Berlins skandalelufthavn bygges færdig for yderligere 16 milliarder kroner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Berlins skandalelufthavn bygges færdig for yderligere 16 milliarder kroner

Efter et årtis byggeri er der nu udsigt til at Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt (BER) kan åbne næste år. Lufthavnen skulle have stået klar i 2011, men byggeriet er blevet både forsinket og fordyret på grund af en nærmest uforståelig lang liste af tekniske problemer.

Med udgangen af juli var byggeriet af lufthavnen Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt 72 procent færdigt. Efter planen skal lufthavnen kunne åbne i slutningen af 2017. Lederen af bygherreorganisationen har imidlertid tidligere sagt, at det vil blive svært at nå. Illustration: Flughafen Berlin Brandenburg

Blandt andet skulle lufthavnens brandsikringssystem bygges helt om, kilometervis af kabler og en stor del af bygningskontrolsystemet udskiftes, så det blev muligt at slukke lyset i terminalen, som ellers havde brændt døgnet rundt i en årrække. Men nu har Europa-Kommissionen godkendt de tyske myndigheders planer om at skyde 8 mia. kr ind i det offentlige ejede selskab, der ejer lufthavnen og give statsgaranti for et lån på 8 mia. kr, som selskabet skal hente hos private investorer.

Læs også: Brandfare udskyder igen åbningen af Berlins nye lufthavn

Det skriver Europa-Kommissionen på sin hjemmeside.

Pengene skal bruges til at færdiggøre byggeriet - blandt andet ventilationssystemet og forbindelsen til lufthavnens togstation - og til at udvide terminalen, fordi den oprindeligt planlagte lufthavn har vist sig at være for lille til at klare den voksende trafik til den tyske hovedstad.

Læs også: Berlins ufærdige skandalelufthaven i nye problemer: Den er for lille

I dag er der to lufthavne i drift i Berlin, Tegel og Schönefeld. Planen var at BER skulle afløse såvel dem, som den gamle Tempelhoflufthavn, der lukkede i 2008. Men nu er planen blevet ændret til, at Tegel bliver lukket, når BER åbner, mens Schönefeld skal udvides og fortsætte med at fungere i en længere årrække.

Læs også: Ny Berlin-lufthavn spækkes med de nyeste teknologier

Ifølge den nye plan skal BER åbne i slutningen af 2017. Den samlede pris forventes ifølge den seneste opgørelse fra selskabet bag lufthavnsbyggeriet, FBB, på nuværende tidspunkt at løbe op i knap 40 mia. kr.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Projektet ledes af en politisk valgt bestyrelse, der siden problemerne opstod har fredet sig selv"

Det er ligesom at man har hørt den sang en del gange.

De største kvajpander i de fleste offentlige projekter er ofte de politisk ansvarlige og de er de første til at fralægger sig ethvert ansvar når tingene går galt - ligesom de er de første til at tage æren de få gange hvor noget går godt.

  • 9
  • 0

Ulrik har vist gjord en oversättelsesfejl af den tyske forklaring af diagrammet.

Tänk lidt med fonuft. Hvis der var kun 72 % af hele projektet klar , så skulle man nok regne med en forlängelse af den totale byggetid med ca 50 %. Dette er vel utänkeligt ? ?

  • 0
  • 0

Man har valgt at bygge en ny lufthavn lige ved siden af Østberlins gamle lufthavn i Schönefeld og opkalde den nye lufthavn efter en Vesttysk Kansler fra før Berlinmurens fald.

Mon ikke det er Erich Honecker og Walter Ulbricht fra det gamle DDR som fra graven gør hvad de kan for at spolere projektet :-)

  • 4
  • 1

Ja, grafen starter med 0% i Januar 2015. Jeg går ud fra, at det er fastlæggelsestidspunktet for mangellisten. De 72% er i alt fald ikke status på byggeriet, men hvor langt man er kommet i listen
Og jeg går ud fra, at grafen afspejler antallet af mangler der er afhjulpet. Men størrelsen af hver mangel, dvs den nødvendige arbejdsindsats fremgår ikke.

