Betonen regnede ned over forkert vognbane efter brosprængning

Betonstykker regnede ned over den forkerte vognbane, da MT Højgaard sammen med Vejdirektoratet fuldførte sidste del i arbejde med at fjerne den bro, der fører Buddingevej over Motorring 3 nord for København.

Da de 100 kilo dynamit eksploderede, foregik det mindre kontrolleret, end Vejdirektoratet havde håbet på.

Halvdelen af motorvejstykket er spærret permanent under arbejdet med at udvide vejbanen fra fire til seks spor. Det var meningen af den kontrollerede sprængning skulle sende betonstykker fra broen ned over det afspærrede vejstykke.

Det gik godt lørdag i forrige uge, da den tredje af fire spræninger af en bro over Motorring 3 fandt sted, og hvor dette billede blev taget. Men i lørdags væltede den sidste del af broen den forkerte vej. (Foto: Vejdirektoratet) Illustration: Vejdirektoratet

Heldigvis var motorvejen helt lukket under selve sprængningen, så ingen kom til skade, da betondelene faldt ned over de kørebaner, som ellers er åbne for trafik.

»Noget af broen væltede til forkerte side - altså udad til den side, hvor vi skulle have haft trafik igennem 20 minutter efter sprængningen,« fortæller Jens Holmboe fra Vejdirektoratet, der er bygherre på motorvejsprojektet.

Oprydningsarbejdet kom i stedet til at vare tre timer. Først derefter, begyndte trafikken igen at glide.

Ukendt fejl

Det er stadig uvist, hvorfor sprængningen ikke forløb som beregnet. Men Vejdirektoratet har bestilt en rapport fra MT Højgaard og de sprængningseksperter fra CMP, der bistod entreprenøren, som skal kaste lys over hændelsen.

»Nu skal vi først vurdere årsagerne i rapporten, før vi kan sige noget om det,« siger Lars Holmboe.

Sprængning lørdag var den sidste af otte planlagte ved byggeriet. Så sent som i lørdag i forrige uge blev en fjerdedel af Buddingevej-broen sprængt væk, og det forløb helt efter planen.

Motorring 3 er en af Danmarks mest befærdede motorvejsstrækninger, og Vejdirektoratet forventer at afslutte udbygningen i 2008.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Pudsigt nok kørte jeg forbi broen dagen før, og observerede at man havde nedbrudt ca. 3 m af brodækket ved landfæstet, således at brodækket alene var stabiliseret af pillerne, og jeg funderede kort over om dette var tilstrækkeligt stabilt, men konkluderede at det havde man sikkert regnet på, og dermed havde styr på det. Carsten Niemann Civilingeniør.

  • 0
  • 0

Det minder faretruende meget om dengang HjemmeJernet raserede det meste af Holstebro pga. en "lille" fejlberegning, da en elevatorskakt skulle fjernes fra en etagebygning...

Hvordan man så ellers har forestillet sig at en bro 5-10 meter over vejbanen skal kunne flytte sig over 10 meter til siden, udelukkende ved hjælp af dynamit skal jeg ikke kunne sige. Men lugter det ikke lidt ugennemtænkt?

Ser frem til rapporten fra CMP

-Thomas Wittenburg, tidligere befalingsmand ved ingeniørtropperne

  • 0
  • 0

Lidt off-topic

Måske Thomas Wittenburg kan svare på dette.

Da jeg tilbage i 1997 aftjente værnepligt hos ingeniørtropperne i Skive, mener jeg bestemt vi fik at vide, at vi ikke måtte sprænge mere end 500 grams legemer nedgravet, ude i vores øvelsesterræn, af hensyn til kloakerne inde i byen. Det undrer mig lidt, når man ofte høre om folk i villakvarter der får deres bambusbuske sprunget løst. Bruger man ikke særlig meget sprængsstof til det eller har jeg fået noget bundet på ærmet tilbage i 1997 (hvis jeg da husker rigtigt).

  • 0
  • 0

Jeg er frisk på lidt off topic fagnørderi!

I Skive, såvel som i landets andre øvelsesterræner er der jo en del hensyn der skal tages. Øvelsesterrænet i Skive ligger meget tæt af ad en lille by der hedder Tastum, hvis beboere i mange år har forsøgt at få lukket kasernens lille legeplads. Derfor er sprængning generelt ikke velset i Skive i forvejen.

Men tilbage til spørgsmålet. For at sprænge en bambusbusk op af jorden vil jeg antage (har desværre ikke prøvet det af selv) at 100 gram skulle være rigeligt, og sandsynligvis endda i overkanten. Eksplosioner er jo kendetegnet ved et stort tryk, som kan forette skade på især vinduer, men lige netop den med kloakerne flere kilometer væk har jeg ikke hørt før. Der er ingen tvivl om at selv 500 gram sprængstof ville kunne gøre stor skade på f.eks. kloak-anlæg, men sandsynligvis ikke i en afstand over 5-10 meter. Det ville undre mig meget hvis sprængningen af 1000 gram formbart i øvelsesterrænet skulle kunne mærkes i Skive by. De sprængninger jeg selv har været ed til i bla. Hevringlejren på Djursland har også været med op til 10 kilo, og det område ligger mindst lige så tæt på byen som i Skive...

Så grunden til at man ikke måtte sprænge mere end 500 gram tror jeg mere er af hensyn til civile naboer, samt hensynet til generelle sikkerhedsafstande.

Mener ud over det at begrænsningen var sat ned til 100 gram da jeg selv var i Skive i 2002-2004 :o)

  • 0
  • 0

Jeg var en af de morgenfriske der var der ude og tilse sprængningen ved selvsyn.

Med forbehold for min manglige faglige viden på dette område, så virkede eksplotionen ikke speciel kraftig (stod ca. 100-150 meter fra broen). Mit kamera stoppede dog på eget initiativ med at filme nøjagtig da eksplotionen startede. Nogen der kan forklare dette?

Med hensyn til præcisionen, så var det ikke meningen at broen skulle "hoppe" ind i rabatten, uden at ramme den underliggende nordgående vejbane (som Thomas skriver). Der var derimod ikke meningen at den skulle ramme vejbanen i det sydgående spor, hvilke dele af midtersektionen gjorde. Jeg formoder at det der gik galt var at broen ikke tippede mod øst på trods af den tidsforsinkede sprængning fra øst mod vest.

  • 0
  • 0

Der er de samme problemer på øvelsesterrænet i Fredericia, men forklaringen her er, at et lerlag breder sig ind under byen og rystelser fra sprængninger kunne registreres nogle kilometer væk.

  • 0
  • 0

Mange tak for svaret, Thomas. Efterhånden som jeg blev ældre (og ingeniør) har jeg undrede mig mere og mere over den forklaring med kloaken i Skive.

Begrænsningen satte lidt en dæmper på vores udskejelser, hvilket var ærgeligt. Det ubetinget sjoveste ved min værnepligt, var den ene dags sprængningslejr vi var på, hvor vi bl.a. fik lov til at sprænge en mindre lastbil i stumper og stykker. :-0

  • 0
  • 0

Det er svært at genbruge betonbroer, og sikkerheden er ikke fuldgod, hilser Tyge

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten