Her er der tale om et radarbaseret system, hvor hver radar skanner op til otte parkeringsbåse med en præcision ned til 30 x 30 centimeter. Via en app kan bilisterne i området så holde sig orienteret om, hvor der er ledige parkeringspladser.

Ingeniøren er inviteret til World City Expo af Siemens, som har afholdt udgifter til fly og hotel.

Link til videodemo af ParkFinder-appen:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

30 procent af trafikken i Europas byer kan tilskrives mere eller mindre frustrerede bilister, der cirkulerer rundt i gaderne i deres søgen efter en ledig parkeringsplads.

Jeg hører tit denne påstand. Kender nogen til undersøgelser der kan dokumentere dette? Kender journalisten?

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten