Benzinbiler skal have partikelfilter fra 2018

Efter september 2018 skal alle nye benzinbiler, der sælges i EU, være forsynet med partikelfiltre for at kunne overholde de nye krav til emissioner, der i går blev besluttet ved en afstemning i Det Europæiske Råds Tekniske Udvalg for Motorkøretøjer (TCMV).

Kravet kommer som en udløber af dieselgate og bygger på undersøgelser fra blandt andet den uafhængige tyske inspektionsvirksomhed, TÜV, der viser, at moderne benzinmotorer med elektronisk brændstofindsprøjtning (GDI-motorer) udleder op mod 1.000 gange flere skadelige mikropartikler end ældre benzinmotorer med karburator og 10 gange flere partikler end moderne dieselmotorer.

Læs også: VW risikerer ny milliardbøde

Prisen for at få de nye motorer til at køre langt længere på literen, og dermed også udsende mindre CO2, viser sig altså at være en markant stigning i udledning af mikropartikler. Det er det højere indsprøjtningstryk på GDI-motorerne, der skaber langt flere af de mikropartikler i udstødningen, der kan trænge ind i lungerne på mennesker.

På den baggrund har EU-Kommissionen foreslået og nu med stor opbakning fra medlemslandene besluttet, at benzinbilerne bliver omfattet af det nye Real Driving Emissions (RDE)-regelsæt, som allerede fra næste år begynder at bliver indfaset i de forskellige EU-lande.

Det skærpede krav betyder, at alle nye benzinbiler fra 2018 må have monteret partikelfilter for at kunne overholde det nye regelsæt.

Undersøgelser udført af den grønne interesseorganisation Transport and Environment har vist, at partikelfiltre på GDI-motorer kan reducere partikeludledningen med op mod en faktor 1.000.

Lempede krav til dieselbiler vedtaget

Sammen med de nye regler for benzinbiler stemte landene også for en lempet udgave af det oprindelige krav til dieselbiler, der skal begrænse deres udledning af NOx.

Læs også: Næsten alle nye dieselbiler overskrider grænser for NOx

I den nye udgave af NOx-forslaget, som medlemslandene kunne blive enige om, får dieselbilerne lov til at overskride de nye grænseværdier for NOx, når motorerne er kolde, og mens de udfører rensecyklus af deres partikelfiltre. Lempelserne er indført for at give bilproducenterne en fair chance for at kunne nå at overholde den nye RDE-standard i 2020.

Ud af de 26 medlemslande stemte 23 lande for de to forslag. Kun Ungarn, Tjekkiet, og Rumænien stemte imod, mens Slovakiet undlod at stemme. Vurderingen fra EU er, at ekstraomkostningerne til montering af partikelfiltre på benzinbiler vil udgøre under 1.000 kr. pr. bil.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kære Ingeniøren, det er nu stort set hver uge at I bringer en historie fuld af misforståelser.

EU har aldrig lovgivet om navngivne teknologier (på transportområdet). EU fastsætter grænseværdier for bla. emissioner. Disse grænseværdier fastsættes udfra ønsket om at opnå en given luftkvalitet - ikke for at gennemtvinge introduktionen af en navngiven teknologi.

Som konsekvens af nye grænseværdier følger ofte ny teknologi. Tilbage i 1993 medførte nye krav indførsel af tre-vejs katalysatorer på benzinbiler. For nogle år siden resulterede indførsel af nye krav til antallet af partikler at nye dieselbiler er udstyret med partikelfiltre.

  • 0
  • 0

...at der i 2018 kommer en afgiftslettelse på benzinbiler for at imødekomme denne urimelige ekstraudgift som bilisterne pålægges, samtidig med at afgifterne på elbiler får et hak mere opad?

  • 0
  • 0

Hej Ken

Tak for dit svar.

Det er korrekt, at partikelfiltre i sig selv ikke er et krav fra EU, men at det bliver konsekvensen af EU´s nye krav.

Jeg har rettet i artiklen, således dette fremgår tydeligere.

Vh - René Kornum

  • 0
  • 0

Er GDI brændstofsystem på benzinbiler ikke stort set forsvundet igen?