Bent.

  • 1
  • 0

"og til at udvide terminalen, fordi den oprindeligt planlagte lufthavn har vist sig at være for lille til at klare den voksende trafik til den tyske hovedstad"

Sig mig engang! Er det endnu et eksempel på, at nybyggeri er underdimensioneret, inden det overhovedet er færdigt? Sikke dog nogle lusede amatører og elendige klamphuggere ....

  • 3
  • 1

Sig mig engang! Er det endnu et eksempel på, at nybyggeri er underdimensioneret, inden det overhovedet er færdigt? Sikke dog nogle lusede amatører og elendige

@ Michael Jørgensen

Ja, det er det desværre.

Hvis du har været igennem bagageudleveringen i Kastrup i juli måned, ville du kunne gentage: Lusede amatører, klamphuggere, elendige skvat......

Sikkerhedskontrollen i CPH bliver udbygget sådan cirka hvert andet år, nu er man igang igen.

Terminal tre fra 1998, den er klart underdementioneret. Værst her i højsæsonen, men efterhånden næsten altid.

Togstationen i CPH er katastrofalt underdementioneret, den er jo også hele 18 år gammel nu. Modsat den 80 år gamle Fredericia station, for eksempel, som fint klarer presset. Det samme gælder de fleste store og små stationer i Danmark som har fyldt de 80 eller 100 år.

  • 0
  • 0

Terminal tre fra 1998, den er klart underdementioneret. Værst her i højsæsonen, men efterhånden næsten altid.

Hvad værre er, terminal 3 er håbløst fejldesignet.

I typisk dansk stil, så skal man designe en åh-så-flot terminal, der skal illudere en flyvinge, i stedet for at skele til hvordan man gør i udlandet.

Og en af de vigtigste ting man gør der, i de store lufthavne, er at man har afgang og ankomst på hver sin etage, og man kan afsætte og hente passagerer direkte fra etagen.

Men næh nej, i Kastrup mente genierne at det er meget bedre at lede ankommende passagerer ind i en kile, som de fleste dage er totalt blokeret af køerne til check-in - suk.

Og skal man med bussen fra P15 og P17 (som kører hver imponerende 20 minut om aftenen og om morgenen) til afgangshallen, så skal man stige ud et meget ulogisk sted, tage elevatoren op, gå over vejen og tage elevatoren ned igen - suk.

Osv, osv - terminal 3 burde komme på lufthavnenes wall of shame.

Og den nye afsætning ved terminal 2 - åh gud, idioti ført op på et højere plan.

  • 1
  • 0
  • Du dækker dig ind bag, at "andre mener" om hædersmanden Willy Brandt, nemlig at han var desertør og siden effektiv/ufrivillig agent for DDR. Plat, ualmindelig plat!
    Hvad mener du selv? Og ved du overhovedet hvad det er du skriver om.
    Brandt ville ikke tjene i Hitlers hær, og flygtede til Norge, hvor han gik ind i den norske modstands-bevægelse. Gør det ham til desertør? Ja, hvis man mener, at Hitlers hære gjorde det rigtige?
    Og agent for DDR - nonsens. Brandt trådte tilbage, da det kóm fra, at hans kabinetschef, Guillaume, var DDR-agent. Og så er Brandt det også. Er det det du mener? Sig det i stedet for at gemme dig bag hvad andre mener.
  • 1
  • 0

Du dækker dig ind bag, at "andre mener" om ...

Jeps, en god måde at kaste smuds uden at tage ansvar.

En nu afdød god ven af min familie, som i mange år drev en boghandel i Tel Aviv, kendte ham personligt - og havde kun lovord tilovers.

Men det forhindrer jo ikke andre i at give ham samme behandling som Svend Auken m.fl. - de døde svarer ikke igen!

Personligt finder jeg det ulækkert.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten