Ifølge Søren W. Rasmussen vil vi se biler med alt fra meget milde former for hybriddrift, som Peugeots - hvor den elektriske startmotor ikke blot starter motoren, men hjælper med at trille bilen i gang - til rene plug-in-hybridbiler
Ja, og det bekræfter lige præcis det modsatte af artiklens påstand om at der skulle være så meget større potentiale i forbrændingsmotoren!
Når en forbrændingsmotor bruges i en plug-in hybrid, hvilket reelt vil sige som genset i en elbil, så er det ikke forbrændingsmotorens potentiale der optimeres. Forbrændingsmotoren bruges bare til elproduktion i stedet for til fremdrift, og det betyder for alle eksisterende forbrændingsmotorer en mere energieffektiv udnyttelse af motorens effektområde.
Det er m.a.o. eldrevets fortjeneste, og ikke forbrændingsmotorens.
Endvidere opnår man kun ringere energieffektivitet, ved at gå fra diesel til benzin, alene fordi benzin har en højere effektiv forbrændingstemperatur, hvormed mere energi går tabt som varme.
Eneste formål med at gå tilbage til benzin, er at benzinmotoren er meget simplerere og billigere, og i det omfang de kun skal producere strøm til ca 10% af en elbils kørsel, så er prisen og den lavere kompleksitet et meget vigtigere parameter end de 5% ekstra energieffektivitet.
Men det modsiger jo ikke, at de samme tiltag man gjorde for at få dieselmotoren så effektiv som man gjorde, mens al fokus var på den, også kan gøres for benzinmotorer, som så kan laves endnu mindre end dieselmotoren, med samme effekt.
Det ændrer bare ikke på, at man med dieselmotoren, som altså er født med en energimæssig fordel i.f.t. benzinmotoren, allerede nu læner sig kraftigt op ad en teknologibarriere, der medfører, at hvis man gør motorerne endnu mindre end nu, så bliver de ligeså meget mere uøkonomiske ved de højere hastigheder, som de bliver økonomiske ved de lavere.
Det kan dog komme deciderede bybiler tilgode, idet motoren her kan dimensioneres til at udnytte hele sit potentiale ved bykørsel.
hvis ikke det var fordi man i fremtiden næppe vil acceptere fortsat emmision fra individuel trafik i byerne, kunne benzinmotoren måske endda komme mere til sin ret i disse køretøjer.
Ikke fordi de ville være mere økonomiske end små elbiler - for økonomien er mindre relevant ligegyldig i den målestok - men fordi det netop er de små elbiler, der er mest udfordrede på rækkevidden, fordi de ikke kan bære det store batteri.
Så vi kan måske komme til at se det pudsige, at det format man længe har forsøgt at lave elbiler i, vender tilbage som kabinescootere på benzin, mens de store luksusbiler overtager eldrevet ;-)