  • 0
  • 0

Kravet kommer som en udløber af dieselgate og bygger på undersøgelser fra blandt andet den uafhængige tyske inspektionsvirksomhed, TÜV, der viser, at moderne benzinmotorer med elektronisk brændstofindsprøjtning (GDI-motorer), udleder op mod 1.000 gange flere skadelige mikropartikler end ældre benzinmotorer med karburator og 10 gange flere partikler end moderne dieselmotorer.

Og endnu flere misforståelser.

Kravet kommer ikke som "udløber af dieselgate", men har været undervejs længe (Euro 5a, 5b osv.).

Og hvor kommer tallet "1000 gange flere" fra? Biler med karburator eller indirekte indsprøjtning udleder så få partikler, at det stort set ikke kan måles. GDI-motorer derimod udleder milliardvis af partikler pr. km. De "1000 gange" giver ingen mening.

Bent.

  • 0
  • 0

Den Wikipedia artikel er det værste vås jeg længe har set. @Karsten Henneberg: Vi kan selv google os til den slags, og at du citerer direkte fra den, inklusive stavefejl, gør ikke indlægget bedre.

anvendes der ved indsprøjtningen et meget højere tryk, en meget højere spænding og et meget højere kompressionsforhold, hvilket forstærker både effekt og drejningsmoment.

"et meget højere tryk" er nogenlunde det eneste rigtige her, men ordet "indsprøjtningstryk" ville være mere præcist.

"en meget højere spænding" - what? Ren volapyk, skal tændrørene nu have 200 kV istedet for kun 40?

"et meget højere kompressionsforhold" - forkert. Det er rigtigt, at nogle GDI motorer er turboladede, men det skaber ikke i sig selv højere kompression. Og de fleste har ikke trykladning.

"hvilket forstærker både effekt og drejningsmoment" - igen, nej! Her tales om kompressor/turboladning, hvilket er en anden diskussion.

Ideen bag direkte indsprøjtning er, at kunne forbrænde benzin i magrere blanding end støchiometrisk ved dellast. Det fungerer ved, at benzinen sprøjtes mod tændrøret lige før tændingstidspunktet. Dermed antændes en nogenlunde støchiometrisk blanding i det område, mens resten af cylinderen hovedsaglig kun indeholder luft. Et par "eftersprøjt" kan forbedre virkningen.

Den Wikipedia artikel "should be taken out and shot!"

Bent.

  • 0
  • 0

Tallet stammer fra den to undersøgelser (TÜV og T&E) der linkes til i artiklen.

Ja, det står der i rapporterne, men det er en sammenligning mellem GDI motorer med og uden filter (som du skriver ca. midt i artiklen).

Øverst oppe skriver du: "viser, at moderne benzinmotorer med elektronisk brændstofindsprøjtning (GDI-motorer) udleder op mod 1.000 gange flere skadelige mikropartikler end ældre benzinmotorer med karburator " Det er forkert, og det står heller ingen steder i rapporterne.

Otto-motorer med indirekte indsprøjtning (eller karburator) og reguleret katalysator udleder praktisk taget ingen partikler.

MvH,

Bent.

  • 0
  • 0

Hej Bent Andersen

Jeg skriver her, fordi jeg har et par spørgsmål omkring Hemi, Naturel, g/km - g/kwh kan kontaktes på tlf 22431303

Mvh Freddy

  • 0
  • 0

At lempe NOx er jo selvfølgelig en hjælp til diesel. Men når der nu også stilles højere krav til benzin, så vil diesel jo indirekte få en hjælpende hånd.

Ikke at der er noget galt i at stille krav til benzin også. Efter dieselgate er der jo mange som har dømt diesel ude, men det her hjælper jo diesel på banen igen. Vinderen er dog EL-biler.

  • 0
  • 0

Denne schweiziske undersøgelse fra EMPA bekræfter også, at benzinmotorer med direkte indsprøjtning skal have forureningskontrol på lige fod med dieselmotorer, dvs soom minimum partikelfilter. Der er tilsyneladende også problemer med flere sygdomsfremkaldende organiske forbindelser, som slet ikke reguleres af Euro-6. https://www.empa.ch/web/s604/soot-particle... Grafikken er ganske informativ, men skal "lukkes op i nyt faneblad" og forstørres til 1:1 for at kunne læses.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten