Betalingskortekspert: Overvågning af rejsekort-standere er for lemfældig
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Betalingskortekspert: Overvågning af rejsekort-standere er for lemfældig

Der er ikke tilstrækkelig kontrol med, om data fra standerne i rejsekort-systemet bliver sendt korrekt. Det vurderer betalingskortspecialisten Henning N. Jensen fra konsulentfirmaet Pluscon på baggrund af Ingeniørens fortælling om misvisende beskeder om manglende check ud i rejsekortets backend-historik.

Hvis der går mere end syv dage, fra et check ud er foretaget ved en stander, til data bliver videresendt fra standeren til det centrale it-system, også kaldet backend, bliver der nemlig ved med at stå, at check ud mangler i den rejsekort-historik, som brugerne har adgang til. Det har chefkonsulent i Rejsekort A/S Gregers Mogensen tidligere forklaret.

Situationen opstår i forbindelse med flere tusinde rejser om ugen. Version2-blogger Georg Strøm er en af dem, der ved standeren fik oplyst, at check ud var foregået korrekt. Men på grund af et overgravet kabel ved Lejre St. blev disse oplysninger ikke transmitteret til backend-systemet inden for syv dage.

Læs også: Rejsekort giver tusindvis af passagerer forkert besked om strafgebyr

Hvordan der overhovedet kan gå så lang tid, før standeren igen har forbindelse til backend, forstår Henning N. Jensen ikke.

»Det undrer mig meget, at der ikke sker automatisk registrering af, at en stander ikke sender data. Det går jo slet ikke, at der kan gå syv dage eller mere, før nogen bliver opmærksom på, at der er et overgravet kabel ved en station.«

Der er dog en form for overvågning af, hvorvidt en stander sender data, som den skal. Den lader dog ikke til at være videre automatiseret. Gregers Mogensen forklarede tidligere til Ingeniøren, at når der kan gå noget tid, før manglende data fra en stander bliver opdaget, kan det hænge sammen med, at standeren står på en mindre besøgt station. Og derfor er det ikke bemærkelsesværdigt, hvis standeren ikke sender data.

Henning N. Jensen forklarer, at det, hvad enten der er tale om it-infrastrukturen i eksempelvis et rejsekort-system eller et hvilket som helst andet system, er helt naturligt at tænke sådan noget som automatisk overvågning af, hvorvidt de kritiske elementer fungerer, ind fra starten.

»Man burde vel central kunne køre en oversigt hver nat, der viser, hvilke terminaler på togstationerne der ikke har afleveret transaktioner de seneste 24 timer. Hvorfor er det så svært?«

Ingeniøren har forelagt Rejsekort A/S Henning N. Jensens kritik. Direktør Bjørn Wahlsten svarer, at Rejsekort A/S ikke har 'kommentarer til Henning N. Jensens antagelser'.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det går jo slet ikke, at der kan gå syv dage eller mere, før nogen bliver opmærksom på, at der er et overgravet kabel ved en station.

Hvorfor ikke? Rejsekort er i i forhold til de betalingskort som eksperten sikkert er vant til at arbejde med, jo rent faktisk i stand til at virke offline. Kunderne bliver afregnet korrekt. Det ser selvfølgelig ikke så pænt ud på rejsekortsoversigten, men det har ingen praktisk betydning for brugeren.

Når det er sagt, kan man selvfølgelig godt undre sig over, at der er ikke er mere overvågning. Måske det er fordi der ikke er forskel på stationsstandere og bus-udstyr, som ikke er online hele tiden?

  • 0
  • 20

Kunne man ikke bare lave et system hvor den gennemsnitlige tid mellem check-in på standeren, samt variansen i denne tid, bliver brugt til at estimere om der er gået urealistisk lang tid siden sidste check-in. Det er selvfølgelig ikke noget særlig optimalt system, men det ville vel ikke være helt urimligt. Og det ville da være bedre end ingenting...

  • 7
  • 0

Kunderne bliver afregnet korrekt. Det ser selvfølgelig ikke så pænt ud på rejsekortsoversigten, men det har ingen praktisk betydning for brugeren.

Vel ikke i alle situationer. Hvis en kunde ikke 'checker ud', så idømmes der en dummebøde på 50,- kr. pr. gang - det bliver til ialt 250,- kr i dummebøder på en normalt arbejdsuge. Som følge af, at rejsekortet ikke må være i minus, så kan det vel ikke afvises at der bliver trukket et beløb til dækning af 'dummebøder', som er udstedt på fejlagtigt grundlag. Beløbet vil selvfølgelig blive modregnet når fejlen opdages, men der kan jo godt gå nogen tid...

At Rejsekortet ikke har nogen form for overvågning af deres udstyr er mildest talt uprofessionelt, så kan Gregers Mogensen og Bjørn Wahlsteen komme med alle de søforklaringer det kan komme i tanke om - hvis de da ellers ønsker at svare på spørgsmål omkring det system de er ansvarlige for....

  • 23
  • 1

Hvorfor ikke? Rejsekort er i i forhold til de betalingskort som eksperten sikkert er vant til at arbejde med, jo rent faktisk i stand til at virke offline. Kunderne bliver afregnet korrekt.


7 dage+ er ikke en rimelig tid at vente på, at kunne kontrollere at ens rejseafregninger på måske flere hundrede DKK er korrekt. Skal vi nu alle til at holde en separat kørebog for den luksus det åbenbart er ved at være, at få lov til at betale billetter til offentlige transportmidler?

  • 17
  • 0

"Eller bare en fast forventet statusmelding én gang i døgnet for at fortælle, at "jeg lever stadig"..."

Det ville også være en fin løsning, der dog ville kræve at standersoftwaren blev ændret til at sende dette signal. En løsning der kun krævede ændring af modtager delen ville nok være lidt nemmere at implementerer. Hvor meget nemmere afhænger naturligvis af hvor godt deres opdateringssystem til standerne er...

  • 1
  • 5

Det kræver ikke raketteknologi at overvåge et datanetværk f.eks. en gang i minuttet. Kabelejeren må også have en naturlig interesse i at finde synderen med rendegraveren.

  • 23
  • 0

have ulejlighed med at overvåge rejsekortstanderne ? Det går jo bare ud over nogle ligegyldige rejsende - og hva' så ? De kan jo bare gå et andet sted hen, hvis de ikke kan lide lugten på stationen.

(Let ironi kan muligvis forekomme)

  • 22
  • 0

Man skulle tro, at det var løgn - hvornår bliver der statueret et eksempel med øjeblikkelig
bortvisning af een eller flere af de såkaldt "ansvarlige" for den gang amatøragtige
implementering af et betalingssystem ?

Måske er det bare fordi, at dem som tager "beslutningerne" på tinge i virkeligheden
er endnu mere amatøragtige.

Hvem tør købe en faldskærm af nogle af dem ?

Der forekommer ikke ironi her.

  • 15
  • 0

Vel ikke i alle situationer. Hvis en kunde ikke 'checker ud', så idømmes der en dummebøde på 50,- kr. pr. gang - det bliver til ialt 250,- kr i dummebøder på en normalt arbejdsuge. Som følge af, at rejsekortet ikke må være i minus, så kan det vel ikke afvises at der bliver trukket et beløb til dækning af 'dummebøder', som er udstedt på fejlagtigt grundlag. Beløbet vil selvfølgelig blive modregnet når fejlen opdages, men der kan jo godt gå nogen tid...

I dette link står der: http://ing.dk/artikel/rejsekort-giver-tusi...

Gregers Mogensen forklarer, at rejsekort-systemet er et offline-system og dermed er asynkront. Det vil sige, at der ligger data om check ind, check ud og saldoen på det fysiske rejsekort, og det er disse data, der er gyldige

Derfor vil et(eller flere) (tilsyneladende) manglende check-ud på en stander ikke være afgørende for prisberegningen eller påligning af dummebøde.

  • 1
  • 1

Jeg vil da tro man pingede dem min hvert 10 min.
Det er jo ikke meget data en alm ping bruger. Tænk det kan være så dårlig krav specifikation på dem.

  • 3
  • 0

Som systemet er beskrevet, så kan rejsekort standerne virke decentralt uden forbindelse til omverdenen.

Jeg håber virkeligt at der er unikke nøgler på alle standere, ellers går der vel snart mode i at sjæle standere og tage dem med hjem i lejligheden, præcist som folk der stjæler vejskilte.

Når nu V2.dk snakker med rejsekortet næste gang, kan I så ikke lige spørge ind til den tænkte situation at folk stjæler standere med hjem og tjekker ud hjemme i sofaen?
Når nu de ikke synes det er hverken unormalt eller mærkværdigt at standere forsvinder fra systemet i over en uges tid.

  • 2
  • 0

Det er jo helt grotesk, at der åbenbart næsten ingen tilbagemelding er fra standerne. Forestil jer et atomkraftværk, hvor der kun var tilbagemelding fra ventiler, temperaturmålere m.m. en gang om ugen.... Men nu er rejsekortet jo heller ikke hverken atomkraftværk eller måneraket eller noget, der ligner.....
Men jeg synes man helt har glemt brugerne i kampens hede. Jeg bruger klippekortet så længe der er mulighed for det. Måske lidt gammeldags. Men jeg slipper for dummebøder. Til gengæld er jeg blevet afvist af buschaufføren !!!!! et par gange, hvor der var mange i bussen. Dem med rejsekort kom med, men dem med klippekort gjorde ikke. Ren diskrimination.

  • 7
  • 0

Det går jo slet ikke, at der kan gå syv dage eller mere, før nogen bliver opmærksom på, at der er et overgravet kabel ved en station.

Hvorfor ikke? Rejsekort er i i forhold til de betalingskort som eksperten sikkert er vant til at arbejde med, jo rent faktisk i stand til at virke offline. Kunderne bliver afregnet korrekt. Det ser selvfølgelig ikke så pænt ud på rejsekortsoversigten, men det har ingen praktisk betydning for brugeren.


Det er da kun i det tilfælde at automaten stadig virker mens den er offline.
Hvis strømmen til automaten f.eks. er røget så virker den ikke, uanset om den normalt opererer online eller offline.
I det tilfælde må det være rart at de ansvarlige [læs uansvarlige] hurtigst muligt bliver orienteret om at en automat ikke længere virker, så de kan tage ud og reparere den så kunderne igen kan "stemple" ind og ud.

  • 3
  • 0

Efter 1 uges ferie i Hong Kong, hvor deres rejsekort virker til top karakter og hvor man kan bruge rejsekortet som betalings middel i de fleste forretninger, samt få det fyldt op i samme butikker, er jeg stor modstander af det danske system. SKROT det danske og køb det system de bruger i Hong Kong og indfør samme måde at komme ind på stationerne på, samt få rejsekort bokse ud i butikkerne på samme måde, som dankort terminalerne, er at finde i alle butikker.

Danmark har bevist at vi ikke kan lave noget der virker, bedre en det de har i Hong Kong. Så se nu til at få rejsekort DK skrottet.

Køb rejsekort konceptet og imblimenter det 100% som det fungere i Hong Kong.

Er selv glad for at jeg har fået råd til at købe en bil, inden ville være blevet tvunget til at skifte digitalklippekortet, fra Sydtrafik, ud med rejsekortet. Stakkels jer der er tvunget til at bruge det L***.

  • 3
  • 1

Er Direktør Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S politisk udnævnt?

Kan man som direktør for et sådant system forsvare at være helt blottet for viden om, hvorledes man i den virkelige verden sikrer sig, at netværkskomponenter er i live?

Heartbeat eller Watchdog anbefales.

  • 5
  • 0

"Ingeniøren har forelagt Rejsekort A/S Henning N. Jensens kritik. Direktør Bjørn Wahlsten svarer, at Rejsekort A/S ikke har 'kommentarer til Henning N. Jensens antagelser'."

Det er desværre Rejsekort's strategi at operere som et lukket land. Ærgerligt! Den slags holdninger hører ikke til i vores tid - det er sådan et svar der gør Rejsekortet til deres kort i stedet vor vores kort.

Jeg prøver at holde styr på manglerne på rejsekortdebat.dk. Der er desværre ikke blevet færre som tiden går.

Henrik

  • 6
  • 0

På forklaringerne lader det til, at det er standerne der selv autonomt melder sine transaktioner til centralen.
På den måde ser man selvfølgelig ikke en fejlende stander.
Man har måske taget en genvej der, da man på den måde ikke behøver centralt at kende til standerne. De sættes blot op, og så melder de når og hvis de har noget at melde og ikke er i stykker.

Det kunne formodentlig klares ved at Rejsekortet kun kan udstede dummebøder efter en kontrol af kundens rejsekort uden ulempe for kunden.

  • 1
  • 0

Danmark har bevist at vi ikke kan lave noget der virker, bedre en det de har i Hong Kong. Så se nu til at få rejsekort DK skrottet.

Køb rejsekort konceptet og imblimenter det 100% som det fungere i Hong Kong.


Fat nu at der er forskel på den tekniske installation og det af Thales opbyggede backendsystem (et sådant har de aldrig lavet før).
Og så har politikerne stadig hovedansvaret for kompleksiteten (mange trafikselskaber, mange trafikregioner og ingen koordinering af takster.
Det udelukker at implementere det som i Hong Kong.

  • 3
  • 3

Hvornår stopper EU det her cirkus. Vi er i år 2013 og har stadigvæk ikke et fælles offenligt betalings system i EU landene. Hvorfor deles EU landene ikke om et fælles system, der bare virker. Jeg har ligge været i Holland. Der har de chip kort. Det virker. Desværre så kan jeg ikke bruge mit danske rejse kort der!. Hvorfor ikke? Jeg er bruger. Det skal være nemt. Det skal være et system ikke 10.000 små systemer der aldrig kommer til at spille 100%.

  • 2
  • 2

Hvornår stopper EU det her cirkus. Vi er i år 2013 og har stadigvæk ikke et fælles offenligt betalings system i EU landene. Hvorfor deles EU landene ikke om et fælles system, der bare virker. Jeg har ligge været i Holland. Der har de chip kort.


Det har vi da også ! Dankort med Visa f. eks.. Det er et chipkort, men ikke med kontanter på ;-)
(Rejsekort er faktisk et chip-kort (betalingskort - historisk Danmønt)), derfor de mange regler om max indestående og hvidvaskning. Læs selv mere http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/... afsnit 4.2)
Også har EU jo Euro'en, men den vil danskerne jo ikke være med i.

  • 1
  • 0

Det er ikke kun standerne på stationerne der er langsomme til at "opdatere" og sende oplysninger tilbage til systemet.

Jeg har oplevet at måde udrejse og hjemrejse en dag ikke blev sendt tilbage til systemet før efter 72 timer og det var for to forskellige busser.

  • 4
  • 1

Så vidt jeg har forstået, så er standerne i busserne helt offline, indtil de kommer til en station. Om de så skal hookes på et kabel, eller om det kan klares trådløst, ved jeg ikke. Dog er det et kendt 'problem' at data fra busser kan være lang tid undervejs.

  • 3
  • 0

Det er jo retorikken når det drejer sig om et offentligt eller halvoffentligt selskab.

  • Jeg udtaler mig ikke om enkeltsager.

Først efter flere rykkere får vi svaret at man er i gang med en undersøgelse eller vil gøre tiltag.

  • 2
  • 0

En af de store problemer med Rejselortet (undskyld udtrykket, men det er det bedste navn jeg kan give det) er også at man har valgt at bruge Windows CE 1.0 der blev lanceret for 10 år siden og som nu selvsagt er håbløst forældet.

Selv har jeg også oplevet, at jeg var sikker på jeg havde checket ud på standeren i bussen da jeg skulle af ved min bopæl, men at system ikke har registreret det.

Forvirringen med om man nu skal bruge den ene eller den anden stander, kunne man også have undgået, ved at man havde kombinerede check ind og check ud standere.

Vores tidligere statsminister sagde engang, at Danmark skulle være et IT foregangsland. Jeg ser nærmere elendige kompetencer hos udviklerne og planlæggerne.

  • 3
  • 0

Selv har jeg også oplevet, at jeg var sikker på jeg havde checket ud på standeren i bussen da jeg skulle af ved min bopæl, men at system ikke har registreret det.

Forvirringen med om man nu skal bruge den ene eller den anden stander, kunne man også have undgået, ved at man havde kombinerede check ind og check ud standere.


Det er jo så også underordnet, bare det er registreret på kortet så kommer (backend)systemet (måske) senere i sync.

Nej det kan man ikke med de gældende regler for ny check -ind af allerede indchecket Rejsekort ved fortsat rejse eller skift af transportmiddel. Så skal der jo ikke checkes ud men ind (igen).
Og du ved vel selv bedst, om du slutter rejsen eller ej. ;-)

  • 0
  • 0

Hvis systemet fungerer offline, burde det kunne sende de manglende data næste gang, at kortet bruges i en automat. Rejsekortet ved jo, at der blev stemplet ud - ellers kan den ikke regne korrekt offline.

Derudover er standard, at man altid "holder fast" i det tilsluttede elektronik, og undersøger at det fungerer. Selv et lille MPU system med display, holder hele tiden fast i displayet, og undersøger at det indeholder korrekt besked. Fjernes displayet, så opdages det. Sættes det på igen, så resettes den, og opdateres. Opstår en støjpuls, så nogle bogstaver ændres, så opdages det, og fejlene rettes. Der er altid en "snor" i det som tilsluttes. Det kan derfor undre, at nogle udvikler et system, som ikke ved, når en automat ikke fungerer. Selv en sensor på et system, vil give fejl efter kort tid, hvis den ikke svarer, eller ikke giver et fornuftigt svar. Og et output, giver også svar, hvis der er fejl på outputtet. Ofte sendes et output ud, og detekteres på et input, for at sikre korrekt digital eller analog værdi. Hvis det er muligt, konstrueres det således at outputtet ikke er konstant høj, eller lav, da det så ikke er muligt at tjekke korrekthed.

  • 1
  • 0