Better Place lancerer Europas første batteriskiftestation

Better Place Danmark er godt i gang med at implementere deres plan med at få alle os danskere til at køre elbil. De har nu taget de første spadestik til tre skiftestationer rundt omkring i Danmark - ud over den, der står færdig i dag i Gladsaxe.

Planen er, at der skal stå 13 skiftestationer færdig i år, og til april 2012 skal der være i alt 20 skiftestationer over hele landet, placeret sådan at der maksimalt er 65 km mellem to skiftestationer.

»Når vi taler om biler i dag, så er olie yt. Så det har taget os tre år, men nu er vi klar til at levere elbiler til danskerne,« forsikrer Johnny Hansen, administrerende direktør i Better Place Danmark.

Læs også: Se Europas første batteriskiftestation fra Better Place i aktion

Batteriskiftestationen er placeret tæt på motorvejen og har kapacitet til 12 batterier, og det skulle ifølge Better Place række til, at
der altid vil være et batteri klart. Hvis mængden af elbiler på Better Place-abonnement i området overstiger denne kapacitet, bliver der bygget en skiftestation i nærheden. Bilens navigationsanlæg vil så lede bilisten hen til den nærmeste skiftestation, der har et batteri klart.

Det tager bare fem minutter

Det tager 'bare' fem minutter at skifte batteriet på en Renault Fluence Z.E., og den bliver dermed et reelt alternativ til brændstofbiler, mener Johnny Hansen.

»Vi ser batteriskiftestationen som den bedste måde at løse elbilens største problem - rækkevidden.«

Johnny Hansen understreger samtidig, at Better Place har flere undersøgelser, der viser, at de fleste danskere i gennemsnit kører langt under de 180 km, som Renault Fluence Z.E. er opgivet til at køre på et fuldtopladet batteri. Derfor skal skiftestationerne også ses som et supplement, når man skal køre langt, for de fleste dage vil det være tilstrækkeligt at sætte bilen til opladning natten over, når man kommer hjem fra arbejde.

Plads til flere typer af batterier

Renault lancerer i løbet af det næste år yderligere tre elektriske modeller, men det er kun den ene, den mindre hatchback Zoe Z.E., der har mulighed for at udskifte batteri ligesom Fluence Z.E. Og det er ikke det samme batteri, der sidder i de to biler, men både Renault og Better Place forsikrer, at skifteanlægget i alle Better Places skiftestationer kan håndtere begge batterier.

Og man behøver ikke være bange for servicenetværket, forklarer Renault Nordics direktør, Philippe Jombart. Der er nemlig allerede nu mekanikere uddannet til at arbejde med elbilerne, og mellem 20 og 40 Renault-forhandlere skal være klar til at sælge og servicere Renaults elbiler fra 2012.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gad vide hvorfor de har valgt at placere den i Gladsaxe? Er det noget særligt strategisk sted i forhold til folks køremønstre i forhold til hvornår man har brug for mere strøm?

De satser jo helt sikkert på folk nord for Kbh., da de måske er mere risikovillige og, at der en 'coolness-faktor' ved at køre elbil - men Gladsaxe..

Der står iøvrigt en gammel tankstation ved nørrebrogade, som er til salg. Her kunne man måske få fat på nogle 'firstmovers' :)

  • 0
  • 0

Jo; men til gengæld skal man holde sig væk fra Turbinevej i myldretiden, alternativt får man forlænget optankningstiden med mindst et kvarter ..

Og hvorfor kan man iøvrigt ikke få bilen som stationcar?

  • 0
  • 0

...den kan klare hele to forskellige bilmodeller ! /ironi slut Hvad forestiller de sig hos BetterPlace? At vi får en slags kommunistisk bilpark med kun to modeller at vælge imellem?

V8 - fordi det er dobbelt så sjovt...

  • 0
  • 0

Et kig på deres økonomi ville være dejligt

Better place har solgt utopia til vore politikere

Det her er er lige som Claus Bondams Hydrogen Tankstationer hvor mange mon tanker der

Hold da helt ferie hvor menesket elsker at blive bedraget :-)

  • 0
  • 0

Gad vide hvorfor de har valgt at placere den i Gladsaxe?

Det er da indlysende, lokale ture dækkes ind af hjemmeladeren, batteribyttestationen bruges kun på lange ture med højere hastighed, disse ture involverer det overordnede vejnet, bedste placering er altså det overordnede vejnet så tæt på knudepunkter at det aldrig bliver en omvej at køre forbi batteriskiftestationen, jeg kan ikke finde bedre placeringer end de valgte i Gladsaxe og Ølby lige før motorvejen deler sig mod syd og vest, men det er der åbenbart andre der kan.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten