Benzinmotoren har stadig masser af potentiale

Benzinmotoren har stadig masser af potentiale

Forbrændingsmotoren vil være trækhesten, når det gælder miljøforbedring frem til 2030. Men fremtidens motorer bliver mindre, og så ser det ud til, at dieselmotoren er ude.

Små og mellemstore biler med små benzinmotorer - det ser ud til at blive omkvædet for de næste ti års motorudvikling. Det er nemlig her, de miljømæssige gevinster skal hentes, hvis vi skal nå miljømålene på transportområdet.

Og processen er allerede i gang. Over de seneste par år er motorerne nemlig bare krympet og krympet. Det skyldes skrappe normer fra EU for, hvor meget en forbrændingsmotor må udlede af CO2 og partikler.

****## Diesel på vej ud

I april måned begynder Ford at producere den nyeste motor i den familie, de kalder Ecoboost. Den er på bare 1,0 liter og 3 cylindre. Alligevel har udviklingsfolkene formået i den kraftigste udgave at hente 92 kW, eller 118 hk, ud af den uden at det går ud over miljøegenskaberne. Momentet er 170 Nm i området mellem 1.300 og 1.400 omdrejninger, og det er faktisk mere end for mange små dieselmotorer, som normalt regnes for at have et højt moment ved lave omdrejninger. Motoren er opbygget i en kombination af støbejern og aluminium. Ford regner med, at motoren skal erstatte 1,6 liters-motorer i en lang række små- og mellemstore biler, for eksempel Focus, B-MAX og C-MAX.

Læs også: Sådan kan forbrændingsmotorer optimeres

Her ser det ud til, at dieselbilerne er ved at komme til kort, forklarer Søren W. Rasmussen, der er ingeniør og bilteknisk redaktør på FDM's medlemsblad Motor:

»Dieselbiler har på relativ kort tid opnået en meget stor markedsandel, fordi de kører langt på literen, og diesel var billigere end benzin. Men brændstofpriserne er ved at være de samme og dieselmotorerne har svært ved at leve op til fremtidens emissionskrav. Så nu får benzinbilerne en revival.«

Derfor ser vi alle de store bilproducenter lancere motorprogrammer med markant mindre motorer end tidligere. Fiat har sendt en motor på 0,9 liter på markedet, og Ford har i efteråret præsenteret en 1,0 liter motor, som skal ligge i en lang række mellemklassebiler:

»Tidligere har små motorer været billige og simple, for de biler, de skulle ligge i, skabte ikke særlig stor avance for bilproducenterne. Men nu kan man - uden at det går ud over effekt og køreegenskaber - lave en lille, avanceret og økonomisk motor med høj effekt og dermed lægge den i modelklasser, man kan tage mere for. Og det giver flere penge til udvikling,« siger Søren W. Rasmussen.

Masser af el

Meget tyder dog også på, at biler med forbrændingsmotor i større eller mindre grad vil konvergere med elbilerne. Internt i motoren er der allerede sket en markant omlægning til eldrift på flere punkter. Det gælder for eksempel vandpumper og servostyring, og den tendens vil blive mere markant.

Ifølge Søren W. Rasmussen vil vi se biler med alt fra meget milde former for hybriddrift, som Peugeots - hvor den elektriske startmotor ikke blot starter motoren, men hjælper med at trille bilen i gang - til rene plug-in-hybridbiler, hvor de første mange kilometer sker på ren el og en forbrændingsmotor først tager over, når man virkelig skal på langtur.

Kommentarer (10)

de første mange kilometer sker på ren el og en forbrændingsmotor først tager over, når man virkelig skal på langtur

Hvem gider slæve 100kg el-del for at have svarende til 2kg benzin, hvis man kører langt? Der skal godt nok ikke køres langt før det er mere feel-good end noget andet.

Batteridrift er og bliver for seniorer, golfspillere og handicappede.

Ellers enig i artiklen: der kommer til at ske en enorm videre-udvikling af eksplosions-motoren. Sandsynligvis vil den overleve de fossile ressourcer, og i fremtiden drives a brint eller kunstigt fremstillede organiske forbindelser.

  • 0
  • 0

Ifølge Søren W. Rasmussen vil vi se biler med alt fra meget milde former for hybriddrift, som Peugeots - hvor den elektriske startmotor ikke blot starter motoren, men hjælper med at trille bilen i gang - til rene plug-in-hybridbiler

Ja, og det bekræfter lige præcis det modsatte af artiklens påstand om at der skulle være så meget større potentiale i forbrændingsmotoren!

Når en forbrændingsmotor bruges i en plug-in hybrid, hvilket reelt vil sige som genset i en elbil, så er det ikke forbrændingsmotorens potentiale der optimeres. Forbrændingsmotoren bruges bare til elproduktion i stedet for til fremdrift, og det betyder for alle eksisterende forbrændingsmotorer en mere energieffektiv udnyttelse af motorens effektområde.

Det er m.a.o. eldrevets fortjeneste, og ikke forbrændingsmotorens.

Endvidere opnår man kun ringere energieffektivitet, ved at gå fra diesel til benzin, alene fordi benzin har en højere effektiv forbrændingstemperatur, hvormed mere energi går tabt som varme.

Eneste formål med at gå tilbage til benzin, er at benzinmotoren er meget simplerere og billigere, og i det omfang de kun skal producere strøm til ca 10% af en elbils kørsel, så er prisen og den lavere kompleksitet et meget vigtigere parameter end de 5% ekstra energieffektivitet.

Men det modsiger jo ikke, at de samme tiltag man gjorde for at få dieselmotoren så effektiv som man gjorde, mens al fokus var på den, også kan gøres for benzinmotorer, som så kan laves endnu mindre end dieselmotoren, med samme effekt.

Det ændrer bare ikke på, at man med dieselmotoren, som altså er født med en energimæssig fordel i.f.t. benzinmotoren, allerede nu læner sig kraftigt op ad en teknologibarriere, der medfører, at hvis man gør motorerne endnu mindre end nu, så bliver de ligeså meget mere uøkonomiske ved de højere hastigheder, som de bliver økonomiske ved de lavere.

Det kan dog komme deciderede bybiler tilgode, idet motoren her kan dimensioneres til at udnytte hele sit potentiale ved bykørsel.

hvis ikke det var fordi man i fremtiden næppe vil acceptere fortsat emmision fra individuel trafik i byerne, kunne benzinmotoren måske endda komme mere til sin ret i disse køretøjer.

Ikke fordi de ville være mere økonomiske end små elbiler - for økonomien er mindre relevant ligegyldig i den målestok - men fordi det netop er de små elbiler, der er mest udfordrede på rækkevidden, fordi de ikke kan bære det store batteri.

Så vi kan måske komme til at se det pudsige, at det format man længe har forsøgt at lave elbiler i, vender tilbage som kabinescootere på benzin, mens de store luksusbiler overtager eldrevet ;-)

  • 0
  • 0

Umiddelbart lyder det ikke, som om hverken el, benzin eller diesel vil kunne konkurrere med gas. Der er rigeligt af det og CO2-udledningen er væsentligt lavere end benzin og diesel.

Sært at vi ikke allerede kører i gasbiler.

  • 0
  • 0