Better Place-underskud fordoblet til 70 millioner kroner

Millionerne fosser ud af kassen i elbil-firmaet Better Places danske afdeling, men det giver absolut ikke anledning til panik.

Tabet på selve driften endte sidste år på 70 millioner kroner. Det er mere end en fordobling i forhold til de 29 millioner kroner i 2009, viser regnskabet, som netop er offentliggjort.

På bundlinjen ser det med et tab på 53 millioner kroner ikke helt så slemt ud. Det skyldes udelukkende, at Better Place indtægtsfører en del af tabet, som virksomheden regner med at kunne trække fra i skat i de gode tider.

De indtræffer dog ikke i år. Den væsentligste årsag til det store tab er, at der fortsat ikke er elbiler, hvis batteri kan skiftes på Better Places skiftestationer.

Bilerne kommer i skikkelse af Renaults Fluence først i slutningen af i år. Indtil det sker, er der ikke en krone i indtægter i virksomhedens danske afdeling.

Pengene stammer derfor udelukkende fra ejerne, det internationale Better Place-selskab med it-milliardæren Shai Agassi i spidsen og Dong Energy. De har givet tilsagn om at spytte tilsammen 398 millioner kroner i kassen.

En million pr. ansat

Sidste år blev det til 149 millioner kroner, og i 2009 lagde Dong og Better Place-koncernen 99 millioner kroner herhjemme.

Det er rigeligt til at belønne medarbejderne rundhåndet for deres indsats. Sidste år fordoblede Better Place antallet af ansatte til 50. Set over hele året var der gennemsnitligt 37 medarbejdere. De fik i alt 40,2 millioner kroner.

Dertil kommer betalingen til direktionen, hvor Morten Leth sidste år erstattede Jens Moberg, der nu er hos Alectia. Den udgjorde 8,2 millioner kroner, som inkluderer værdien af deres aktier i selskabet og Jens Mobergs gyldne håndtryk.

Der var ved årets udgang fortsat 108 millioner kroner på bankbogen til at drive Better Place videre herhjemme.

Better Place har dog tidligere udtalt, at de 398 millioner kroner ikke er tilstrækkeligt til at dække hele den danske investering. Den omfatter blandt andet Europas første batteriskiftestation, som skal være klar til åbning denne sommer.

Regnskabet nævner ikke, hvordan det går med at finde en partner til at hjælpe med at løfte investeringen.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

DONG er dig og mig.. Og endnu engang er det bevist, at lige så snart der er offentlige penge i et foretagende så suger man hæmningsløst af kassen i form af luft projekter, store lønninger, gyldne håndtryk og langsomt siver den varme luft ud af ballonen og hele projektet ender som alle andre tidligere projekter med at være et "forsøg" der ikke er nogen besparelser i. Når man næsten kan formøble 500 millioner burde man stoppe mens legen er god, det vil aldrig blive rentabelt, om de så fik vindmøllerne gratis til at levere strømmen vil det stadig være urentabelt - jeg savner beviser på det modsatte.!

  • 0
  • 0

Better Place er dermed sikret en plads i ligaen af selskaber, der beviser at det er stærkt vanedannende at bruge løs af andre folks penge - bl.a. dine & mine penge i DONG. Hvordan ser business casen ud for Better Place? Kan man få aktindsigt i sagen?

Mvh. Svend

  • 0
  • 0
  • israeleren. Det er årsagen til at han har entreret med DONG. Du tror vel ikke at han ville drømme om at bruge sine egne penge først? Det hele er lagt an på at det er Die Dummen Dänen som skal spytte mest i kassen, og hvis det ender med at projektet ikke lykkes, så har han ganske givet fået det ordnet sådan at det ikke er hans firma som taber noget, men DONG og dets el-kunder som står med håret i postkassen. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide hvor mange af de ansatte som er israelere, fordi de millioner, som de har fået i de år som medgår før projektet skrottes, trækker han så fra de (formentlig minimale) udgifter som hans firma har haft her.
  • 0
  • 0

Mon ikke Fizfiz mener, at dette tilskud er alt for lille taget i betragtning, hvor mange folk han giver et tåleligt liv ...

..abrikos Dong og Fizfiz

Danskere er som byttedyr der ringes ind og angribes af gribbe fra toppen og hyæner fra bunden - klumpet sammen i en stor klynkende anonym masse, scared shitless af interessegrupper via presse og tv

Verdens have i "chokerende" forfald! ikke set tidligere i menneskets historie! Meget værre end antaget! Opdagelserne er chokerende! konsekvenserne meget værre, end hvad vi hver især var kommet frem til! http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/06/21...

..og Nemo bliver døv - fordi du brænder ild! http://www.sciencedaily.com/releases/2011/...

når pengene i kisten klinger, straks sjælen ud af skærsilden springer..

  • 0
  • 0

Hvordan kan det undgå at blive en god forretning at få fremstillet rå biler uden batteri til omkring 80.000kr og sælge dem for 205.000kr, godt nok med moms?

Hvordan kan det undgå at blive en god forretning at sælge hjemmeladere når køberne selv afholder omkostningen til produkt og installation?

Har vi ikke lige hørt om et andet selskab der påstår de kan tjene 2-5.000$ om året ved at gensælge management rettighederne som reguler power, når du har tegnet et abonnement med fri opladning for 3.000kr om måneden, så køber du så vidt muligt alt strømmen der. http://ing.dk/artikel/120106

  • 0
  • 0

Det kan undre mig hvor meget had, der kan udøses over en god idé. Hvis I udviste den samme skepsis overfor alle andre forretninger, så OK, men hånden på hjertet, så er det et andet had der bobler. Gør det ondt at se forbrændingsmotoren overhalet indenom, som I har arbejdet på at perfektionere et helt liv, eller hvad er der på spil ? Er I betalt af olieindustrien ?

  • 0
  • 0

Siden DONG's Dir. Anders Eldrup blev departementchef i Finansministeriet og næstformand i SAS's bestyrelse, i 1991, har Eldrup stået for et trecifret mia. beløb af offentlige investeringer, hos DONG, DSB, SAS, og hos FORSVARET, samt i skandinaviske lufthavne, næsten, alt sammen var: Dyrt, Dumt & Dårligt.

Siden Fritz Schur afløste Eldrup i SAS's bestyrelse, efter EU-bøderne for ulovlige prisaftaler med Mærsk Air, er striben af kostbare og dumme initiativer blot accelereret.

Jeg kender disse to falske "Samfundsstøtter" fra mange SAS generalforsamlinger, hvor sikkerhed ikke er på dagsordenen.

Oluf Husted www.whistleblowers.dk

  • 0
  • 0

Det handler ikke om had mod ideen om en løsning på klimaproblemer som sådan. Jeg tror bare at folk er negative over projektet skal finansieres over skattemidlerne. At vi skal sidde og betale en masse penge til en organisation vi ikke aner en kæft om, og i øvrigt ikke kan vælge fra. Desuden kan man se de ansatte får en kanon god løn, som vi betaler. Hvad er det lige vi får igen? Ud over endnu et vanvittigt privat/offentligt urealistisk projekt der kommer til at koste kassen. Brug dog vores skattemidler på at investere i forskning, så vi kan finde et reelt alternativ frem for at spilde dem på prestigeprojekter.

  • 0
  • 0

Det kan undre mig hvor meget had, der kan udøses over en god idé. Hvis I udviste den samme skepsis overfor alle andre forretninger, så OK

Fortæl det til banken - de låner ikke penge ud til "gode ideér", kun forretningsplaner med et klokkeklart og sikkert afkast

Er I betalt af olieindustrien ?

Næe, er der da mulighed for det? - er du betalt at Dong?

  • 0
  • 0

..eller hvad er der på spil ?

Mine penge

..du kender det sikkert godt - man står en stille aften med en håndbajer og hviler sjælen ved at fordybe sig i nattehimlen, får øje på en stjerne i en fjern galakse og filosoferer over at det man ser er længe sket og stjernen allerede kan være længe død og borte

..det er sådan jeg ser mine penge

  • 0
  • 0

Fortæl det til banken - de låner ikke penge ud til "gode ideér", kun forretningsplaner med et klokkeklart og sikkert afkast

Som for eksempel Stein Bagger?

  • 0
  • 0

EU burde for længe siden have lavet en standard for automatisk udskiftelige bilbatterier. Der kunne være udskrevet en design konkurrence med en attraktiv præmie mod at alle måtte producere til standarden.

EN batteriskiftestation skal aldrig ligge inde med flere batterier end der skal lejes ud i den tid det tager at lade et batteri op. * Ingen store tankbiler på vejene. * Ikke 3-4 forskellige pumper. * Ingen behov for at forlade bilen Ingen behov for at skifte batteri hvis det daglige behov kan dækkes af opladning i hjemmet og på arbejde- eller ved ladestanderen på p-pladsen hvorend man er. Ulempen er turene på over 100 km. Det er en afvejning brugeren må lave.

Jeg er spændt på om systemet bliver billigt nok til at få kunder nok- det er almindelig kapitalistisk konkurrence logik, men da Betterplace skyder penge i systemet er de nok også interesserede i at få dem hjem igen.

Ærgerligt hvis Better Place ødsler med pengene, men det er de ikke ene om i forretningsverdenen og det er stadig et kommercielt selskab, der må give de lønninger der passer dem- eller er det en flok kommunister jeg sidder og læser indlæg fra ? Hvis I er aktionærer kan I jo klage på årsmødet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten