Better Place bygger batteriskiftestation ved motorvejen

Snart får elbilerne for første gang mulighed for at skifte batterier på stationer langs motorvejsnettet. Vejdirektoratet har indgået aftale med firmaet Better Place om etablering af to batteriskiftestationer på rastepladserne ved Kildebjerg Syd og Kildebjerg Nord ved Odense.

Aftalen betyder, at Better Place skal anlægge batteriskiftestationer, der giver elbiler mulighed for at skifte deres batteri på de to stationer.

Better Place indviede sidste år Europas første batteriskiftestation i Herlev og åbner snart en tilsvarende batteriskiftestation i Køge.

Her ses en af Better Places elbiler på vej igennem en automatisk batteriskiftestation under et forsøgsprojekt med eltaxaer i Tokyo. (Foto: Better Place) Illustration: Better Place

Læs også: Se Better Places batteriskiftestation i funktion

Aftalen mellem Vejdirektoratet og Better Place tilsiger, at batteriskiftestationerne skal være klar til brug sidst på sommeren, og at de skal være åbne for benyttelse hele døgnet, alle årets 365 dage.

Aftalen gælder frem til 2032. Better Place er også ved at etablere batteriskiftestationer andre steder langs det overordnede vejnet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Igen et halvoffentligt projekt der er dødsdømt! Spild af kroner.

Alle andre store lande ville for længst have indført teknologien såfremt der var fremtid i den, men det er "die dumme dänen" om igen.

Skulle jeg vælge blandt mulige løsninger ville jeg helt klart vælge en hybrid- eller en brintbil.

  • 0
  • 0

Igen et halvoffentligt projekt der er dødsdømt! Spild af kroner.

Mig bekendt er det 100% privat finansieret. Og Danmark er ideelt fordi der forholdsvis let kan laves en landsdækkende infrastruktur.

..og Mads - i den virkelige verden er det ofte de små der må gå forrest

  • 0
  • 0

Alle andre store lande ville for længst have indført teknologien såfremt der var fremtid i den, men det er "die dumme dänen" om igen.

Nå - og hvorfor gik alle de store lande så ikke straks i gang med alt hvad der har vist sig at være fremtid i for 200 år siden?

Til din orientering:

Better Place er ikke et dansk projekt - men et amerikansk-israelsk projekt, startet i 2007, med hovedsæde i Californien, - som i slutningen af 2008 udvalgte Danmark som det idéelle land til udvikling af konceptet - dels p.g.a. landets lille størrelse - dels p.g.a. afgiftsfritagelsen for eltøjer.

Så hvis det viser sig at være en fejltagelse, er det altså ikke "die dänen" der er "die dumme"!

  • 0
  • 0

Ifølge Better Place var der 1.100 der havde tegnet kontrakt og betalt reserveringsgebyret per 1.Feb, og der blev solgt 50 gennem de 20 forhandlere i løbet af den første week- end, indtil da har man kun kunnet prøve bilen ad en lille fast rute ved Better Place centeret, men nu når de 20 Renault forhandlere også har prøvebiler er det landsdækkende, med 8 ugers leveringstid skal der nok komme mere interesse, når det ikke bare er biler på prøvetur vi møder, men også de stolte ejere.

http://www.lindvang.dk/nyheder.asp?sc=Rena...

Hvis vi forventer en massiv bølge af el-biler, som skal lave trængsel og sætte el-systemet under pres så bliver vi skuffet, Better Place regner med at de kan afsætte mellem 2.500 og 4.000 biler i år, og Dansk automobilhandlerforening regner med at det samlede salg af alle mærker tilsammen bliver ca. 3.000 styk. (ud af 160-180.000 styk)

Med en fritagelse for registreringsafgift der udløber i 2015, og høje afgifter på strøm bliver vi ikke blandt de første der tager teknologien til os, lidt sjovt at det netop var de traditionelt høje afgifter, vores tekniske niveau, og befolkningens evne til at tage ny teknologi til sig, der fik valgt os i første omgang, men hvis politikerne vågnede, og fjernede begrænsningerne kunne det sagtes gå meget hurtigere.

  • 0
  • 0

[quote]Alle andre store lande ville for længst have indført teknologien såfremt der var fremtid i den, men det er "die dumme dänen" om igen.

Nå - og hvorfor gik alle de store lande så ikke straks i gang med alt hvad der har vist sig at være fremtid i for 200 år siden?

Til din orientering:

Better Place er ikke et dansk projekt - men et amerikansk-israelsk projekt, startet i 2007, med hovedsæde i Californien, - som i slutningen af 2008 udvalgte Danmark som det idéelle land til udvikling af konceptet - dels p.g.a. landets lille størrelse - dels p.g.a. afgiftsfritagelsen for eltøjer.

Så hvis det viser sig at være en fejltagelse, er det altså ikke "die dänen" der er "die dumme"!

[/quote]

Hvor har jeg anført, at der er tale om et dansk projekt?? Med udtrykket "die dumme dänen" mener jeg blot, at det ikke er første gang halvoffentlige projekter går galt. Hvordan gik det lige med togleverancen fra Ansaldobreda?

Når systemer prøver at adfærdsregulere ovenfra skal det gå galt. Det går mod alle principper for markedsmekanismerne.

Det triste ved overregulerede samfund som f.eks. det danske er, at politikerne kan anvende e pågældende "projekter" som skatteobjekter. Hvorfor fjerner politikerne ikke registreringsafgifterne på el-biler? Så ville der jo være mening med galskaben.

  • 0
  • 0

[quote]Igen et halvoffentligt projekt der er dødsdømt! Spild af kroner.

Mig bekendt er det 100% privat finansieret. Og Danmark er ideelt fordi der forholdsvis let kan laves en landsdækkende infrastruktur.

