Better Place får landsdækkende net af batteriskiftestationer i 2012

I begyndelsen af 2012 vil Better Place i Danmark og Israel være klar med et landsdækkende netværk af opladnings- og batteriskiftestationer.

Herefter er planen at udvide netværket til flere lande i Vesteuropa, og til den opgave har Better Place fået tilført 200 millioner dollar, svarende til cirka 1,1 milliard danske kroner.

Pengene skal blandt andet bruges til at opbygge et europæisk hovedkvarter i Paris samt videreføre eksisterende aktiviteter i det nordlige Californien, det sydlige Kina, Japan, Ontario i Canada og på Hawaii.

»Vi har nu fået de økonomiske muskler til at komme videre på det vesteuropæiske marked. Aktiviteterne i Danmark fortsætter ufortrødent, men det nye hovedkvarter i Paris skal stå i spidsen for den vesteuropæiske satsning,« siger Better Places danske pressechef, Mikkel Linnet.

De nye investorer består blandt andet af den amerikanske elektronikgigant General Electric og den schweiziske bank UBS.

Ved udgangen af året vil Better Place have fremvist sin løsning til et alternativ til benzinbilen i blandt andet Europa, Mellemøsten, USA, Australien, Kina og Japan.

1.000 danskere står i kø til en elbil

I Danmark har Better Place modtaget flere end 1.000 reservationer på elbiler, og der er indgået aftaler med 50 af landets 98 kommuner. Målet med kommuneaftalerne er at forbedre infrastrukturen i byerne og undersøge, hvilke dele af kommunernes bilflåder der har potentiale til at køre på el.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Pengene skal blandt andet bruges til at opbygge et europæisk hovedkvarter i Paris samt videreføre eksisterende aktiviteter i det nordlige Californien, det sydlige Kina, Japan, Ontario i Canada og på Hawaii"

Er der nogen der vil give et bud på hvor mange batteriestationer der kan blive til når alt det ovenstående også skal betales ?

"I begyndelsen af 2012 vil Better Place i Danmark og Israel være klar med et landsdækkende netværk af opladnings- og batteriskiftestationer"

Er der nogen der ved hvor de er i gang med at bygge? Begyndelsen af 2012 er ikke ret langt ude i fremtiden.

  • 0
  • 0

Nu er landsdækkende jo en ikke særlig veldefineret størrelse - hvis vi taler samme antal som eksisterende antal benzinstationer, får de godt nok travlt ;o)

Omvendt er en afstand mellem stationerne på maks halvdelen af rækkevidden på en bil jo i princippet "landsdækkende"

Mere detaljeret beskrivelse kunne være ønskeligt, men mon ikke pressemeddelelsen mere er til for at vi ikke HELT skal glemme Better Place end med bund i substans?

mvh Flemming

(der tror, Better Place er en "fis i en hornlygte")

  • 0
  • 0

Og der kan man så læse at de planlægger 20 stationer. Det er efter min mening langt fra nok.

Nej, og nordvestjylland er heller ikke dækket - så ingen udflugter til Thy og Mors.

  • 0
  • 0

Er der nogen der vil give et bud på hvad en batteriskiftestation koster - alt inklusive ?

Batterieskiftestationer der skal være i drift "i begyndelsen af 2012" skal da mindst have haft rejsegilde nu. Er der nogen der kender lokationer hvor man er så langt ?

  • 0
  • 0

Der blev spurgt hvor batteriskiftestationerne blev placeret, det synes jeg sådan set at kortet var et fremragende svar på, easily done eller ej...

  • 0
  • 0

Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg roligt kan glæde mig over de nye planer? For nylig bragtes en artikel her i ingeniøren, som omhandlede evt. fremtidig mangel på forskellige metaller, der indgår i såvel vindmøller som elbatterier.

  • 0
  • 0

mangel på forskellige metaller

Generelt er de 'grønne' teknologier mindre bæredygtige end olie; ex afhænger dyrkning af bio-fuels af fosfat som udtømmes som ressource inden olien.

Politikerne sælger håb, og vi køber det. Men vindenergi, bio-brændstoffer, solpaneler er alt for dyre og ressourcekrævende til at vi kan konkurrere med dem som energikilde.

  • 0
  • 0

Et bundløst hul, hvor pengene fosser ud , og der ingen indtægter er

Hvad bliver slutningen på denne Fairy Tale

  • 0
  • 0

Politikerne sælger håb, og vi køber det. Men vindenergi, bio-brændstoffer, solpaneler er alt for dyre og ressourcekrævende til at vi kan konkurrere med dem som energikilde.

