Benzin- og dieselbiler kan blive forbudt i Oslo allerede om 6 år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Benzin- og dieselbiler kan blive forbudt i Oslo allerede om 6 år

Illustration: softulka / Bigstock

I en ny rapport bestilt af byrådet i Oslo, foreslås det, at benzin- og dieselbiler forbydes i 2024. Høyre kalder det for et yderliggående tiltag, som vil skabe enorme problemer.

Hvis Oslo skal leve op til nye mål for renere luft i den indre by, så skal der skrappere krav til. Et af dem kunne være at forbyde benzin- og dieselbiler inden for Ring 3 allerede i 2024. Det skriver NRK.

Rapporten er blevet bestilt af byrådet i Oslo efter at det norske miljødirektorat har pålagt Oslo kommune at revidere den gamle plan fra 2015, så byen kan komme under grænseværdierne for NO2 i 2020.

Har gjort for lidt for at holde luftforureningen nede

Der skal nemlig gøres meget mere, hvis Oslo skal opfylde de nye grænseværdier. Lan Marie Berg, der er leder af Oslo råd for Miljø og Samfærdsel:

»I løbet af de sidste to år har byrådet leveret på de fleste af tiltagene i den gamle handlingsplan, men selv om vi har gjort meget, viser de faglige udredninger, at vi må gøre mere for at få nedbragt den farlige forurening,« siger hun til NRK.

Men leder af partiet Høyre i byrådet, Eirik Lae Solberg, kalder forslaget for yderliggående og siger, at det vil skabe enorme problemer i hverdagen for mange.

Ud over et forbud mod diesel- og benzinbiler inden for Ring 3 i Oslo, foreslås det også i rapporten, at tunge køretøjer skal betale en ekstra afgift for at køre ind i bykernen, der skal oprettes en ladeinfrastruktur for de lokale færger og gives tilskud til folk der vil udskifte der gamle brændeovn med nye.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Måske Danmark bliver inspireret af at resten af verden udvikler sig, teknologisk, menneskeligt og miljømæssigt.

Bemærk at "højre" partiet synes at retten til at forurene luften og dræbe medborgerne i byen, er vigtiger end ren luft.

Tilbage til teknologien:

Det må give nogle store udfordringer at forstærke el-infrastrukturen til det 2-3 dobbelte i løbet af de næste 5-6-10 år.
Et arbejde de allerede må være midt i, da Norge er Europas el-bil land nr. 1

  • 17
  • 9

Nu når partikelhysteriet nye højder, men Norge har vel råd til det, de tager bare lidt ud af oliefonden, så har alle råd til selv den dyreste og sjoveste transportteknologi.

Ret beset er der jo ikke luftforurening i Oslo i nær samme omfang som tidligere. Med udfasningen af kul- og koks ovnene i alle de små hjem og med de nye mere effektive fossilbiler, er det jo gået voldsomt fremad, i Oslo som i København og alle andre steder.

Og befolkningen bliver ældre og ældre før de dør, så et folkesundhedsproblem er der heller ikke.

Men det kan da være sjovt med alle de hurtigtaccelererende elbiler i Oslo, det rene radiobilstivoli, bare i kæmpeskale, og prisen taler vi ikke om.

  • 7
  • 21

@Bertel - men vi snakker heller ikke om prisen for alle de skader som NOx, ultrafine partikler og anden forurening giver herhjemme.
Det gør de i Norge.

Og derudover har de indset at det globale klima har det bedre med vandkraft end hvis vi brænder al olien. Der er også en pris der.

Hvis du tager de to priser ind i billedet er elbiler en hæderlig idé. Langt fra en der skal stå alene, men det er heller ikke tilfældet i Norge.

  • 15
  • 1

@ Anders . Det jeg har det lidt svært med er at Norge vil forbyde fossilbrændsle i Norge samtidigt som de investerer flere hundrede milliarder i udbygning og efterforskning i oljeindustrien. Nu seneste er det Sverupfeltet der får dem til at klappe i hænderne og de går videre med boringer helt op i det arktiske hav nu.Goliat platformen ligger helt ved grænsen til isbæltet og den er en katastrofe da den har enormt mange fejl og lige for øjeblikket er den nedslukket, men kommer sikkert igang igen da den kostede 55 milliarder.

  • 7
  • 1

Tak til Norge for igen at vise vejen.

@ Ole.
At Norge ikke agerer perfekt på alle områder bør vel ikke forhindre dem i at tage helbredshensyn til landets borgere ved at sørge for renere luft og mindre støj i byerne.
Mon ikke de kan sælge olien til bl.a. Danmark, hvor regeringen ikke bekymrer sig så meget om støj og stank (gylle på landet og diesel-, benzin- og brændeovnsos i byerne) ;).

Vedr. fortsat olie-/gasudvinding, har vi som danskere vel intet at lade nordmændene høre.

  • 8
  • 0

Nej det har du ret i ,men jeg har ikke set at Danskerne klapper sig på brystet ,men det gør Nordmænnen .Så det jeg mener er at det er dobbelmoral,men det ved du jo.
Norge ekspoterer jo millioner af fad olje hver dag og hvor havner de, jo på samme planet der vi alle bor.
Jeg er foretaler for host atomkraft og så selvfølgeligt vind og solkraft, og så vandkraft der sørger for at Danmark får sin energi her fra Sverige og Norge når det ikke blæser. Ved du at Sveriges vindkraft overgår Danmarks i effekt nu?

  • 2
  • 2

Venstres klimaordfører har ved flere lejligheder udtalt:
"Regeringen sætter et af de mest ambitiøse klimamål i Europa.
Vi er de grønneste i verden.
50% vedvarende energi i 2030 – det er det mest ambitiøse i hele verden."
Det er vel at bryste sig - især når intet af dette er sandt.

Jeg har aldrig hørt bare tilsvarende fra Norge.

Det er rigtigt at Sverige har lidt større installeret vindkrafteffekt, men de er jo også væsentlig flere indbyggere. Hvor vindkraftproduktionen i DK er godt 40%, er den i SV kun ca. 15%

  • 7
  • 1

Nu når partikelhysteriet nye højder, men Norge har vel råd til det, de tager bare lidt ud af oliefonden, så har alle råd til selv den dyreste og sjoveste transportteknologi.

Ret beset er der jo ikke luftforurening i Oslo i nær samme omfang som tidligere.

Problemet for bystyret er, at Norge har forpligtet sig til at overholde nogle mål for den helt lokal forurening, bl.a. koncentrationen af Nox

På NRK's hjemme side er der en faktabox med bl a dette

  • Gjeldende handlingsplan ble vedtatt i Oslo bystyre 20. mai 2015.
    Ifølge Miljødirektoratet tilfredsstiller ikke denne kravene i forurensningsforskriften fordi den ikke viser hvordan grenseverdiene for nitrogendioksid (NO2) kan overholdes.
    Oslo har iverksatt en rekke tiltak for å bedre luftkvaliteten.
    Ifølge byrådet er de viktigste tiltakene mulighet for dieselforbud på sterkt forurensede dager, støtte til utskifting av gamle vedovner, tids- og miljødifferensierte satser i bomringen, styrket kollektivtilbud, miljøfartsgrense på hovedveiene og økt renhold for å få bukt med svevestøv.
    Oslo kommune har likevel ikke klart å komme under grenseverdiene for NO2.

Derfor er man i færd med at udfærdige en ny handlingsplan, der skal lede til at man kan overholde målene i 2020.
Når den eksisterende plans virkemidler ikke er tilstrækkelige, må man lede efter kraftigere midler.
Eller man kan, som i Købehavn, flytte målestationerne til steder, der er knap så belastede.
For mig at se, er det al ære værd, at man i Oslo diskuterer virkemidlerne reelt, både teknisk og politisk.
Og fra et dansk perspektiv er det vel også af interesse,om man forsyner skibe ved Vippetangen med land-el. Det kunne bane vejen for at en sådan forsyning bliver aktuel i København.

  • 4
  • 1

Du focuserer på partikler.
I den aktuelle sag, er det NOx, der er problemet.
ESA har opsummeret det således
*
Sone 1: Oslo, Asker, Bærum, Lørenskog, Skedsmo, Oppegård, Ski , Lier
og Drammen
Grenseverdiene for nitrogendioksid (NO2) har vært overskredet kontinuerlig i
Oslo siden 2008. Hovedkilden til forurensningen er trafikk. Selv om det er satt i verk tiltak
for å begrense utslippene fra veitrafikken og det er laget en handlingsplan, tyder
undersøkelser på at forurensningen neppe vil være redusert til et akseptabelt nivå før 202
*
og derfor har domstolen grebet i ind

www.europalov.no/rettsakt/luftkvalitetsdir...

  • 5
  • 0

Et olieproducerende og olieeksporterende land der vil forbyde benzin og dieselbiler....jøsses.
Gad vist om de gale Nordmænd også stopper deres olie og gasproduktion?

  • 1
  • 3