Bilfirmaer vil lave ny månebil

Under Apollo 15 i 1971 havde astronauterne deres første rover med. Illustration: NASA/Dave Scott

General Motors og Lockheed Martin har slået pjalterne sammen og meldt ud, at de vil udvikle en ny månebil til de astronauter, NASA planlægger at sende til månen i 2024.

Det skriver CNN.

NASA har endnu ikke offentliggjort et officielt udbud og har heller ikke oplyst, hvad en moderne månebil skal kunne. Det sker formentlig senere i år, og de to virksomheder er klar til at tage kampen op, hvis der på det tidspunkt skulle have meldt sig andre konkurrenter.

Selvkørende og med bedre batteri

På månen står der i forvejen tre eksemplarer af de gamle månebiler, som blev brugt under månelandingerne i 70´erne.

De blev også udviklet af General Motors, der dengang samarbejdede med Boeing om projektet. Teknologien er imidlertid på et væsentligt højere niveau i dag end for 50 år siden, og det vil den nye månebil kunne drage nytte af.

Først og fremmest er der i dag bedre batterier til rådighed, så rækkevidden på bilen bliver formentlig en del længere end de ca. otte kilometer, den gamle månebil kunne tilbagelægge. Præcist hvor stor en rækkevidde den nye månebil får, er dog endnu uklart.

Batterierne kommer sandsynligvis til at kunne oplades med solenergi, og vil i så fald skulle kunne holde strømmen i de to uger, en nat på månen varer.

Den nye månebil kommer desuden til at være selvkørende, så den kan fragte astronauter og last rundt og efterfølgende køre videre til en anden lokation. De to partnere har dog endnu ikke besluttet, om bilen skal være fuldstændig selvkørende, eller om den skal have en form for rat.

Et ekstremt miljø

Det er ikke ufarligt at bevæge sig rundt på månen, og månebilen skal derfor også kunne tackle visse sikkerhedsmæssige udfordringer.

»Du kommer til at vente længe, hvis du skal bruge en ambulance på månen,« siger Kirk Shireman, vicepræsident for Lockheed Martin´s rumforsknings kampagne.

På grund af den lave tyngdekraft kan selv små bump sende bilen langt op i luften. Derfor kommer bilen sandsynligvis til at køre noget langsommere end biler normalt gør på Jorden.

En anden udfordring er de ekstreme temperaturskift på månen. Om natten kan temperaturen krybe ned til omkring -160º C, mens den om dagen kan overstige 100º C, og da månen ikke har en atmosfære sker skiftet øjeblikkeligt, så snart solens stråler rammer overfladen.

»Det er koldt kl. 8.00 og varmt kl. 8.01,« siger Kirk Shireman

Uanset hvordan bilen ender med at blive designet, skal den altså kunne klare dette ekstreme miljø.