Bilernes voldsomme NOx-udslip slår 50 danskere ihjel hvert år

Hvert år dør 50 danskere for tidligt, alene fordi de har indåndet sundhedsskadelig kvælstofdioxid, NO2. Det viser en spritny rapport fra Det Europæiske Miljøagentur, som sætter antal på dødsfaldene, mens debatten om dieselbilernes voldsomme NOx-udslip er på sit højeste oven på VW-skandalen.

Der findes ingen forurening, hvor sundhedsskaderne er så godt dokumenteret som luftforurening. Det sætter rapporten fra miljøagenturet en tyk streg under, når den konkluderer, at i alt 430.000 europæere i 2012 afgik ved døden for tidligt, fordi de indåndede skidt, møg og skadelige gasser.

Alene i Danmark dør 3.000 for tidligt hvert år som følge af luftforurening, viser rapporten. Langt den største synder er stadig partikler, hvor brændeovne er den største, indenlandske kilde til forureningen. Partikler stod for 2.900 for tidlige dødsfald i 2012 herhjemme, viser rapporten.

Læs også: Brændeovne udleder totalt set lige så mange partikler som bilerne i København

Det er ofte fremhævet, at skadevirkningerne af NO2 og partikler går hånd i hånd, og at det er vanskeligt at skelne effekterne af de to. Men det gør miljøagenturet alligevel. Dermed sætter de et nøjagtigt antal på for tidlige dødsfald som følge af NO2-forureningen - 72.000 i EU-landene til sammen.

Læs også: Den virkelige VW-skandale er europæisk: Vores veje er fyldt med stærkt forurenende dieselbiler

Vejtrafikken er, konkluderer agenturet, kilde til 40 procent af NOx-forureningen i Europa. Forureningen bliver målt over hele kontinentet, og den falder generelt, men det går langsomt, særligt for NO2. Det skyldes, at NO2 udgør en stadig større andel af NOx-udslippet, netop fordi der kommer så meget fra dieselbilerne. De er skyld i, at en stadigt større andel af NOx’en er NO2 og en stadigt mindre del er NO.

Adskillige undersøgelser har vist, at selv helt nye dieselbiler udleder syv gange mere NOx, end normerne tillader. Det skyldes ikke blot direkte svindel med testen som i VW’s tilfælde, men også at testene simpelthen ikke afspejler kørsel i virkelig trafik.

Læs også: Nye dieselbiler forurener syv gange mere end de er godkendt til

En ny test under kørsel ude på vejene skal afhjælpe den situation, men EU-landene har udskudt kravet til 2018, samtidig med at udslipsgrænsen blev hævet.

Læs også: Kompromis: EU’s dieselbiler må udlede dobbelt så meget NOx de næste fem år

Det slagsmål går miljøagenturet ikke ind i, men konstaterer, at WHO’s grænseværdi for NOx blev overskredet i hele 19 af 28 medlemslande. Det gælder også i Danmark, hvor målestationen står på H.C. Andersens Boulevard i København. Her har grænseværdien i årevis været overskredet, og nu vil Miljøstyrelsen til stor fortrydelse for Københavns Kommune flytte stationen længere væk fra vejbanen.

Læs også: Borgmester om omstridt målestation: Hvorfor vil ministeren ikke sikre os ren luft?

I alt bor ni procent af alle byboere i EU i områder, hvor grænseværdien for NO2-forurening er overskredet. 93 procent af alle målinger af overskridelser er desuden foretaget nær veje, viser rapporten.

‘Resultaterne viser, at NO2-koncentrationerne fortsat skal reduceres betragteligt i store dele af Europa (fokuseret på trafik og bymæssig bebyggelse), hvis den årlige grænseværdi skal overholdes,’ skriver Miljøagenturet.

Læs også: Dieselbilernes svineri tog livet af den københavnske miljøzone

Direktør Hans Bruyninckx fremhæver i pressemeddelelsen om rapporten, at luftforureningen også har ’betragtelig økonomisk betydning’, fordi den øger udgifterne til sundhedsvæsnet og reducerer de ramte borgeres arbejdsevne.

»Selv om der har været konstante forbedringer de seneste årtier, rammer luftforureningen stadig europæernes folkesundhed, og den sænker deres livskvalitet og forventede levealder,« fremhæver han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Igen får vi disse for tidlige dødsfald, og nu 72.000. Det ville hjælpe på forståelsen hvis de også opgjorde det i mistede leveår. Lidt balance og nogle fordele kunne være på sin plads: "Direktør Hans Bruyninckx fremhæver i pressemeddelelsen om rapporten, at luftforureningen også har ’betragtelig økonomisk betydning’, fordi den øger udgifterne til sundhedsvæsnet og reducerer de ramte borgeres arbejdsevne." Biltrafikken som der tales om har altså også fordele, da den også forbedrer arbejdsevnen. Og så nævnes det slet ikke at biler også slår direkte ihjel, og det er altså rigtigt døde mennesker. Men det betragtes åbenbart som et nødvendigt onde.

  • 8
  • 5

Biltrafikken som der tales om har altså også fordele, da den også forbedrer arbejdsevnen. Og så nævnes det slet ikke at biler også slår direkte ihjel, og det er altså rigtigt døde mennesker. Men det betragtes åbenbart som et nødvendigt onde.

Der gør det at fyre i brændeovn åbenbart endnu mere - fra artiklen "Langt den største synder er stadig partikler, hvor brændeovne er den største, indenlandske kilde til forureningen. Partikler stod for 2.900 for tidlige dødsfald i 2012 herhjemme, viser rapporten"

Der er langt op fra de 50 NOx relaterede dødsfald til hovedparten af de 2900 dødsfald fra partikler fra brændeovne.

  • 3
  • 1

Og så nævnes det slet ikke at biler også slår direkte ihjel, og det er altså rigtigt døde mennesker. Men det betragtes åbenbart som et nødvendigt onde.

Der er gode tekniske løsninger på både NOx og trafikuheld allerede nu.

Det gælder om, at regeringen og EU ikke hindrer disse løsninger i at blive udbredt, f.eks. gennem afgiftsbelæggelse eller tåbelig lovgivning.

Nu har vi så en EU regel om trykmålere på vinterdæk: Hvis en bil er indregistreret efter november 2014, skal dækkene være udstyret med trykmålere, både sommer og vinter.

Vinterdæk med trykmålere er meget dyre, op til 6-8000 kr for alle hjul, men da trykmålerne anses for en sikkerhedsforanstaltning ligesom en airbag eller sikkerhedssele, må man ikke køre på vinterdæk uden trykmålere på nye biler eller koble trykmålerne ud. Man risikerer en bøde.

Der har dækforhandlere i Danmark så observeret, at folk bare kører på sommerdæk i stedet, for det får man ikke en bøde for.

Det er et eksempel på lovgivning, der direkte påvirker trafiksikkerheden negativt.

  • 11
  • 0

Vinterdæk med trykmålere er meget dyre, op til 6-8000 kr for alle hjul, men...

- ikke nok med dét: Det er åbenbart også meget dyrere at punktere!:

For ejere af nyere biler kan det bogstaveligt talt blive dyrt at være flad. Det skyldes, at mange nye biler er udstyret med dæktryksmålere, som del af den dæktryksovervågning, der har været et krav til alle biler solgt efter 1. november 2014. Har bilen eksempelvis de avancerede dæktryksfølere, der sidder i hvert hjul, kan regningen for en punktering lyde på ikke mindre end 4.150 kroner...

Kilde:

http://www.fdm.dk/nyheder/dyrt-punktere-ny...

  • 0
  • 0

Atter engang må man stille sig det spørgsmål - Hvor stammer data fra?? Og er de pålidelige?

Tag f.eks. side 44 i rapporten:

Table 9.2 Premature deaths attributable to PM2.5, O3 and NO2 exposure in 2012 in 40 European countries and the EU‑28 Country PM2.5 O3 NO2 Denmark 2900 110 50

I Danmark skulle der således i 2015 have været ca. 3.000 dødsfald blandt præmature. Præmature er børn født før tiden - altså før 40. fosteruge. Ifølge statistikbanken var der i 2012 102 drengebørn under 1 år som døde og 95 pigebørn. Næppe alle disse 197 max 1 årige ar præmature. Udvider man til at medinddrage alle børn under 5 år (stadig uden at vide om de er præmature eller ej) er der så ekstra 17 drengebørn og 20 pigebøn som er døde. Så der er altså stadig ganske langt op til de 3.000 præmature børn i rapporten.

Alt andet lige har vi Danmark nok noget af den bedste statistik over dødsårsager - om end vores dødsårsagsregister er meget ufuldendt.

Så rapporten er endnu et eksempel på useriøs publikation.

Bemærk - jeg sige ikke at det er forkert at man kan dø af luftforurening - men ingen ved i dag hvad som skader mest og hvor meget de enkelte partikler reelt betyder.

  • 7
  • 11

Gud ja... det er da helt skæve tal, som er i rapporten - jævnfør vores egne tal! De har vist ikke fakta-checket før udskrivning. :-) Hvor i alverden har de fået de tal fra? Abort-statistikken passer heller ikke til nogle af de tal, jævnfør data...

  • 5
  • 0

Præmature er børn født før tiden - altså før 40. fosteruge.

Jeg tror du har brugt en dårlig ordbog der. "Premature death" er dødsfald før en foreventet levealder. Hvis man fx har en forventet levealder på 75 men dør som 65-årig så er man død "premature". begrebet bruges generelt om ting som kunne forhindres/forebygges. Her er en definition: http://www.countyhealthrankings.org/our-ap...

Derudover er det selvfølgelig godt generelt at være kritisk overfor data.

vh. Jannik

  • 5
  • 0

Hej Jannik Du har helt ret og jeg uret. Det var nu ikke en dårlig ordbog, men mere irritationen over endnu en rapport hvor baggrundmaterialet er baseret på et meget usikkert grundlag.

I Danmark er dødsattester ikke særlig pålidelige hvad angår den eksakte dødsårsag. Det er næppe bedre i andre EU lande. Vores viden om hvordan det enkelte individ bevæger sig rundt / bor / lever er ligeledes baseret på t meget ringe datagrundlag. Så at kunne sætte et tal som f.eks. 50 for tidlig døde af NO2 i Danmark i 2012 er ikke seriøst.

Det er suverænt baseret på estimater / skøn / egne personlige præferencer / interesser.

Er hjertekarsygdomme alene et resultat af luftforurening / af kost / af arv / tobak ??? Nej - det er resultatet af det HELE. Og her kommer så alle skønnene ind. Lige fra den læge som udfærdiger dødsattesten til den forsker som skriver Phd indenfor brænderøgspartikler eller betydningen af mælkefedt etc.

  • 5
  • 1

På H.C. Andersens Boulevard, har trafikken ændret sig. Derfor flyttes målestationen, men er der klare anvisninger på hvor der skal måles? Antal meter fra kanten eller centrum af trafik, eller er det hvor tæt færdsel mellem forskellige trafikanter er? Det er for let at artiklen mistænkeliggør flytningen af en 'outlier' målestation.

  • 1
  • 0

@Jacob Lindberg Tja - en ordbog fortæller som regel sandheden, statistikken kun det som man ønsker andre skal tro.

Hele problematikken omkring disse "useriøse" rapporterskyldes at det i dag er den eneste måde at fange mediernes og politkernes opmærksomhed. Så jo mere du kan krydre din rapport med død og sygdom - jo større sandsynlighed for du hos medierne og dermed politikerne. Undersøgelser som umiddelbart fremstår seriøse og veldokumenteret men er baseret på så mange skøn, antagelser og data som ikke er særlig valide. Og målet med disse undersøgelser er at få ændret noget. Og det lykkes jo faktisk mange gange. Så politikerne ender med at beslutte noget på et grundlag som ikke er baseret på fakta men på skøn og tolkninger. Det synes jeg personligt ikke er iorden.

Begrebet "premature death" er opfundet for at producere denne form for rapporter. Læser man det link som Jannik Kappel som venligt har angivet, bør man måske hæfte sig ved følgende 2 sætninger: "Because there is no one best measure that captures all aspects of mortality, a judgment must be made based on which dimension of mortality is most useful for a particular application." & "There is debate over how “premature” death is defined..."

  • 6
  • 1

Og målet med disse undersøgelser er at få ændret noget. Og det lykkes jo faktisk mange gange. Så politikerne ender med at beslutte noget på et grundlag som ikke er baseret på fakta men på skøn og tolkninger. Det synes jeg personligt ikke er iorden.

Ja men sådan er virkeligheden.

Vi kan ikke få præcise data på hvor meget havene stiger grundet klimakatastrofen, men det betyder ikke at vi ikke skal handle. Vi kan ikke få præcise data på hvor megen skade dårlige børnehaver og skoler gør, men det betyder ikke at vores børn skal have de dårligste børnehaver...

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten