Bilen lytter til sig selv og advarer, før den går i stykker
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bilen lytter til sig selv og advarer, før den går i stykker

Det amerikansk startup OtoSense vil bruge vibrationerne i biler til at advare om problemer, før de bliver alvorlige. Teknikker går ud på at “lytte” til vibrationer og ved hjælp af avanceret software analysere resultaterne. Det skriver Technology Review.com.

Teknikken kan også gøre det mere sikkert at køre i trafikken, fordi sådan et system kan “høre” ting, som føreren af bilen måske overhører. Eksempelvis lyden af udrykningskøretøjer. Også dækstøj kan analyseres, og på den måde kan belægningens overflade afsløres og advare føreren, hvis vejen er glat eller fyldt med huller.

Læs også: Analyse: Derfor bliver selvkørende biler fremtidens slagmark for it-giganterne

De flest af os kan sagtens høre, hvis der er hul i lydpotten, eller hvis en bremseklods hænger. Men at opdage et problem, før det bliver så stort at det menneskelige øre kan opfange det, er noget helt andet.

Derfor bygge OtoSenses system på på machine learning, som bliver trænet til at identificere de små variationer i vibrationerne, hvis noget mekanik begynder at udvise tegn på træthed.

Alle kan være med i simpel proces

Men hvor machine learning tidligere har været noget, der krævede specialistviden, så ser Otosense' model ud til at kunne håndteres af de fleste.

Alle former for sensorer, for eksempel akustiske, accelerometre, pizo, tryk og laser, kan levere data til Otosense' software, kaldet Otosense Edge.

Læs også: Forskere vil sætte effekt-elektronikken på skrump

Og det behøver ikke at være en kæmpecomputer. Der skal bare være en 50 MHz CPU med 1 MB RAM til rådighed.

Softwaren skal have forbindelse med en cloud, så eksperter fra Otosense kan gennemgå data og opstille en model. Den model kan så lægges tilbage i bilen, hvorfra det kan køre lokalt og offline.

Franske forsøg

Systemet kører lige nu i test hos franske PSA Group, hvor det bliver trænet med store mængder data. Foreløbig viser resultaterne, at systemet i 95 procent af tilfældene kan foretage en korrekt diagnose af problemet ved at lytte til motor, varmesystem, hjul og lignende dele af bilen.

Læs også: Hvordan skal vi konkurrere mod en IQ på 12.000?

Ved at montere en sensor (for eksempel et accelerometer) på bilens forrude, er det også muligt at opfange lyden af sirener og i hvilken retning de kommer fra. Det kan ikke mindst være en fordel, når man sidder i sin selvkørende bil, optaget af andre ting end trafikken.

OtoSense arbejder også med chip-proudcenter Analog Devices for at udvikle simpel specialchips, hvor softwaren er embedded.

Vindmølleindustrien har gjort det i årevis

Det er ikke første gang, machine learning bliver taget i anvendelse for at afsløre fejl, inden de bliver alvorlige. Teknologien har været brugt i vindmølleindustrien i flere år.

Læs også: Hurtigere gennem security i scannere med kunstig intelligens

Vindmølleproducenter som Siemens og Vestas bruger machine learning til at analysere data fra vibrationssensorer overalt i vindmøllerne. Data bliver registreret i store datacentre, hvor de analyseres. Det kan spare enorme summer, hvis et akselleje kan vedligeholdes eller skiftes i god tid før en lille fejl udvikler sig til en stor.

Også når det gælder optimering af produktionen bruges machine learning, og Siemens har siden 2014 samarbejdet med forskere fra Berlins Universitet i projektet “Autonomous Learning in Complex Environment”.

Også det amerikanske firma Augury, arbejder med fejlsøgning via vibrationer. Men i modsætning til Otosense, så bruger Augury en egenudviklet sensor.

Hvad er det for nogle problemer de vil løse? Det må være forvarsel til problemer som ikke registreres ved de normale serviceeftersyn, for vi vil ikke have flere fejl-fejlmeldinger, når eksperterne fra Otosense fejler i deres anaylse af data fra Cloud.

Vibrationsanalyse på vindemøllegear er relevant, de fungere i lange perioder ubemandet, og repartionerner er kostbare. Biler har store variationer i vibrationer, vejunderlag, kørehastighed, dækmønster, nedbør, musikanlæg, motorlyd. Vibrationsanalyse af biler er beydeligt mere kompliceret end for vindmøller.

  • 4
  • 1

det også muligt at opfange lyden af sirener og i hvilken retning de kommer fra. Det kan ikke mindst være en fordel, når man sidder i sin selvkørende bil, optaget af andre ting end trafikken.

Hvis jeg sidder i en selvkørende bil håber jeg da at den selv kan reagerer på et udrykningskøretøj der nærmere sig med høj hastighed

  • 2
  • 0