Kortet med 'el-tankning' viser vel fortrinsvis større byer, hvor borgmester gerne vil have en grøn profilering. Så mon ikke kunderne til de største flåder bliver dele af den kørende administration - hjemmepleje, -plejersker, parkvæsenet og lignende.

Samt også 'det løse' i form at de frelste i storbyerne, der reelt ikke har behov for en bil, men som borgmester gerne vil købe sig profilering :)

For udkantsdanmark samt i landdistrikterne er en eller to normale biler pr. husstand en nødvendig brugsgenstand, både ifm. arbejde og transport af mennesker.

Eller som Flemming udtrykker det... "fis i en hornlygte".

  • 0
  • 0

Syntes det er påfaldende at mange har så travlt med at skyde dette projekt ned. Det kan da kun respekteres at der er nogen der forsøger at gøre en forskel, trods åbenlyse store udfordringer, istedet for at lade stå til...

Lad os få mange flere af dem der tør tage udfordringerne op!

Godt gået til Better Place for at handle, og uanset resultatet, gør de en forskel allerede.

  • 0
  • 0

Batteri skift virker kun med Renault og kun med en model det er ligesom lidt smalt

Og så læs lige Better Places regnskaber , både i Danmark og internationalt

Der står dine pensions penge

Hvis de ikke får den success der er nøvendigt så har vi et nyt Enron

  • 0
  • 0

Generelt er de 'grønne' teknologier mindre bæredygtige end olie; ex afhænger dyrkning af bio-fuels af fosfat som udtømmes som ressource inden olien.

Politikerne sælger håb, og vi køber det. Men vindenergi, bio-brændstoffer, solpaneler er alt for dyre og ressourcekrævende til at vi kan konkurrere med dem som energikilde

AK er det virkelig sandt? Men skidt med at vi ikke kan konkurrere. Hold da op hvor skal vi dog vende og vride og dreje alting for at konkurrere, og hvor er det en kedsommelig indfaldsvinkel! Men det giver så stadig mening at cykle og at huske at slukke lyset, spare...ja altså bortset fra at det, at nogen siger det gælder om at forbruge os ud af krisen??!!?!?

  • 0
  • 0

Syntes det er påfaldende at mange har så travlt med at skyde dette projekt ned. Det kan da kun respekteres at der er nogen der forsøger at gøre en forskel, trods åbenlyse store udfordringer, istedet for at lade stå til...

Min anke er ikke mod elbiler, tværtimod, men de sølle 20 stationer i DK, låsning til kun et eneste bilmærke synes hverken seriøst eller hensigtsmæssigt - lugter af endnu et af vores efterhånden utallige og tilfældige småbump af skatteyderprojekter.

Se hvad der påtænkes/planlægges f.eks. i Israel.. ".....Better Place, som er en virksomhed i Californien, der arbejder med udvikling af infrastrukturer til elbiler, vil den israelske regering etablere et netværk med 500.000 opladningsstationer i hele landet i 2011...." http://www.renault-ze.com/da-dk/elbil-i-hv...

  • 0
  • 0

Ved en evt. kommende politisk betinget økonomisk boykot af Israel, hvorledes vil dette projekt påvirkes?

Vil valget af denne infrastruktur binde Danmarks stillingtagen i forholdet til Israel?

  • 0
  • 0

Er der nogen der vil give et bud på hvad en batteriskiftestation koster - alt inklusive ?

Batterieskiftestationer der skal være i drift "i begyndelsen af 2012" skal da mindst have haft rejsegilde nu. Er der nogen der kender lokationer hvor man er så langt ?

  • 0
  • 0

Jeg er rystet over hvor lidt mange sætter sig ind i sagerne, før de danner sig en fuldstændig klippefast mening om hvordan alt hænger sammen. Better Place ER en kæmpe satsning, men det er en satsning i en bedre og mere bæredygtig fremtid for vores børn og dem der kommer efter dem. Vi SKAL jo for pokker væk fra olien, det er vi vel enige om ikke? Om det bliver med Better Place i føretrøjen det ved jeg ikke, men vi er da nødt til at anerkende og respektere initiativet. For hvis vi alle råber højt i kor "Det bliver ikke til noget... det bliver ikke til noget!!!" og gør det længe nok, ja så bliver det sikkert ikke til noget. Helt ærligt?!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten