Bilen bliver herre over nettet

Fremtidens bil er let og uden sundhedsskadelige udslip. Den er et it-knudepunkt og kommunikerer med hjem, arbejdsplads og andre biler via nettet - og den kan sagtens køre førerløst.

På Copenhagen Motor Show 2004 kan bilbranchens fremmeste eksemplarer beskues og superbilernes brølen høres i endnu tre dage. Men skønt publikum træder ind i den nære fremtid ved mødet med konceptbiler af kulfiber, tonet specialglas og aluminiumslegeringer i futuristisk design, er det bare en flig af den udvikling, der venter tre til ti år ude i fremtiden, båret frem af behovet for energi, sikkerhed og underholdning.

På en minikonference, arrangeret af ALD Automative, gav Volvos miljøchef Anders Wahlén, og Preben Mejer, udviklingsdirektør i TDC og leder af Innovation Lab i Århus, et lidt længere kig ind i bilens fremtid.

Allerede i dag har en Peugeot 607 mere elektronik end et 1.-generations Airbus-fly. Hvert år vokser mængden af nye egenskaber i biler med gennemsnitligt syv pct. Fra i dag at udgøre 30 pct. af bilens produktionsomkostninger er elektronik på vej til at udgøre 50 pct.

70 pct. biler på nettet i 2007

Og skønt forbrugerne i Danmark og resten af Europa tøver med at betale prisen for elektronik i bilen, fordi 50 pct. af alle bilture i Europa er under fem kilometer lange, så vil halvdelen af alle nye solgte biler om bare tre år have indbygget telematik, eksempelvis navigation. Tre år senere gælder det trefjerdedele. Bilen ændrer sig fra at være meget lukket til at blive en slags platform, som andre tjenester kan kobles på.

At udviklingen netop nu racer af sted, illustreres af, at hvor der i dag næsten ingen europæiske biler er på nettet, vil 70 pct. af alle europæiske biler i 2007 kunne kommunikere via nettet.

Allerede i dag havner 97 pct. af alle verdens chip i andre ting end pc'er, anslår Preben Mejer. Bilbranchen er storkunde. Han er overbevist om, at bilen og mobilen overtager pc'ens rolle som konge over infrastrukturen. Allerede i år kommer hele det intelligente trafiksystem i gang, og om bare få år rummer fremtidens bil dobbelt så meget teknologi som den eksisterende:

»Det er den trådløse teknologi, der får it til at trænge ind overalt. Trådløse advarsler, talende dæk, automatiseret parkering. Og hvis du en dag kommer for sent ud i garagen, er bilen kørt...«

Også skærmteknologien er i forrygende udvikling: Bi-lens skærme bliver organiske display - meget tilpasbare, nærmest en slags bøjelig fladskærm, fordi de er så lysstærke i sig selv, at de ikke kræver bagvedliggende lyskilder.

Og lydsiden: Skønt Danmark er et lille sprogområde, vil tale fylde stadig mere i vores kommunikation, med bilen og i bilen med hjemmet og arbejdet.

Alligevel advarer Preben Mejer:

»Fabrikanterne skal passe på, at bilerne ikke bliver så højteknologiske, at de bliver umulige at betjene.«

Under alle omstændigheder vil teknologiens levetid være kortere end bilens. Derfor bliver fremtidens bil formentlig så slank og robust som muligt. Men det bliver muligt at vælge. I 2010 bliver 21 pct. af alle biler bygget efter ordre.

Vognparken eksploderer

For Anders Wahlén er det, der skubber på bilens udvikling, manglen på olie og truslen mod miljøet, når verdens vognpark vokser vildt. Han tror, at bilernes sundhedsskadelige udslip er et problem, som producenterne er tvunget til hurtigt at løse, i og med at bilerne på jorden bliver mangfoldiggjort. CO2-udslippet bliver mindre, og alternative brændsler udviklet.

»Vores strategi er lettere vogne, lavere kørsels- og vindmodstand, mere effektive motorer og alternative brændsler. På kort sigt fokuserer vi på bi-fuel (benzin og metan, red.), det har allerede kostet Volvo næsten 100 mio. kr. På længere sigt brændsler som metan og diesel. På langt sigt forventer vi et gennembrud på brændselsceller om 10-15 år. Men det vigtige er infrastrukturen. De alternative brændsler skal kunne fås på benzintanke, men til eksempelvis CNG, compressed natural gas, er der overhovedet ingen tankstationer i Danmark.«

Hverken den opfordring eller EU's erklærede strategi om, at seks pct. af Europas bilpark i 2010 skal være biodreven, fik imidlertid konferencens eneste politiker, den radikale trafikordfører, Martin Lidegaard, til at komme branchen i møde. Det må være benzinselskabernes opgave at sørge for infrastrukturen, mente han, for staten har ikke råd. Læs mere på:

www.motorshow.dk