..og Mads - i den virkelige verden er det ofte de små der må gå forrest[/quote]

Det er indirekte offentligt støttet idet el-biler er fritaget for afgifter til 2015. Derfor bruger firmaet bla. Danmark som "legeplads". Hele tanken er, at politikerne vil give borgerne et pseudovalg. Kører du med forbrændingsmotor skal du køre rundt med konstant dårlig samvittighed og du skal betale en strafafgift herfor. "Vælger" du derimod en el-bil skal det hedde sig, at det er politisk korrekt, og at det derfor er helt i orden at opkræve skatter og afgifter i miljøets hellige navn.

  • 0
  • 0

[quote]Igen et halvoffentligt projekt der er dødsdømt! Spild af kroner.

Mig bekendt er det 100% privat finansieret. Og Danmark er ideelt fordi der forholdsvis let kan laves en landsdækkende infrastruktur.

..og Mads - i den virkelige verden er det ofte de små der må gå forrest[/quote]

Og husk også lige, at DONG er partner i projektet. Staten har interesser i selskabet.

  • 0
  • 0

Det er indirekte offentligt støttet idet el-biler er fritaget for afgifter til 2015. Derfor bruger firmaet bla. Danmark som "legeplads".....

Det er i mine øjne super at der kan trækkes så meget aktivitet til Danmark med så minimal en omkostning.

At kalde det halvoffentligt indikerer jo ligesom en 50 - 50 partnerskab... Men selv medregnet DONG - som jo har åbentlyse interesser i at levere strømmen - så berettiger den forsvindende lille involvering næppe betegnelsen halvoffentligt ;-)

  • 0
  • 0

[quote]Det er indirekte offentligt støttet idet el-biler er fritaget for afgifter til 2015. Derfor bruger firmaet bla. Danmark som "legeplads".....

Det er i mine øjne super at der kan trækkes så meget aktivitet til Danmark med så minimal en omkostning.

At kalde det halvoffentligt indikerer jo ligesom en 50 - 50 partnerskab... Men selv medregnet DONG - som jo har åbentlyse interesser i at levere strømmen - så berettiger den forsvindende lille involvering næppe betegnelsen halvoffentligt ;-)[/quote]

Parnerskabsforholdene er ugennemskuelige. F.eks. er DSB også involveret.

  • 0
  • 0

Peter, du ved ikke hvad du taler om. Ring til Renault , så får du svar, i stedet for at digte dine egne forklaringer.

Renault Zoe er en varebil. Det er sådan med varebiler at de bruges på en mere definerlig måde...de skal køre en bestemt rute hver dag. Derfor har renault bestemt at varebiler skal laves med et batteri der giver en bestemt radius. De firmaer der kan bruge det, vil købe dem, dem der køre mere kan købe Renaults dieselbiler. renault har vurderet at det er den rigtige model at gøre det på, for at gøre bilen så billigt som muligt, der konkurencen er hård. Endvidere beskytter de på den måde deres diesel-varebil udbud, ved at reducere mulighederne for el-varebils funktion. Det har intet med tro eller ej....det er ren forretning og målgruppe-tankengang.

  • 0
  • 0

Kære Mads de mest gavnlige projekter i verdens historie har altid være offentlige. tage bare internet, gen-terapi, vindmøller, fly, el-tog......name it, alt der er værd at nævne er 100% finansieret af offentlige midler.

De private kommer bagefter og tjenere penge, men private firmaer har ALDRIG udviklet noget revolutionerende eller noget godt, tværtimod, privat sektor har brugt rigtig mange penge til bull-shit. derfor mister folk penge på deres aktier.

Så det er en myte at det er kun private der kan gør noget klogt. Tværtimod.....

  • 0
  • 0

Ivan, du ved ikke hvad du taler om.

Renault Zoe er ikke en varebil, men en helt ny lille elbil og bilen, som for alvor skulle give Better Place vind i sejlene, for Fluence er både for dyr og en sedan, hvilket de private købere sjældent vælger.

Zoe kommer som elbil, men Renault har udskudt batteriskifte-versionen på ’ubestemt tid’ (hvilket vil sige, når helvede fryser til is). Det er ganske enkelt for dyrt at udvikle og få godkendt en ny modelvariant, som kun kan sælges i Danmark og Israel, mest fordi der skal foretages en hel del ’re-engineering’ for at få batteriet til at passe (Zoe bruger en anden batteristørrelse end Fluence, og så går der ged i Better Place system).

Du kan jo lige google skidtet en anden gang. Måske du også kunne finde lidt input til dine påstande om, at private firmaet aldrig har udviklet noget revolutionerende eller noget godt, hvilket ærlig talt er en påstand så absurd, at den kunne komme fra Better Place-chefen Shai Agassi selv...

  • 0
  • 0

Kære Mads de mest gavnlige projekter i verdens historie har altid være offentlige. tage bare internet, gen-terapi, vindmøller, fly, el-tog......name it, alt der er værd at nævne er 100% finansieret af offentlige midler.

De private kommer bagefter og tjenere penge, men private firmaer har ALDRIG udviklet noget revolutionerende eller noget godt, tværtimod, privat sektor har brugt rigtig mange penge til bull-shit. derfor mister folk penge på deres aktier.

Så det er en myte at det er kun private der kan gør noget klogt. Tværtimod.....

LOL. Morsomt indlæg, håber ikke der er nogen der tager det bogstaveligt.

  • 0
  • 0

Så er Gladsaxe-Herlev i drift fra i morgen, og Køge (Ølby) er godt i gang med testforløbet hvor der skiftes 1.000 batterier i testforløb og evalueres inden der er adgang for almindelige Renault Fluence ZE ejere.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten