De kommende tre år vil sætte bilindustrien på den hårdeste prøve nogensinde. Både selve bilmærkerne, men også deres underleverandører, skal omstille sig dramatisk.
Årsagen er en dobbelt kombination af pengemangel og finansiel uro på den ene side og et stort teknologisk efterslæb på produkter og produktionsteknologi på den anden side. Bilmarkedet ret forude bliver præget af hyper-konkurrence, og fremtiden vil kun tilhøre de producenter, der kan levere en helt ny vare.
Sådan lyder situationsbeskrivelsen i de mange markedsanalyser, der i øjeblikket popper frem om bilbrancen, her hentet fra en analyse af bilindustrien skrevet af konsulentvirksomheden PRTM. PRTM rådgiver inden for innovation og produktion i blandt andet bilindustrien og er global med afdelinger i England, Frankrig, Indien, Japan, Kina, Skotland, Tyskland og USA.
»Virksomhederne vil skifte væk fra deres hardware-orienterede forretningsmodel og over til en model, der i stigende grad bygger på software og services. Energimangel vil tvinge virksomhederne til at foretage højrisikable investeringer i en hel række forskellige motorteknologier og produktionsmodeller og langt højere grad af samarbejde med andre end tidligere,« skriver PRTM i deres analyse.
Nede på modelniveau vil det konkrete skifte ifølge PRTM være til globalt udviklede og tilpassede bilmodeller, produceret i Kina og til salg i butikkerne til ca. halv pris af de nuværende modeller.
Så barsk ser konkurrencesituationen ud for industrien, vel at mærke samtidig med at den finder ud af, hvordan den skal betale regningerne efter næste månedsskifte.
Segmentering, organisering, lean, loyalitet og innovation
PRTM peger på fem indsatsområder for bilproducenterne:
Segmentering. Når alle bilproducenters fremstillingskvalitet bliver lige god, vil konkurrencen stå om stil, funktionalitet, slidstyrke og kundernes oplevelse af bilen. Niche-segmenter og stor genanvendelse af komponenter bliver nøglen.
Loyale kunder. De bilproducenter, som vil vinde, skal arbejde tæt sammen med forhandlerleddet om at kende kunders værdier og ønsker, og bruge det til at skabe loyalitet.
Hurtig og lean. Outsourcet fremstilling af de rigtige komponenter og stor synkronisering i produktionen vil give finansielle fordele. Produktiviteten i den dygtigste del af bilindustrien vokser med 20-25 pct. i de næste tre år.
Organisatorisk omstrukturering, besparelser. Hård konkurrence i USA bliver en hoveddrivkraft og nye ejerforhold og kritiske investorer vil sætte ekstra pres på denne trend.
Nye innovative forretningsmodeller. Partnerskaber mellem tidligere konkurrenter og helt nye spillere i branchen vil skabe helt nye forretningsmodeller, for eksempel i forhandlerleddet.
På randen af bankerot
Går vi til nutiden, er det ellers allerede dramatik nok. Især General Motors (GM) er i problemer. Kassebeholdningen vurderes lige nu at kunne række året ud hos GM, og muligheden af at selskabet går konkurs diskuteres aktivt i USA. Det er voldsomt farligt for økonomien. Alene et GM-kollaps vil koste i størrelsen 2,5 millioner job, vurderer organisationen Center for Automotive Research, der hører hjemme i bilstaten Michigan (hvor bilbyen Detroit ligger).
Klummeskribenten Robert J. Samuelson hos Washington Post foreskriver følgende medicinblanding for at redde de dødsyge GM-Ford-Chrysler-patienter:
Kreditorer må nedskrive deres krav på virksomhederne. Alene GM skylder 48 milliarder dollar væk, hvoraf en hel del må anses for tabt. Der er produktionskapacitet til fire millioner køretøjer pr. år i USA. En hel del af denne må lukkes ned.
Lønomkostningerne skal ned. GM's gennemsnitsomkostninger pr. medarbejder er 71 dollar. Toyotas er 47. Den afgørende forskel er nogle meget gunstige pensionsordninger hos GM og GMs to kolleger Ford og Chrysler.
Nye modeller, som bruger mindre energi.
Lige nu spekuleres der i, om GM og kolleger får tildelt statshjælp efter thanksgiving-ferien i disse dage.
Underleverandører under pres
Selv om det står værst til i USA, er også den europæiske bilindustri hårdt ramt. For eksempel har GM-ejede Opel sendt folk hjem og beder nu om tysk statsstøtte. Konsulentfirmaet PRTM vurderer dog, at den tyske industri er lidt bedre stillet end de øvrige europæiske bilfabrikanter.
Sluttelig er det mindre synligt, men ikke mindre vigtigt, at hele den store skov af underleverandører til bilindustrien også er i vanskeligheder.
Værst står det til for støjisoleringsproducenten Stankiewicz, som er på randen af konkurs. Men op mod 100 underleverandører er lige nu i gang med at skære produktionen ned og sende medarbejdere på orlov. Heriblandt lygtevirksomheden Hella, plastproducenten Rehau, kabelproducenten Leoni og indtræk- og beklædningsproducenterne International Automobile Components Group og AKT altmärker Kunststoff-Technik GmbH.
Lygteproducenten Odelo har det lidt bedre, det samme gælder Röchling Automotive, som producenterer plastkomponenter til biler. Til gengæld må sædeleverandøren Faurecia vælge mellem at gå sammen med Lear eller blive overtaget af Johnson Controls, lyder dommen fra PRTM.
Bilproducenterne og deres underleverandører er modne til konsolidering, som det tørt lyder fra konsultentfirmaet PRTM.
Dokumentation
PRTMs analyse af bilindustrien
Center for Automotive Research: Konsekvenser af sammenbrud af den amerikanske bilindustri
Center for Automotive Research
“How to Bail Out GM” Robert J. Samuelson i Washington Post
